Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

*ist DS-inställningar för snö-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Hej svej,

Vecka 7 åker jag till Idre för lite skidåkning etc och undrar hur jag ska ställa in kameran för att slippa över/underexp etc. Har ni några tips åt mig? Om vi hade haft snö här i Gbg så hade jag kunnat testa innan, men nu har vi ju inte det... :-/

/Karin

Rolands snösimulator:

Ett tips är att testa att exponera ett vitt papper, så att det blir vitt med färgvärden runt 250 på de tre färgkanalerna i bildfilen.

Prova sedan att placera ett motiv på pappret och försök få motivet rätt exponerat.

Snösimulator är nog en god ide.

Med en hel del snö i bilden brukar det löna sig att klippa till med en överexponering på 1,7 ungefär. Lurigast tycker jag det är med snö en skuggig dag. Solbelyst snö har jag brukat börja på + 2.0.
Troligen har du kameran på programläge då jag minns att du just köpt den lilla godingen. Tryck på knappen bakom avtryckaren och justera med tumvredet till du ser 1,7 eller liknande. Sen du fotat ett testkort så kan du trycka på infoknappen två gånger så ser du histogrammet (om du inte har det inställt att visas automatiskt)

Det bör ligga en topp ungefär i mitten - låt inte toppen ligga helt på högra sidan.
Ligger det helt fel får du justera exponeringskompensationen. plus eller minus.

Kör du däremot på slutar- eller programautomatik så kom ihåg vitbalansen - utomhus kan du iof ha den på sol eller skugga vilket det nu är. Men fotar du med fel vitbalans blir det lite fjuttigt. Inget problem om du har programlägen.

Helkoll får du med RAW men det är ett jämrans jobb att pyssla med det också, även om Pentax program för det är självförklarande.

Ute i trädgården står atlas i snön och håller upp soluret - en stark liten rackare. Det var skugga och snön vill görna bli grå om kameran fått bestämma

Bilagor

• dropp-010.jpg
    dropp-010.jpg
    20.9 KB · Visningar: 438
Tack för era svar! :)

Undrar en sak till, är det något speciellt filter man kan använda för att ytterligare hjälpa till? Har redan ett skylight idag...

Njae, det skulle vara polfilter då om man ogillar reflexer. Men det stjäl ett steg eller mer. Ska man vara väldigt moralisk så kan man ju dessutom få minst sagt blå himmel med polfilter i delvis medljus. Kan man få i PS också om man nu vill och inte är obotligt moralisk. Ett motljusskydd är smaskigt om än opraktiskt utstickande, när du nu har en kamera.som går ned i vinterjackan (stor ficka och litet objektiv så .. går det).

Ska lägga till att tipsen ovan kan tolkas på flera sätt. I många lägen är programlägena rätt smarta, jämfört med mig i alla fall. Hm, jämfört med vad jag är kanske det ska heta.;-) Så överexponeringen är ingen regel, utan något man tar till om kameran inte pallar för snöreflexerna och man snopet får grådaskiga bilder. Till slut är det ju vad man vill få fram som gäller.

Ett tips till är att inte göra som jag. Glömde spotmätning på och fotade ett par dagar med bländarförval i tron att jag hade vanlig utvärderande mätning. Bilderna var hyggliga, men man fick dra lite i kurvorna på varenda bild, ibland upp och ibland ned. Till slut anande jag oråd och kollade. Ouch, spomätning på alla bilder. Så gick man och skämdes en stund. Middle age, here I come.

Senast ändrad:
Gatufoten skrev:

Ett tips till är att inte göra som jag. Glömde spotmätning på och fotade ett par dagar med bländarförval i tron att jag hade vanlig utvärderande mätning. Bilderna var hyggliga, men man fick dra lite i kurvorna på varenda bild, ibland upp och ibland ned. Till slut anande jag oråd och kollade. Ouch, spomätning på alla bilder. Så gick man och skämdes en stund. Middle age, here I come.

Hmm... spotmätning? Är det den där AE metering? Har lite svårt att översätta de engelska inställningarna till svenska. :) Om det nu är AE Metering så har jag den så att den på default "mäter överallt"?? Om jag kör programlägen - behöver jag ändå oroa mig för det?

Jo, jag tror nog att du ska ha det som det är. Den lilla punkten är spot om du ställer in den via AE i menyn, vilket jag nog tror du ska låta bli om du inte vet vad du gör. Då mäts ett litet utsnitt bara och en liten svart eller vit fläck lurar kameran att tro att allt är som just den fläcken.

Möjligt att jag pratar i nattmössan men mätmetoden styrs nog oavsett vad du väljer med programratten - så låt bli att ställa om ljusmätning om du inte vet vad du gör sen.

Du har åratal av pysslande med din kamera - det är det som är Foto. :) Aldrig har man lärt tillräckligt, fast det är bara min erfarenhet, kan ju vara trögskallen också. .

Så där! Nu är det dags! :) Åker imorgon och fick stressköpa ett polfiter. Ska bli väldigt kul att testa kameran i snöförhållanden. Är bara lite orolig för att snön skall bli blå eller grådassig, men det blir att testa sig fram.

snysop skrev:
Så där! Nu är det dags! :) Åker imorgon och fick stressköpa ett polfiter. Ska bli väldigt kul att testa kameran i snöförhållanden. Är bara lite orolig för att snön skall bli blå eller grådassig, men det blir att testa sig fram.

Lycka till med vinterfotot.

Undrar försynt om du använde snösimulatorn i träningen?

Testa lite idag, men lyckas inte få till simulatorn så bra... :-/ Har inte haft möjlighet att testa i dagsljus, så det fick bli inomhus med allt vad det innebär med vitbalans... :-/ Resultat: orange/rött papper, blått papper, tråkigt grått papper. (Körde auto-läget och höjde "exponeringen")

Saknar funktionen som finns i min Optio S - där ser man direkt hur bilden blir när man ändrar vitbalans. AWB-läget är inte alltid så bra.

Lekte lite idag med min istds.

Hittade en cool funktion som du kanske kan ha användning av.

Ställ in under Menyn Playback.
Hot Spot Warning, instnt review+Plybck.

Då blinkar de områden som kameran tycker ha blivit utfrätta.

OBS endast när bilden är tagen och inte innan,tyvärr :)

underexp

jag måste underexponera mellan -0.7 - -1.7 steg för att få konturer i snön när jag plåtat skidbilder.
Mycket märkligt tycker jag, överkompensation från mjukvaran?????

GertLind skrev:
Lekte lite idag med min istds.

Hittade en cool funktion som du kanske kan ha användning av.

Ställ in under Menyn Playback.
Hot Spot Warning, instnt review+Plybck.

Då blinkar de områden som kameran tycker ha blivit utfrätta.

OBS endast när bilden är tagen och inte innan,tyvärr :)

Hmm... Skall testa detta! Och kanske läsa igenom manualen igen. :) Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar