Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Solklart ;-) Jag letade där man kan editera bilden, kollade aldrig där men nu är den borta. Tackar!

Ser att du säljer riktigt bra nu!

För mig går det trögt, men får skylla på att har en 6 månaders bebis, nyköpt hus som tar för mycket tid. Sen har jag funderat på sälja min nuvarande utrustning och gå över till fullformat, lutar åt det blir en Canon 5d mark2. Inte för att jag förväntar mig en drastiskt ökning på försäljningen för att jag byter kamera men alltid kul att köpa nya grejer :)

Jag lägger ner massor med tid sån är branchen, man får inte räkna timmarna.

Gillar din räkmacka, blev plötsligt väldigt hungrig. "Thoughtful business man" är den självporträtt?

Jag lägger ner massor med tid sån är branchen, man får inte räkna timmarna.
Jo jag vet att man måste lägger ner mycket tid, som just nu inte finns men ska förhoppningsvis bli lite bättre framöver.
Gillar din räkmacka, blev plötsligt väldigt hungrig. "Thoughtful business man" är den självporträtt?

Tackar! Jo det är ett självporträtt, ska försöka ta lite mer såna bilder, även på mig och Agnes som min dotter heter. Då var det igen det där med tiden ;-)

Vad tror du man tjänar på, om man tänker försäljning stock, fullformatskamera eller studioutrustning?

Jo jag vet att man måste lägger ner mycket tid, som just nu inte finns men ska förhoppningsvis bli lite bättre framöver.

Tackar! Jo det är ett självporträtt, ska försöka ta lite mer såna bilder, även på mig och Agnes som min dotter heter. Då var det igen det där med tiden ;-)

Vad tror du man tjänar på, om man tänker försäljning stock, fullformatskamera eller studioutrustning?

Studio tills du börjar sälja mer, sen kommer de större bildstorlekarna göra att du tjänar mer med fler pixlar.

Sorry alla ni (eh...vi...) som köper dyra objektiv, det är pixlar som gäller

Studio tills du börjar sälja mer, sen kommer de större bildstorlekarna göra att du tjänar mer med fler pixlar.

Sorry alla ni (eh...vi...) som köper dyra objektiv, det är pixlar som gäller

Fast nu blev det så att jag köpte "ny" kamera alla fall :)

Blev en Canon eos 1d mark III, så nu blir det att sälja av Pentax utrustningen och köpa nya Canon gluggar.

photo keywording tool är uppe igen. Tack för påpekandet. Shutterstock som den läser keywords från hade ändrat formatet på sökresultatsidan.

Har vi fler bildbanker som Shutterstock att lägga upp bilder till ?

Och då menar jag som är lika smidiga som Shutterstock

Har vi fler bildbanker som Shutterstock att lägga upp bilder till ?

Och då menar jag som är lika smidiga som Shutterstock

smidigast var nog stockxpert, där kunde man klara sig med enbart metadata. Jag gillade också Crestock. Bägge är borta, det kanske inte ska vara lätt att lägga upp bilder? Eller jag är rätt övertygad om att det inte ska vara för lätt, då blir det för många ogenomtänkta bilder på sajten. Det finns mer än 100 000 fotografer bara på IS...

Tanken var absolut inte att få upp ogenomtänkta bilder.

Tar man som iStock så tar det runt en vecka för att få sina bilder granskade och då max 15 bilder åt gången
för mig är det som en evighet och skulle man missa på ett keyword på en av dessa bilder givetvis mer väntan

Givetvis förstår jag dem men denna väntan är inget roligt

På SS är det betydligt snabbare på allt och jag tycker nog inte att dom släpper igenom dåliga bilder fast dom ser att alt inte är tekniskt bra i bilden utan tycker nog att dom ser helheten i bilderna.

Tanken var absolut inte att få upp ogenomtänkta bilder.

Tar man som iStock så tar det runt en vecka för att få sina bilder granskade och då max 15 bilder åt gången
för mig är det som en evighet och skulle man missa på ett keyword på en av dessa bilder givetvis mer väntan

Givetvis förstår jag dem men denna väntan är inget roligt

På SS är det betydligt snabbare på allt och jag tycker nog inte att dom släpper igenom dåliga bilder fast dom ser att alt inte är tekniskt bra i bilden utan tycker nog att dom ser helheten i bilderna.

