Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Israelresa

Produkter
(logga in för att koppla)

Ned

Aktiv medlem
Hej!

Jag reser till Israel en vecka nu i sommar, in i palestinska områden runt betlehem. När jag åker dit vill jag såklart dokumentera så mycket som möjligt. Nu undrar jag om jag hur det är med försäkring o.s.v. när man gör en sån resa, jag köpte cyberphotos ”drulleförsäkring” till min d50 med kitzoom, men om den t.ex. skulle bli stulen eller gå sönder trots att jag varit uppmärksam har jag då rätt till ersättning? Ett annat problem är lagringsmedia, är det lätt att få bilder genom tullen? En stor risk med digitalt är ju att minneskortet försvinner om kameran blir stulen. Isf borde jag kanske köpa ett till minneskort?

Det andra alternativet är att köpa 15 rullar dia eller så. När man fotat klart en rulle är det ju bara att trycka ner den i ryggsäcken så borde den vara säker, och min analoga slr är mycket robustare, men den är oförsäkrad utom genom hemförsäkring..

Hur ska jag göra?

(tacksam för svar och tips, speciellt om ni varit på liknande ställen)

Ned skrev:
Hej!
Ett annat problem är lagringsmedia, är det lätt att få bilder genom tullen? En stor risk med digitalt är ju att minneskortet försvinner om kameran blir stulen. Isf borde jag kanske köpa ett till minneskort?

Ta ut kortet ur kameran? Sedan är det väl inte så stor chans att kameran blir stulen ändå..?

om säkerhetskontrollen på väg ut ur Israel (Ben Gurion)

Säg inte att du varit på Palestinsk mark. Du blir förmodligen förhörd några timmar extra i så fall. De rotar förmodligen igenom din packning hur som helst. Ett tips är att bränna dina bilder på skiva på något internettcafé och posta dem hem om du inte kan ladda upp allt till någon lagring online. (som en extra försäkring både mot stöld och ifall du skulle få problem på flygplatsen. Du har självklart med dig bilderna i din packning också. Posten vågar man ju inte lita blint på)

Men det kanske inte är så lyckat att ljuga om var man varit och så börjar dom granska bilderna i kameran... Frågorna kan bli rätt djupgående, jag fick en gång förklara vad mitt Tcl/Tk-program gjorde i en viss funktion!

Jag passerade säkerhetskontrollen på Ben Gurion för några dagar sedan och jag tycker alltid att dom snokar igenom hela väskan, röntgar alla flaskor etc, så jag har nästan lite svårt att se hur de kan bli mer rigorösa för att man har varit i Palestina. (Jag har å andra sidan aldrig varit där.)

Så ni tror inte att det är stor stöldrisk i palestina, tror den är ganska stor men det kan jag undersöka, annars tror jag att jag fotar dia i stället, skulle jag nog gjort iaf, min analoga är jag inte lika rädd om.

Jag åker till israel i en grupp så jag har nog inte så stor möjlighet att ljuga.

Om man kan komma åt att bränna till skiva skulle det ju vara perfekt, men hur är det med försäkringar om det blir stulet?

FILM) (ulltand skrev:
Använd två pass... I Israel kan tjänstemännen vara minst sagt jobbiga :-(

Jag har aldrig fått palestinska stämplar i passet, varken på Västbanken eller i Gaza. Så antalet pass borde inte spela någon roll. Två pass kör de som reser i regionen eftersom Israel, Syrien och Libanon "inte är så goda kompisar" och ogillar varandras stämplar.

Och om du Ulf föreslår två pass med olika namn så avråder jag det bestämt. Mossad är inte att leka med ;-) :-D

Vill du vara på den säkra sidan är nog Fredriks tips det bästa - bränn och posta hem bilderna.

På Ben Gurion skulle jag vara ytterst försiktig med att ljuga. Gränskillarna är slipade, räkna inte med att dina lögern går igenom. Dessutom vet de kanske redan om att du varit i Palestina, Israelerna har ju också sina checkpoints som du skall passera. Om du blir fast för att gå fram med osanning, då om någonsin kan du räkna med timmar av förhör.

