RE1NE V1NDEBR0
Avslutat medlemskap
Men Nikon D200 har ISO 100 som basiso om jag inte missminner mig (det anges också som ISO 100 och inte L1.0).
yup basiso = 100...
så där tjänar man direkt ett steg på att gå upp till D300/d90 från d200/d80
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men Nikon D200 har ISO 100 som basiso om jag inte missminner mig (det anges också som ISO 100 och inte L1.0).
Nej. bas-ISO är inte ens detsamma för olika modeller från samma tillverkare. Översiktligt kan man säga att bas-ISO är lägre för tidigare modeller, och högre för nyare modeller som har högre högsta ISO. Har t.ex. sett att testare av "prosumer"-kamerorna Nikon D300, Sony A700 och Canon 40D anger lite olika siffror - mellan 160 och 200 ISO som "native" känslighet för dessa.Är ISO200 basiso för alla tillverkare? Canon 400D tex?
Nej. bas-ISO är inte ens detsamma för olika modeller från samma tillverkare. Översiktligt kan man säga att bas-ISO är lägre för tidigare modeller, och högre för nyare modeller som har högre högsta ISO. Har t.ex. sett att testare av "prosumer"-kamerorna Nikon D300, Sony A700 och Canon 40D anger lite olika siffror - mellan 160 och 200 ISO som "native" känslighet för dessa.
Instegsmodellerna verkar ha lägre bas-ISO, vanligen runt ISO 100, i likhet med tidigare prosumer-modeller som t.ex D200. Dessa har även lägre högsta ISO, så det verkar hänga ihop i viss mån.
Visst, att plåta torde vara det vettigaste man kan göra ifall man råkar vara fotointresserad...Ja det där verkade ju lite krångligt. Jag tar och skiter i det och fotar på som vanligt =)
Visst, att plåta torde vara det vettigaste man kan göra ifall man råkar vara fotointresserad...
Men du kan väl ändå inte på allvar mena att det lilla inlägg jag skrev ovan skulle vara speciellt krångligt?
Är dock rädd för att jag tidigare kan ha skrivit åtskilliga inlägg som HAR varit ganska krångliga, däremot (eller rejält långa åtminstone)...
Någon som kan mer om D90/D300 basiso? Jag läste någonstans, tror det var nikoncafe, att basiso var ISO 160 ca. Borde det då inte vara bättre att fota i L03?
Nej, basISO är vad kameran anger till "ISO200" och inget annat. "L" lägena är omräkningar av detta basISOs värden.
MEN - när kameran säger "ISO200" så motsvarar detta vad mätstandarden ISO12232:2006 (som gäller för digitalkameror) säger skulle angett som "ISO160".
Detta är inget konstigt, Nikon är t.o.m de som fuskar absolut minst med att "skriva upp" sin ISO-tal, Canon fuskar ganska mycket mer.
Tja, DxO har utfört egna mätningar, där man menar att 200-läget egentligen motsvarar iso 145, för övrigt samma som för läget L1.0, enligt vedertagen ISO-standard.Ursäkta min dumhet, men iso 200 i D90 är egentligen 160?