Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ixus 30 / Ixus 40

Produkter
(logga in för att koppla)

BIF-BigFoot

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en liten fickkamera som alltid skall ha sin plats i fickan då min D70 är lite för stor att alltid få följa med,

Funderar på att köpa en IXUS 30 eller 40..

Någon som har erfarenheter av dessa och synpunkter på om Ixus 40 verkligen är vrd 1000 kr mera än Ixus 30.

Så vitt jag har förstått specarna så är det endast antelet MP som skiljer.

Tacksam för förslag och ide'er

Jag har en IXUS 40 som jag inte har använt tillräckligt för att vilja recensera. Jag har tagit ca 250 bilder med den och tycker ungefär såhär:

I dagsljus utomhus blir bilderna blir något överexponerade och behöver ibland skärpas i efterhand. Inga problem med blixten inomhus.

Jag vet inte hur IXUS 30 är, men denna köpte jag för att ha som alltid-med-mig-kamera och den är faktiskt bättre än jag trodde.

Så länge du inte tänker göra utskrifter större än motv. A4 så ser jag personligen inte nån anledning att lägga 1000kr mer på en 40.
3Mpix räcker rätt långt.

Det är väl isåfall designen man kan fundera på. IXUS30 är väl inte riktigt helt i metall och har några plastdetaljer. Jag kände att IXUS40 var estetiskt/ergonomiskt bäst om nu en kamer behöver vara det =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar