Annons

Ixus 65 eller Fuji V10

Produkter
(logga in för att koppla)

svantiloop

Medlem
Hepp!

Som sagt:
Cannon Ixus 65 med ISO 800 eller
Fuju V10 med ISO 1600

De två är ganska likvärdiga, förutom att V10 har bättre ISO och Ixus har bättre sekvenstagning!

Om man fotar med ISO 1600 behöver man väl inte använda blixten lika ofta och då blir det väl bättre bilder? Rätt eller fel?

Är tacksam för all hjälp, så att jag kan köpa min kamera snart! =)

MVH /Christian
 
Jag är ju "allergisk" mot blixt och föredrar att fotografera i befintligt ljus om möjligt och jag skulle utan att tveka välja bättre prestanda på höga ISO-tal än snabb sekvenstagning.
Om sedan V10 är lika bra som F10/F11 vet jag inte. Den har ju mindre sensor...

Och jo, det stämmer att man inte behöver använda blixt lika ofta med höga ISO-tal, och om man använder blixt så kan man använda lägre styrka.
 
dumbo skrev:
Jag är ju "allergisk" mot blixt och föredrar att fotografera i befintligt ljus om möjligt och jag skulle utan att tveka välja bättre prestanda på höga ISO-tal än snabb sekvenstagning.
Jag är precis likadan men måste höja ett varningens finger & säga att det krävs lite erfarenhet & teknik för att hantera en kamera i befintligt ljus exempelvis inomhus, platta blixtbilder är klart lättare att ta:)

Tänk också på att 1600 Asa inte är något undergörande på en kompakt med sin ofta låga ljusstyrka på optiken. Säger detta då jag har ett exempel på en kille som blev mycket besviken då han med sin Fuji F10 inte fick till det inomhus vid juletid utan blixt, teknik & ganska så bra ljus krävs & dessutom så måste man ha koll på vitbalanseringen... Däremot så är 800-1600 Asa guld värt sena sommarkvällar eller under dagarna/eftermiddagen den mörka årstiden utomhus.

Själv så funderar jag på en Fuji F11 som ett kompakt komplement till min DSLR.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.