Du sammanfattar varför många gillar SS mer. De har lite lägre tröskel för photoshoppade bilder, har inget problem med artifakter eller icke-perfekt ljus eller ovanlig komposition. Å andra sidan gillar de inte motion blurs och kräver bättre fokus än IS...och så betalar de ju för dåligt vilket inte kompenseras i form av volym vilket jag tyckte förut.

Mina istockbilder från igår är redan granskade och uppe, rekordet är någon timme men oftast tar det ett par dagar. Exklusiva har företräde i inspektionskön. Och har man nått 2500 downloads kan man ladda upp 75 bilder/vecka, mindre än 2500 så är det 50, en gräns som det är nästan omöjligt att nå. Keyword rejects slipper man också.

Eftersom jag köper också ser jag andra sidan. Tycker det finns rätt mkt dubletter på SS. Tror det har med att en bilds livslängd där är så kort att folk helt enkelt laddar upp dem igen för att kommer högre upp i sökningarna. Sen är det vanligt med keyword spamming som jag bara inte förstår varför SS inte tar tag i. Man får helt knäppa sökresultat ibland eftersom folk använder associationer bör att beskriva bilden. "Speed, passenger, environment, global warming" på en stillastående tom BIL.

Har ännu inte fått någon bild accepterade på Dreamstime.
Den här bilden är den senaste som fick ett nej:
http://www.flickr.com/photos/niclasglasberg/4628927506/ dem skrev att orsaken var "Image is out of focus or too much of the subject is out of focus (DOF too shallow or DOF not justified) / Image is shaken. Use a faster speed or a tripod. Please check the files at 100% zoom before submitting them.
- Poor lighting setup, poor contrast or incorrect exposure"

Jag är inte riktigt av samma åsikt. Vad tycker ni?

Har ännu inte fått någon bild accepterade på Dreamstime.
Den här bilden är den senaste som fick ett nej:
http://www.flickr.com/photos/niclasglasberg/4628927506/ dem skrev att orsaken var "Image is out of focus or too much of the subject is out of focus (DOF too shallow or DOF not justified) / Image is shaken. Use a faster speed or a tripod. Please check the files at 100% zoom before submitting them.
- Poor lighting setup, poor contrast or incorrect exposure"

Zoomar man till blygsamma 1024 så ser man att kanten är skarp men inte mitten på äpplet. OCh ljuset lyser tydligt på bordet bakom.

Men strunt i reject-kommentarerna, många gånger skyller de på något tekniskt när de av någon anledning inte gillar bilden. IS har en "Not suitable for stock" -status som de i princip aldrig använder. Jag har fått upp bra bilder med artifakter, fokusproblem och ljusproblem samtidigt som knivskarpa, perfekt exponerade bilder på tråkigt motiv gått bort pga tex artifakter som inte finns där.

Jag kan nog förstå dom. Bilden är iofs liten även i största storleken så det är svårt att säga exakt, men det ser ut som om skärpan ligger bara på ytterkanten. Antagligen vill dom ha hela äpplet eller i alla fall framsidan i fokus.

Vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Kommer förmodligen att köpa en Canon 580Ex II. Men då är frågan om jag ska köpa ett billigare blixtpaket från kaffebrus på 2x300Ws, eller om jag hellre ska sats på en tex 400Ws blixt med bärbart batteri? Har sen tidigare två stativ, och ett paraply till en hot-shoe blixt. Har sammanlagt 10 000 + moms att lägga på det här.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig.

Jag har hittat en bild som jag uppskattar på gettyimages.com.
Det svåra kommer antagligen här.

Hur kan jag få mera information bakom bilden?
Exempelvis, vem som är fotografen, vem är personen som avbildas etc.

Jag har mailat till gettyimages utan att ha fått något svar.

Vore tacksam om någon här kunde tala om hur jag kan gå tillväga, eller om det är kört på den punkten.

Mvh
J

Jag undrar om någon kan hjälpa mig.

Jag har hittat en bild som jag uppskattar på gettyimages.com.
Det svåra kommer antagligen här.

Hur kan jag få mera information bakom bilden?
Exempelvis, vem som är fotografen, vem är personen som avbildas etc.

Jag har mailat till gettyimages utan att ha fått något svar.

Vore tacksam om någon här kunde tala om hur jag kan gå tillväga, eller om det är kört på den punkten.

Mvh
J

Skicka länken.

Det vill jag helst inte göra i forumet av olika skäl. Hoppas du ursäktar.
Men om du kanske kan tala om för mig hur jag kan gå tillväga.
Det finns alltså hopp med andra ord?

J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar