Annons

Iso????

Produkter
(logga in för att koppla)

elmelino

Aktiv medlem
En liten fråga: Jag använder ACDC för att titta på mina bilder bla, från min D70 varföri H-E visas inte ISOtalet när jag kollar på EXIF data!! Det gör det på alla andra kameror jag har t.o.m. mobiletelefonen?

ISO-värdet visas inte (är osäker om det gäller alla Nikon, eller bara D70). Så enkelt är det. Fråga mig inte varför Nikon valt att göra så.

elmelino skrev:
Det är mycket irreterande att man inte ens ser ISO i sökaren fruktansvärt dåligt av Nikon ....

Mycket... speciellt när man har ISO-Auto då man inte vet fören efteråt vilken ISO som användes.

Det och avsaknaden av vertikalgrepp är dom största nackdelarna emd en annars utmärkt kamera.

Håller fullständigt med dej en ypperlig kamera men vad F-N hur svårt skulle det va och stoppa in ISO i sökaren!?!?

Okaj men den stöder alla andra kameror jag haft, jag har version 6.0. tycker iallafall det är uselt att man inte ser ISOtalet nånstans på kameran om man inte trycker på ISOknappen!

Canon 350D lider av samma problem, alltså att inte kunna se ISO i sökaren eller displayen om man inte trycker in ISO-knappen.

ISO-verdien ligger i den såkalte "MakerNote" i EXIF-headeren. Dette feltet har ingen offisiell tolkning, hver produsent står fri til å legge inn hva de måtte ønske av opplysninger her, og i den form de måtte ønske, evt. kryptert. Feltene er riktignok hacket av frittstående programvareleverandører, men det gis ingen garanti at de alltid klarer å få ut data. Tydeligvis gjør ikke dit program det, men det betyr ikke at feltet mangler.

Bruk f.eks. EXIFUtils til å lese ut EXIF data. ISO finnes som felt "n3-iso". Jeg har ikke lest fra D70s filer, men på andre Nikon DSLR fungerer det perfekt så jeg antar D70s ikke er et unntak (D1,D1X,D1H,D2H,D2Hs,D2X,D100,D70,D50 går greit).

Alltså, varför vill man se ISO värdet i sökaren? Att se det i kontrollpanelen eller i displayen kan jag förstå att man vill (om man kör Auto ISO) .. men att få ISO info i en redan liten sökare känns som overkill.

Hur vanligt är det förresten med att folk kör Auto på ISO värdet (jag är bara nyfiken, har inte ens hunnit köpa in en D70s än...)?

blixa skrev:

Hur vanligt är det förresten med att folk kör Auto på ISO värdet (jag är bara nyfiken, har inte ens hunnit köpa in en D70s än...)?

Vet inte.. Fast det är ganska irriterande att komma på det sen.. När kameran gått upp till iso 1600... massa otäckt brus...
Bättre me manuellt iso...

elmelino skrev:
Håller fullständigt med dej en ypperlig kamera men vad F-N hur svårt skulle det va och stoppa in ISO i sökaren!?!?

Hur svårt kan det vara att låta användaren avgöra vilken info som ska finnas i sökaren genom att välja olika alternativ i mjukvaran.
Jag skulle gärna vilja veta ISO, brännvidd, slutartid, bländare. Allt annat kan man banta bort utan problem.

blixa skrev:
Alltså, varför vill man se ISO värdet i sökaren? Att se det i kontrollpanelen eller i displayen kan jag förstå att man vill (om man kör Auto ISO) .. men att få ISO info i en redan liten sökare känns som overkill.

För att man ska upptäcka att amn fotar emd ett visst ISO-tal.

Om man tex ställer om till ISO 1200 en mulen dag och sedan stänger av kameran, laddar över bilder osv.

5 dagar senare ska man använda kameran igen men den här gången i bra ljus.
När man kommer hem så kliar man sig i skallen och undrar vart allt bruset kommer ifrån.

För att se ISO (förutom i EXIF) måste man trycka ner ISO-knappen på kameran. Först då ser man vad kameran är inställd på.

När kameran gått upp till iso 1600... massa otäckt brus...

Nu har jag inte sett så ofantligt många bilder tagna på ISO 1600 men jag har flera svartvita (analoga) bilder tagna med 1600 film där kornen (analogt brus? :) ) faktist är till fördel! Hoppas massor på just 1600 läget när jag, snart, blir D70s ägare! Läste förövrigt en recension som sa att Nikons D70:s brus är mer filmlikt än Canon 350D och håller tummarna för att så är fallet.

Hur svårt kan det vara att låta användaren avgöra vilken info som ska finnas i sökaren

Helt rätt, givetvis är det ju bäst om användaren själv får välja vad som skall visas..

blixa skrev:
Nu har jag inte sett så ofantligt många bilder tagna på ISO 1600 men jag har flera svartvita (analoga) bilder tagna med 1600 film där kornen (analogt brus? :) ) faktist är till fördel!

"analogt" brus är bara charmigt. Digitalt brus är olidligt.

jag vill påstå att 1600läget på D70 inte är användbart om man vill ha kvalitet på bilderna.

Dajo skrev:
"analogt" brus är bara charmigt. Digitalt brus är olidligt.

jag vill påstå att 1600läget på D70 inte är användbart om man vill ha kvalitet på bilderna.

Exponerar man rätt och inte har en massa uppskärpning på och fotar JPEG så är bilderna mer eller mindre helt rena på ISO1600.

Bilagor

• iso800-1600.jpg
    iso800-1600.jpg
    42 KB · Visningar: 142
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar