Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iso?

Produkter
(logga in för att koppla)
Filmhastighet.

Det beskriver hur känslig filmen är för ljus, mätt i enheten ISO (International Standard Organisation). En mer ljuskänslig film reagerar snabbare på ljus och är följdaktligen bättre vid dåliga ljusförhållanden samtidigt som en mindre ljuskänslig film oftast ger en bättre bildkvalité vid goda ljusförhållanden.

Alltså; Ju högre ISO = Ju mindre ljus krävs. Dock på bekostnad av det ökade bruset. Alltså krävs inga långa slutartider.

Ju lägre ISO = Ju mindre brus. Dock på bekostnad för kravet av mer ljus. Alltså krävs längre slutartider.

Mvh/Andreas

På digitalkamera finns ingen anledning att använda högre ISO än nödvändigt om du får de tider du vill ha. Bildkvalitén blir bara lidande.

Med film så kanske man vill ha annorlunda eller kornigare bilder och väljer då ISO efter det. Vissa filmer finns bara i en viss känslighet.

Sen finns det tusen undantag för allting :)

Mechanical skrev:
Vad betyder egentligen ISO och vad spelar det för roll vilken ISO-inställning man har när man fotograferar?...
Hej Ninni! Tja, skall jag forsöka att vara kort och enkel...
ISO är en måttenhet på ljuskänslighet som egentligen referear till film. (ISO (eller ASA) 25, 50 100, 200, 400 osv,) Fotar man i dårligt ljus, behöver man en ljuskänslig film (högt ISO-värde); men man tappar kvalite, och bilden blir kornig.
Man har tagit med dessa ISO-värderna över i Digital-fotografi. Det blir nästan det samma. Ökar man ISO-värdet, blir sensoren mer ljuskänslig. Det betyr att du kann ta en bild i svakt ljus med ett högre ISO-värde på bekostning av kornighet / brus.
Goda digiala kamror kann idag ge goda bilder med ett ISO-värde >= 800. Men har du ljus nog, blir bilden alltid best med lägsta inställning.
Jag kör ofta ISO 200/400 på min EOS20D, själv i dagsljus när jag använder POL-filter (som själer ljus +-2stop)
Sök i forumet för mer utförlig förklaring.
mvh Erik J

Bilagor

• i_smil.gif
    i_smil.gif
    1.6 KB · Visningar: 555
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar