Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag ingen aning om vem du är eller vad du kan göra. Ta inte illa upp.

Om du menar den info som går att se så står det bara Jupiterimages som fotograf och sedan något model release och därefter prisinformation för olika format.

Tack för att du vill hjälpa mig. Det glömmer jag aldrig.
 
Nu har jag ingen aning om vem du är eller vad du kan göra. Ta inte illa upp.

Om du menar den info som går att se så står det bara Jupiterimages som fotograf och sedan något model release och därefter prisinformation för olika format.

Tack för att du vill hjälpa mig. Det glömmer jag aldrig.

Jag anar lite ironi...är du ironisk?

Jag känner massa microstockfotografer och är det en känd bild kanske jag känner igen fotografen, modellen eller vet nog för att googla mig fram till mer info. En sajt som jupiter är bra eftersom jag är kund där via getty/istock.

Jag erbjöd mig leta åt dig men utan bild är det aningen svårt....

I vilket fall som helst har du gjort oss alla nyfikna :)

Edit: ser nu att du precis skapat kontot, du kanske vill vara totalt anonym och då är det förstås lite jobbigt att maila. Här på fotosidan finns det en "sajtmail" där du i alla fall kan kontakta mig.
 
Senast ändrad:
Ingen ironi. Absolut inte. Jag menar det.

Det är ingen känd bild. Ser ut som privat familjebild.
Personens ansikte syns inte.

Förstår jag rätt om getty inte lämnar ut den informationen?
I så fall är det verkligen kört.


J
 
Ingen ironi. Absolut inte. Jag menar det.

Det är ingen känd bild. Ser ut som privat familjebild.
Personens ansikte syns inte.

Förstår jag rätt om getty inte lämnar ut den informationen?
I så fall är det verkligen kört.


J

Tvärt om, de (getty, ej jupiter) brukar lämna ut fotografens namn. Modellens namn får man fråga fotografen om, om det inte går att lista ut ändå.

Men man kan söka på andra sajter och få fram det ändå.
 
Om du kanske kan ge din syn på saken. Om hur få ut information till 100 procent.
Om det ens går.


J
 
Jo jag har köpt bilden.

Fotografen är Jupiterimages
Copyright däremot är Getty

Det är inga kändisar eller något sånt. Glöm det.

Tror det är kört.


J
 
Jag tycker om bilden väldigt mycket och vill visa min uppskattning genom att kanske donera lite pengar till fotografen/modellen. Nu verkar det tyvärr inte vara möjligt på grund av Gettyimages.
 
Jupiterimages är ett stockphoto företag...
Kanske Gettys "bara" hjälper till med marknadsföring/försäljning åt J. och inte har uppgifter om vem som sålt bilden till J.
 
Har lagt upp några bilder på turning torso men får dem ej godkända på SS

"Trademark--Contains potential trademark or copyright infringement."

Hittar bilder av TT på SS så varför skulle inte de jag har skickat funka... måste någon intyga att jag får använda mina bilder eller ?
 
I många länder så krävs sk Property Release motsv. Model release fast för egendom.

I Sverige är det inte nödvändigt men många kunder köper inte bilder på lätt identifierbara byggnader utan sådant. etttydligt exempel är den där byggnaden i Bryssel som ser ut som en molekyl av nåt slag. Det var nåt jubileum där folk uppmanades att skicka in sina bilder p byggnaden och hela den tävlingen stämdes eftersom det ar ett brott mot upphovsrätten (byggnaden var tydligen copyrightad på nåt sätt) Det slutade med att reklambyrån köpte in studeter att retuscher bort byggnaden på alla bilder och skaffade sig en hel del publicitet på köpet.
 
Jag tycker om bilden väldigt mycket och vill visa min uppskattning genom att kanske donera lite pengar till fotografen/modellen. Nu verkar det tyvärr inte vara möjligt på grund av Gettyimages.

Då du nu har bilden utan vattenmärkning kan du göra en bildsökning, tineye tex, med lite tur finns den med.

Annars kan du leta efter liknande bilder på först jupiter (bilden är ofta en i en serie) och sedan istock där fotografen oftast står.

Om du vill "kanske donera pengar" kan du ju köpa bilden några gånger, får dock inte intrycket att du verkar så värst intresserad av detta.

Om du mailar mig på sajtmailen kan jag leta åt dig, erbjudandet står kvar. Jag har gjort liknande förut med gott resultat. Om du inte vet vem jag är kan du ju kolla ovan i tråden, jag är rätt aktiv här.
 
Jupiterimages är ett stockphoto företag...
Kanske Gettys "bara" hjälper till med marknadsföring/försäljning åt J. och inte har uppgifter om vem som sålt bilden till J.

Det är faktiskt ett mysterium varför jupiter inte ger getty fotografinformation. Getty visar andra partners info.
 
Har lagt upp några bilder på turning torso men får dem ej godkända på SS

"Trademark--Contains potential trademark or copyright infringement."

Hittar bilder av TT på SS så varför skulle inte de jag har skickat funka... måste någon intyga att jag får använda mina bilder eller ?

Ja, men inte för svenska fastigheter.

Två strategier:

- Fixa tillstånd från fastighetsägaren.

- Förklara läget för SS. (Svenska fastigheter behöver ingen property release enligt lag 1960:729 bla bla)
 
Jag får prova den sista.. funkar inte det lägger jag ner bilderna och en annan bildbyrå får ta dem : )
 
Visst men dom jag har är kanske lite unika... mina bilder är upp o ner.

finns inte så många såna bilder där : )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.