ANNONS
Annons

Ixus 800 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjucke

Aktiv medlem
Jag såg att Canon kommer med Ixus 800 IS i maj. Den verkar ju intressant som reservkamera. Att den har både IS och känslighet upp till 800° gör den mer lockande än Ixus 750 som brusar ganska bra på 400°.
Är det någon som har mer info om Ixus 800 IS?
 
Bjucke skrev:
Jag såg att Canon kommer med Ixus 800 IS i maj. Den verkar ju intressant som reservkamera. Att den har både IS och känslighet upp till 800° gör den mer lockande än Ixus 750 som brusar ganska bra på 400°.
Är det någon som har mer info om Ixus 800 IS?
Canon har förut varit ganska konservativa beträffande ISO och troligen motsvaras ISO 400 hos 750:n av ISO 800 hos 800 IS.
Det är ju synd att man inte kunde behållt den stora sensorn hos 750:n och adderat IS på en sådan. Troligen får vi vänta till hösten då kanske uppföljaren till S80 kommer, förhoppningsvis med IS.

Många siffror blev det...
 
Nästan alla skjortfickskameror är fortfarande kvar i JPG-träsket där man inte kan justera en bild som är tagen för mörk.

Jag har ett antal vänner som har JPG-skjortfickskameror och dom får nästan alltid ett antal för mörka oreparerbara bilder ur sina kameror om dom är normalt inställda.

Canon S70:an kan t.ex.i RAW ta en ISO 400 bild i -3EV, d.v.s. nästan kolsvart bild som efter RAW-konvertering med +3EV i 16bitar och kombinerad brustvätt och skärpning också i 16 bitar i Noiseware PRO plugin motsvarar en tvättad och skärpt JPG-bild tagen med 3200 ISO .
Ur en så oerhört underexponerade råbild kommer faktiskt en helt accepabel JPG-bild.

Den som vill fota lika seriöst med skjortfickkamera som med systemkamera bör absolut välja en kamera med RAW-kapacitet. Då har man helt andra marginaler både med EV och vitbalans som man över huvudtaget inte behöver bry sig om i fotoögonblicket.
 
Christer1 skrev:

Den som vill fota lika seriöst med skjortfickkamera som med systemkamera bör absolut välja en kamera med RAW-kapacitet. Då har man helt andra marginaler både med EV och vitbalans som man över huvudtaget inte behöver bry sig om i fotoögonblicket.

Då är det ju bara ett problem kvar. S70 kallar jag knappast en skjortfickkamera. Man får ju slagsida om man lägger den i en bröstficka på skjortan.
 
Man bör ju vara normalt axelbred och ha normal kondition annars blir det förstås problem, då får man nog köpa en dammodell istället.
 
Christer1 skrev:
Man bör ju vara normalt axelbred och ha normal kondition annars blir det förstås problem, då får man nog köpa en dammodell istället.

Då tycker jag du får informera mig om denna underbara dammodell som är mindre man ändå kan foto RAW då jag uppenbaligen inte är en karlakarl al skogshuggarmodell och pallar herrmodellerna. :)

/robin (183/90kg)
 
Kameraleverantörerna hänger inte med riktigt i släktets förfall från skogshuggare till knapptryckare.

Så det blir nog att gå på gym framöver för att kunna axla en RAW en.

Skämt åsoido viss vore det bra om man kunde göra t.ex. en Canon 750 med RAW och samma bra vidvinkel som S70:an. Men än så länge är S70 den lättaste RAW-kameran med kvalitet man kan få tag på vad jag vet.

Jag är också lat och väljer för det mesta S70:an istället för den mer tungviktsbetonade 20D:n trots att den skulle vara nyttigare för kroppen att släpa omkring på.
 
Christer1 skrev:

Skämt åsoido viss vore det bra om man kunde göra t.ex. en Canon 750 med RAW och samma bra vidvinkel som S70:an. Men än så länge är S70 den lättaste RAW-kameran med kvalitet man kan få tag på vad jag vet.

Kan bara hålla med. Skulle inte tveka en sekund om det kom ut en sån på marknaden.
Sen kan jag väl erkänna att i de lägena jag väljer att ha med en liten kamera är inte bildkvaliteten det viktigtaste utan minnet från tillställnigen. Så än så länge väljer jag ju min ixus40 istället för en halvliten s70 eller liknande.
 
Jag måste nog hålla med Robin om S70 storlek. Det är framför allt tjockleken som jag stör mig på. Jag hade en Minolta F100 förr som mäter 32mm utan fodrall. Och den var på tok för tjock att ha i byxfickan när det den låg i fodrallet. S70;n mäter 39mm, som tur är så borde man kunna skippa fodrall när optiken är så bra skyddad.
Tänkte även tipsa om Fujifilm E900 som kan fota i RAW format, den mäter 34mm där den är smallast, och ca 47mm vi handgreppet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.