Annons

Ixus 850 eller 950

Produkter
(logga in för att koppla)

cavediver

Ny medlem
Hejsan,

Tänkte skaffa mig en Ixus igen eftersom jag var nöjd med min 500 jag hade tidigare. Nu tänkte jag höra om det är nån som är insatt i dom senaste modellerna? Jag undrar främst mellan 850, som fått bra kritik och den nya 950. Vad jag kan se i alla recensioner så står det att 950 bygger på 800:an, och inte 850. Är det nån stor skillnad mellan dessa?

Jag undrar även varför dom har två kompaktmodellnamn, ett med två siffror och en med tre. Vad är skillnaden mellan dessa två serier?

Ser ut som att 950 inte har 28mm utan bara 35. Varför detta tro?

7 eller 8 Mpx känns som det kvittar faktiskt. Är det stor skillnad mellan 28 och 35mm som det är mellan dessa?

cavediver skrev:
7 eller 8 Mpx känns som det kvittar faktiskt. Är det stor skillnad mellan 28 och 35mm som det är mellan dessa?
Sju eller åtta megapixlar är struntsamma för min del.

Och ja, jag upplever det som en stor fördel att ha 28mm. Men det är givetvis beroende på vad man behöver.

Jag har 850:an själv och uppskattar 28mm väldigt mycket, tycker det är märkligt att man "försämrar" efterföljaren genom att gå tillbaka till endast 35mm.
1 megapixel mer känns som det kvittar.
Roger

roger_f skrev:
Jag har 850:an själv och uppskattar 28mm väldigt mycket, tycker det är märkligt att man "försämrar" efterföljaren genom att gå tillbaka till endast 35mm.
1 megapixel mer känns som det kvittar.
Roger
950IS ska nog ses som en efterföljare till 800IS.
Vad jag har läst så är 850 (liksom andra "extrema" vidvinklar) lite suddig i hörnen och lite sämre skärpa i objektivet pga. kompromisser vid konstruktionen gentemot en enklare konstruktion som t.ex 35-105 mm.

ANNONS