Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kanske missförstår dig men...
en Jpeg kan innehålla en bana och den kan även läsas av olika layoutprogram. För många år sedan var det bara Photoshop EPS som kunde innehålla en bana, men så är det inte längre. I vårt fall med iStockPhoto m.m. så är det ju oftast redaktörer och layoutare som använder våra bilder och där har de nytta av banan när de vill ha en frilagd bild.

Det var något nytt för mig och lite knäckande, jpg är ju ett urgammalt format (kom i kontakt med det i början på 90-talet) och jag har alltid antagit att det varit enbart pixelbaserat. Tydligen har standaren ändrats på ett bakåtkompatibelt sätt.

Nu måste jag göra om massor med bilder på IS.
 
Det var något nytt för mig och lite knäckande, jpg är ju ett urgammalt format (kom i kontakt med det i början på 90-talet) och jag har alltid antagit att det varit enbart pixelbaserat. Tydligen har standaren ändrats på ett bakåtkompatibelt sätt.

Nu måste jag göra om massor med bilder på IS.

Haha, då har du lite att pyssla med ett tag!
Om man tycker det är tråkigt att frilägga (som jag gör) kan man alltid skicka bilderna till Thailand där de gör clipping path snabbt och väldigt bra. Tror de tar 25-30 kr per bild oavsett hur den ser ut. Cyklar har däremot en lite högre taxa av förståeliga skäl. kolla mer på www.frilagg.se
 
Haha, då har du lite att pyssla med ett tag!
Om man tycker det är tråkigt att frilägga (som jag gör) kan man alltid skicka bilderna till Thailand där de gör clipping path snabbt och väldigt bra. Tror de tar 25-30 kr per bild oavsett hur den ser ut. Cyklar har däremot en lite högre taxa av förståeliga skäl. kolla mer på www.frilagg.se

Har du provat dem? Verkar väldigt bra men duger det för IS? (känner till deras "first one for free")
 
Hur gör man för att lägga in en startsidebild, eller vad man ska kalla det, på en lightbox på Istockphoto?


Lär dig UBB formatting, tar 2 sekunder :)





Ovan är gjort med en [ url ] tag som innegåller en [ img ] tag. Det visas dock fel här på fotosidan eftersom fotosidan inte har fullständig UBB.

Gör reply på mitt inlägg så ser du koden.

Som du ser ligger bilden på min egen server, du kan förstås använda dig av vilken server som helst.
 
Lär dig UBB formatting, tar 2 sekunder :)





Ovan är gjort med en [ url ] tag som innegåller en [ img ] tag. Det visas dock fel här på fotosidan eftersom fotosidan inte har fullständig UBB.

Gör reply på mitt inlägg så ser du koden.

Som du ser ligger bilden på min egen server, du kan förstås använda dig av vilken server som helst.
Tackar, gör du detta i description fältet?

Hur går försäljningen av dina resebilder? Ska till Mallorca 1 vecka och ska försöka ta så mycket stockbilder som möjligt, förutom alla bilder på familjen osv
 
Tackar, gör du detta i description fältet?

Hur går försäljningen av dina resebilder? Ska till Mallorca 1 vecka och ska försöka ta så mycket stockbilder som möjligt, förutom alla bilder på familjen osv

Precis.

Resebilder, hehe, det är ett eget kapitel.

Tex barcelonabilderna säljer knappt alls, konkurrensen är stenhård. Försök hitta det udda, alla har kameror med sig på semestern.
 
Precis.

Resebilder, hehe, det är ett eget kapitel.

Tex barcelonabilderna säljer knappt alls, konkurrensen är stenhård. Försök hitta det udda, alla har kameror med sig på semestern.
Vad säljer bäst för dig? Har du någon uppfattning om det hjälper att placera bilder i en lightbox och snygga till presentationen som du gjort?

Har köpt studioblixtar nu, men har inte hunnit testa så mycket än. Dottern kräver lite för mycket uppmärksamhet än så länge, men jag ska försöka ladda upp så mycket bilder som möjligt framöver. Har gått riktigt trögt, men har lossnat lite nu den sista veckan så får se hur det går framöver. Måste framförallt ta mycket mer bilder, och ladda upp dom jag har liggande på hårddisken.
 
Vad säljer bäst för dig? Har du någon uppfattning om det hjälper att placera bilder i en lightbox och snygga till presentationen som du gjort?

Har köpt studioblixtar nu, men har inte hunnit testa så mycket än. Dottern kräver lite för mycket uppmärksamhet än så länge, men jag ska försöka ladda upp så mycket bilder som möjligt framöver. Har gått riktigt trögt, men har lossnat lite nu den sista veckan så får se hur det går framöver. Måste framförallt ta mycket mer bilder, och ladda upp dom jag har liggande på hårddisken.

Jag har sett att designers gör det väldigt mycket om de har starka teman. Om det funkar? Ingen aning, det går ju inte att få fram mer statistik än antalet klick. Jag har slutat med det för ett år sedan, kanske ska ta mig samman och skapa några nya. Problemet blir ju underhållet...ska man lägga tid på metadata/LB/beskrivningar eller ska man fota och ladda upp?
 
Plockade fram en hel hög av sonens dinosaurier i plast som finns i hundratal här hemma och la ner någon timme på bara fota lite i olika vinklar på dessa djur och hade inta en tanke på Trademark/Copyright.

Helt bortkastad tid... inte en enda blev godkänd : )
 
Plockade fram en hel hög av sonens dinosaurier i plast som finns i hundratal här hemma och la ner någon timme på bara fota lite i olika vinklar på dessa djur och hade inta en tanke på Trademark/Copyright.

Helt bortkastad tid... inte en enda blev godkänd : )

Klassiker. Hamnade väl i samma papperskorg som mina nallbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.