/Andreas

Har svårt att förstå varför tjänstemännen skulle vara intresserade av bilderna. Jag åkte runt i Israel och Jordanien med en lite kompaktkamera och en mellanformatskamera utan problem.
Det är nog mer problem att plåta i de arabiska områdena samt på de ortodoxa judarna då de sällan vill vara med på bild.

Highweiss skrev:
...Två pass kör de som reser i regionen eftersom Israel, Syrien och Libanon...

Jo, det var där som vi blev rekommenderade dubbla pass... Inte Israel-Libanon eftersom jag vad FN-soldat i Libanon, men om vi skulle till Syrien och även Egypten har jag för mig.

Jag har förståelse för Israelernas misstänksamhet, men ibland går den till klar överdrift...

Även Jordanien har jag hört. Åtminstone var det så förr att man halade fram ett extra pass om man skulle till t ex Petra.

Ok, nu går vi OT, men blev lite nyfiken. Ungefär så här ligger det till (källa: det allvetande Internätet):

För det första - det blir allt vanligare att gränsvakter stämplar en papperslapp istället för passet om du ber om det. Dock inget att räkna med till 100.

Med en israelisk stämpel i passet kommer du i regel inte in i följande länder: Libanon, Syrien, Iran, Irak, Libyen, Saudiarabien, Sudan, Algeriet, Förenade Arabemiraten och Jemen. Också en jordansk stämpel från den jordanska sidan vid gränsen till Israel och dito för Egypten kan ge dej problem. Även om du inte har israeliska stämplar i passet behövs det inte en krutuppfinnare för att inse var du varit om du passerat en viss gränsstation... :)

Andra vägen (stämplar från arabiska länder i passet på väg in i Israel) borde det inte vara några problem, åtminstone inte formellt.

Att sånt. Alltid lär man sig något nytt. Dessutom hade det här massor med foto att göra. :)

/Andreas

Fototips i öknen

Hej,

jag letade efter tips i olika forum om vad man ska tänka på när man fotar i öknen i Israel, Jordanien och kanske specifikt Petra i Jordanien. Den här tråden verkar handla mer om hur man smugglar sig och sina bilder ur Israel

:)

Nu undrar jag om det är någon på denna tråd som varit i Jordanien till exempel och har några tips på hur jag ska göra för att få gudomliga bilder med mig hem.

Jag fotar digitalt med min Canon D60

tacksam för tips

Re: Fototips i öknen

imperator skrev:
Hej,

jag letade efter tips i olika forum om vad man ska tänka på när man fotar i öknen i Israel, Jordanien och kanske specifikt Petra i Jordanien. Den här tråden verkar handla mer om hur man smugglar sig och sina bilder ur Israel

:)

Nu undrar jag om det är någon på denna tråd som varit i Jordanien till exempel och har några tips på hur jag ska göra för att få gudomliga bilder med mig hem.

Jag fotar digitalt med min Canon D60

tacksam för tips

Skaffa ett macro och sätt dig i ungarnas sandlåda så slipper du åka dit! Du får ett bra objektiv för samma pris som flygbiljetten. :)

Re: Re: Fototips i öknen

Maxieboy skrev:
Skaffa ett macro och sätt dig i ungarnas sandlåda så slipper du åka dit! Du får ett bra objektiv för samma pris som flygbiljetten. :)

Tack, det var ju ett sakligt och genomtaönkt tips.

Indiana Jones was here - svar till Andreas Borgegård (imperator) o fortsatt off topic

Att fotografera i Petra (Petra var antikens åttonde underverk och är mer berg än öken) är som att plåta hemma under sommaren - undvik bilder mitt på dagen då ljuset är hårt och otrevligt, utan utnyttja morgon och kväll.

Gå upp tidigt på morgonen, om du kommer iväg till fots från hotellet i Wadi Musa strax efter sju så är troligen hela den vindlande ravinen As-Siq nästan tom på turister och när du därefter kommer fram till fanastiska The Treasury är även här behagligt tunt med folk (alla kommer gående/åsneridande/hästkärreåkandes genom As-Siq) och dessutom mjukt fint ljus.

Det är likadant framåt kvällen. Turisterna drar sig mot hotellduschen redan före 16-17-tiden då ljuset blivit mjukt och fotovänligt och hettan avtagit. Då har man flera timmars fint kvällsfotograferande framför sig.

I Petra är det ett evigt gående uppför och nedför på stenigt underlag - ha bra och väl ingångna skor. Ha också starka ben och bra kondition, det blir många kilometer varje dag. Glöm inte vatten, hatt och solkräm och se till att du har en bärvänlig fotoväska.

Om du får möjlighet att besöka "Petra by night" så försitt inte chansen. Hela As-Siq är upplyst av lyktor med levande ljus, likaså torget framför The Treasury. Stämningen och beduinernas musik ekande mellan klippbranterna är magisk.

Du kan också åka till Wadi Rum i söder, ett dramatiskt ökenlandskap med berg och sand där delar av David Leans storslagna "Lawrence av Arabien" spelades in. Här finns ett välorganiserat turistmaskineri med jeepar och kunniga guider som tar en ut i öknen, finns rundturer i olika prisklasser att välja på.
Fotomässigt är öknen inte annorlunda än badstranden hemma, man får se upp så den ljusa sanden inte lurar exponeringsmätaren till för mörka bilder.

Trots öknen blev det inte mer damm på sensorn än det blir hemma, om du bara ska vara borta några veckor behöver du inte ta med sensorrengöringsgrejorna (om du ska upptäcka dammkorn under resan behöver du dessutom ta med en laptop för att kunna zooma upp provbilderna till 400%).

Om du ska till Israel efter Jordanien tror jag inte du ska vara speciellt orolig för några jobbiga förhör; massor av turister flyger till och från exv Ovra norr om Eilat fvb Jordanien.
Vid incheckningen på flygplatsen blir var och en intervjuad i 6-7 minuter med en rad standardfrågor, om svaren blir vad säkerhetsfolket förväntar sig ställs inga ytterligare frågor.
Kanske får man färre frågor om man kommer som en del av en organiserad grupp än om man reser individuellt?
Säkerhetspersonalen är korrekta och artiga och humorbefriade: detta är inte rätta tillfället att göra sig lustig över frågandet, att ifrågasätta eller att försöka dölja något.
Ingen tycker det är suspekt med en kameraväska full med systemkameror och objektiv och andra fotogrejor, ingen ber att få se bilderna.

kpt skrev:
Även Jordanien har jag hört. Åtminstone var det så förr att man halade fram ett extra pass om man skulle till t ex Petra.

Jag skaffade ett extra pass som jag fick skickat till mig när jag var i Israel på 70-talet. Jag skickade hem mitt gamla pass från Turkiet innan jag åkte in i Syrien. I Syrien letade de inte bara igenom bagaget. Hemliga polisen kom på besök i Aleppo och hade frågesport med mig på hotellet. Jag hade en Batholomew-karta som det stod Israel på och Periska viken. Till och med det gick dom igång på. "This is Philisteen and that is the Arabian Sea" blev jag upplyst om. Det hjälpte inte att jag sa att det inte var jag jag som gjort kartan!

När jag kom till Jordanien hälsade de mig med ett "Shalom" istället för "Salaam" då många åkte in i Israel över Allenby bridge. Sen blev det strul. Då började de trackasera mig för mitt pass. Mitt pass var nämligen ett s.k. imterimspass som såg ut som ett vanligt pass men det skiljde sig åt på en viktig punkt, det hade bara 1 års giltighet och det hade de koll på. Sen började de fråga en massa om hur jag egentligen rest för att komma till den jordanska gränsen.

Det kan bli riktigt svettigt där man minst anar det. På vägen från Israel på Cypern ansökte jag om visum till Egypten med mitt interimspass. Jag ljög om att jag inte kommit från Isreal utan sa att jag kommit med båt från Brindisi i Italien. Jag tror inte de trodde mig. Jag fick mitt visum men de hade kört ganska hårt med mig där också, så hårt att jag faktiskt inte vågade åka till Egypten från Cypern, utan valde Syrien/Jordanien istället.

