Ser att jag stavade fel ovan. När jag skrev:
""utökade ISO-världen"
menade jag förstås:
'utökade ISO-värden'
Kanske ska tillägga att den övre ISO-värdegräns där en specifik tillverkare anger "utökat" område vanligen inte sammanfaller med det värde där den analoga förstärkningen av signalen är max. Det "nativa" området brukar anges ligga betydligt högre än så. Huvudsakligen där tillverkaren anser att bildkvaliteten inte skulle anses vara tillräckligt bra av de flesta. Sedan går de upp ytterligare ett antal steg som ser bra ut i specifikationerna, utan att de behöver ta ansvar för att bildkvaliteten kanske blir sk-t.
Jag bör också tillägga att vid användning av JPEG så kan man förstås få bättre bildkvalitet inom det utökade området än vad som är möjligt genom efterbehandling av en JPEG-bild tagen med lägre ISO.
Likaså kan bildkvaliteten från en nyare kamera vid ett utökat ISO-värde vara bättre än en kamera med äldre sensorgeneration inom sitt "nativa" område.
Citerar vad en Canon-kille (som pratar om 1D X) säger :
"By looking at a group of images with software, they reach a conclusion as to how 'clean' an image is, with regards to noise. If they can consistently achieve those clean results with noise levels that are acceptable low - then it is called native. If it is not, then it is called expanded - even if quite a few people may consider it as acceptable."