Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iso

Produkter
(logga in för att koppla)
ISO är namnet på den organisation, International Organization for Standardization, som lagt fram standarder för hur man mäter ljuskänslighet för film och digitala sensorer. Wikipedia har en bra artikel.

Dubblar du ISO-talet så dubblas känsligheten. Om du då har samma bländare kommer du behöva hälften så lång slutartid, precis som du märkt själv.

Det finns undantag när man använder film, men det är när man har väldigt långa eller väldigt korta slutartider och detta brukar kallas reciprocitetsavvikelse. Men det är överkurs :)

Varför blir en bild brusigare vid högt iso.
Bilder brukar väl bli mindre brusigare av lägre upplösning?

Bruset beror på att du förstärker en signal som är svag, då kommer även bruset att förstärkas. När signalen är stark kommer bruset inte att märkas lika mycket, men det finns alltid där.

Principen är densamma som när du vrider upp volymen väldigt mycket på din stereo för att bandet du spelat in spelades in på för låg volym. Prova att vrida upp ljudet ordentligt utan att spela något så hör du bruset som finns där. Tänk på låga ISO-tal som låg volym och höga ISO-tal som hög volym.

Angående upplösning är jag inte riktigt säker på vad du menar, finns åtminstone två svar som jag ser det.

Det finns problem med att packa in för många bildpunkter på en liten sensor, brus blir mer påtagligt då.

Har du en brusig bild och så förminskar du den i ett bildbehandlingsprogram kommer den nya bildens bildpunkter bestå av medelvärde från flera av den gamla bildens bildpunkter. Detta medelvärde kommer "jämna ut" bruset och göra det mindre framträdande.

maxzomborszki skrev:
Bruset beror på att du förstärker en signal som är svag, då kommer även bruset att förstärkas. När signalen är stark kommer bruset inte att märkas lika mycket, men det finns alltid där.

Principen är densamma som när du vrider upp volymen väldigt mycket på din stereo för att bandet du spelat in spelades in på för låg volym. Prova att vrida upp ljudet ordentligt utan att spela något så hör du bruset som finns där. Tänk på låga ISO-tal som låg volym och höga ISO-tal som hög volym.

Angående upplösning är jag inte riktigt säker på vad du menar, finns åtminstone två svar som jag ser det.

Det finns problem med att packa in för många bildpunkter på en liten sensor, brus blir mer påtagligt då.

Har du en brusig bild och så förminskar du den i ett bildbehandlingsprogram kommer den nya bildens bildpunkter bestå av medelvärde från flera av den gamla bildens bildpunkter. Detta medelvärde kommer "jämna ut" bruset och göra det mindre framträdande.

Som när man höjer nivån i photoshop då blir ju bilden mycket brusigare/pixlig.

Det jag menade med mer brus med mindre upplösning var båda sakerna.

ANNONS