Det här var två månader innan Jom Kippur-kriget (som det heter i Israel) bröt ut hösten 1973. Idag är man "vän" med Egypten men det är fortfarnde spänt med både Syrien och Libanon. Har ni varit i Israel så tänk inte bara på att göra er av med passet. Gör er även av med allt med Israeliska bokstäver på. Jag upptäckte till min fasa att jag faktiskt hade en T-shirt med en lapp med hebreiska tecken i kragen. Mer behövs inte för att ställa till det ordentligt om man har otur.

Mycket har ändrats över åren i mellan östern, men en sak består och det är Israel-hatet. Så se till att rensa bagaget från Israeliska minnen om ni varit där och är på väg till något Isreal-fientligt grannland till Israel. Se dessutom till att ert pass inte kan kritiseras för något (som exv. avvikande giltighetstider). Jag tror dessutom inte att det är nån speciellt bra ide att ljuga för polisen som en del föreslagit som strategi. Det är verkligen inte svårt att göra bort sig!

Tack för bra och tydliga tips. Hur är det med filter? Finns det någon generell rekomendation för "öken"?

Jag gillar Singh-Rays Gold & Blue som förstärker färgerna i sand och vatten. Det är ett slags polfilter som kan vridas beroende på om man vill förstärka för guld eller blå. När jag ska fotografera något med vatten dras min hand nästan automatiskt till ryggsäcken där Gold & Blue ligger.

Produktinfo:

http://www.singh-ray.com/goldnblue.html

Pragrafbekymmer?

Såg nu att min utökade försäkring täcker skada eller förlust genom stöld om man uppfyller aktsamhet och försiktighetskraven (sunt förnunft)

dock finns det en not i en av paragraferna om att försäkringen inte gäller i "samband med atomkärnreaktion, krig, krigsliknande händelse, inbördeskrig, revolution, uppror eller åtgärd av makthavare som obehörigen tagit makten eller förstörelse av myndigheters ingripande, försäkring gäller inte heller vid skada till följd av myndigheters agerande"

Betyder detta i klartext att om jag skulle bli av med den av någon anledning alls (t.ex. rån) i de palestinska delarna (där det faktiskt pågår ett uppror) gäller inte försäkringen?

Eller betyder det att om jag hamnar i en pågående konflikt och blir av med kameran, eller blir av med den efter att ha retat upp en polisman eller soldat så att denne förstör kameran, så gäller inte försäkringen?

Mvh Jonathan

Kontakta försäkringsbolaget. Tänk på hur du+kameran uppfattas.

Jag tror ingen annan än försäkringsbolaget (du blir inte speciellt hjälpt av fotosidananvändarnas troende och tyckande) kan svara på hur de bedömer situationen just nu i de områden du tänker besöka och hur din försäkring gäller.

Jag skulle tänka mig för innan jag hamnar i någon situation där jag med mitt fotograferande retar upp någon polis eller militär, oavsett nationalitet. I Israel har unga vältränade kortklippta män i solglasögon fingret på avtryckaren (bokstavligen, och det känns inte alls komfortabelt) och jag kan föreställa mig att den nuvarande situationen mellan Fatah och Hamas gör även situationen i de palestinska områdena nervös.

Som utländsk fotograf vill jag inte bli uppträngd mot väggen av en uppjagad folkmassa som på ett språk jag inte förstår ifrågasätter vems ärenden jag går och varför jag fotografer och hos vem fotografierna slutligen hamnar.
Folksamlingar som förvandlas till våldsamma mobbar vid t ex trafikolyckor förekommer (om man kör på någon i exv Egypten rekommenderas det att man trycker gasen i botten till säkerheten hos närmsta polisstation, stannar man för att gå ut och kolla hur det gick med stackaren som blev påkörd kan folksamlingen ta hand om rättskipningen).

Annars är de arabiska länderna otroligt välkomnande trevliga säkra och lättsamma att vara turist eller expatriate i, jag har aldrig känt mig hotad.
I Israel har jag bara varit några timmar på väg till och från Jordanien så jag har egentligen ingen uppfattning om hur det är där.

Har aldrig haft någon speciell kameraförsäkring och har trots två våldsamma rånförsök (Paris och Harare, mitt klantande skapade tillfällena) aldrig blivit av med något.

Åk dit med kameran även om försäkringen inte gäller - oftast händer ju inget - men tänk dig för och provocera inte någon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar