Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ixus 100 IS erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Dejo

Aktiv medlem
Hej ! Funderar på att skaffa en kompaktkamera som ett lättare alternativ till min 40D.
Har kollat följande : G10/11 - Fina men dyra och för klumpiga.

S90 - Liten och fin men fortfarande för dyr.

Ixus 100 IS - Liten, ingen vidvinkel,M,Tv,Av & RAW

saknas.Bra pris. Toppklassad hos cyberphoto.

Vore roligt och intressant ifall någon kunde dela med sig av sina erfarenheter av 100 IS eller någon annan Ixus modell fördelar nackdelar osv,kanske rekommendera fler alternativ. :)

Jag köpte en Ixus 110 och är väldigt nöjd med den. Jag kan lova dig att jag plöjde internet på recenssioner på följande modeller av kameror och det slutade efter ca 15 timmars läsande med Ixus 110 som inte varit med i matchen från början.

Lumix LX3 - fantastisk på alla sätt och vis fast alldeles för ful och klumpig enligt sambon samt att jag ändå inte kan använda någon av mina Canon-blixtar till den kameran. Priset talar lite emot.

G10 - för klumpis enligt sambon. Inte fullt samma bildkvalitet som LX3. Pratas också om att ISO-stegen är satta för lågt, dvs. ISO100 på den här är egentligen 200 i jämförelse. Därför ser bilde i ISO 400 ganska risiga ut i jämförelse med LX3. Priset talar lite emot.

Ixus 100 - dålig vidvinkel och så kompakt att man betalar en rejlä extra slant bara för det.

Panasonix TZ-7 - alla är jättenöjda med den tidigare modellen och i recenssioner har den fått riktigt bra betyg. Den var lite för stor (!) och inte en Canon enligt sambon.

Vi har haft en Ixus 430 som vi var nöjda med och därefter köpte vi en Olympus 790 som ska vara vattentät till 3 m, men bilderna är ganska risiga om inte ljuset är riktigt bra. Så Canon skulle det vara och då föll Ixus 100 på att vidvinkeln var för dålig.

Så helt plötsligt var jag tillbaka på en Ixus110 som jag bara flycktigt tittat på i början.

Så spara 15 timmars läsande och läs bara mina (och nästkommande inläggs tips)

Tips:
Vidvinkel är viktigt, den lilla kameran kommer med på festen och familjesammankomster. Man är inne mycket och det är trångt varför vidvinkel är lite avgörande. Att zooma långt med så små objektiv, nja, det blir inte roligt. Du köper ju inte en kompakt för att fota fåglar. Duvor möjligen på Sergels torg och Trafalgar Square då du är ute och reser.

Kolla recenssioner på hur blixten fungerar. Vissa kameror har kass blixt. (Vilket alla kompakter har i jämförelse med extern blixt...)

Nu kommer jag inte på något mer. Lycka till!

Tjenare!

Köpte mig en Ixus 120 IS för några veckor sen, ingen RAW, Men för vardagsfotografering är den helt underbar, liten, smidig och snygg.
Ser nästan helt identisk ut med 100 IS.

Uppdaterad med 4x zoom istället för 3x som det är på 100 IS och även "vidvinkel".

Visserligen lite dyrare än 100 IS, men lite mer zoom och även vidvinkel. Upplever blixten som bra för att sitta i en kompakt.

Så mitt tips, kika lite närmre på denna! Lycka till!

MVH Louis

Hej ! Tack för era svar !

Jo har själv tänkt mig en LX3 först men för litet zoomomfång
och priset (fanns dock en del begagnat ett tag) TZ-7 verkar fin men
kanske lite klumpig ?
Och i ärlighetens ekonomiska namn så tar jag ju kvalitetsmässigt bäst bilder med min 40D så jag vill inte att kompakten ska kosta för mkt i förhållande till hur mkt jag kanske kommer att använda den.

Louis, ja Ixus 120 IS hade jag missat ! Verkligen läcker och smäcker med vidvinkel, väcker habegär och det var nära att jag best....

Men ! Det verkar som Thomas förslag vinner för mig. Orsak jo 120 IS kostar 2889 (hos onoff med frakt och min bonus) medan 110 IS kostar 1995 inkl 4GB SD och frifrakt hos inet. Den är förvisso ca 1cm längre och 2 mm tjockare och 20 g tyngre men 900 kr lättare i priset och jag tror den presterar likvärdigt med 120 IS.

Och återigen tack till er båda !

P.S när jag skriver detta har jag ännu inte beställt :) D.S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar