Annons

ISO på Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Christatos

Aktiv medlem
Hej!

Nikon D90 har som lägsta ISO 200, men man kan även sänka ISOt tre steg lägre. Motsvarar detta ISO 150, 100 och 50?
Varför kallas inte ISO för detta då? Utan istället beskrivs som "steg under ISO 200".
Även när man höjer ISOt förekommer dessa steg. 3200 är högsta och sedan kan man höja i tre steg.

Varför är det så?
Och vad "tjänar" jag på att sänka under ISO 200 om jag ska ta mörkerbilder med stativ?

Mvh
Christian

Lägsta steget på ISO skalan är iso 100.

Du tjänar lite brus på att sänka iso under 200 men exponeringen kan bli lite mindre exakt samt att du kan tappa lite i dynamiskt omfång på bilderna.

Varför nikon valt att benämna de extrema ISO värderna till "steg under/över iso 200/3200" vet jag inte, kanske har det att göra med att man vill markera att dessa värden inte är att föredra.

Du tjänar väl inget alls med att sänka isot under 200 förutom möjligheten att använde längre slutartider. Smidigt om du t.ex vill att vattenfall ska bli suddigt "ludd".

Tror tom det ska brusa lite _mer_ men jag kan ha fel.

Ett steg är en halvering eller fördubbling av slutartiden/bländaren/iso.

Ett steg under iso200 är 100, ett till är 50.

Anledningen till att dom säger som dom gör är för att det egentligen inte är iso du ändrar.

Är ingen superexpert, men ungefär såhär är det:
En vanlig sensor går från iso100-1600. Där imellan förstärks signalen analogt, men en AD-omvandlare eller vad det nu heter.
Går du ner till exempelvis iso50 (eller upp till tex iso 6400 som man kan på vissa kameror) ordnas detta digitalt. Precis som om du underexponerar och sedan lyfter upp bilden i datorn.
Fördelen med att kameran gör det (har jag för mig) är att du inte riskerar att bränna ut högdagrar eller svärta igen lågdagrar.

Jag är ingen expert som sagt, men ungefär så är det. Om någon mer belevad vill förklara detta närmare så tar även jag emot den kunskapen med glädje =)

Du tjänar lite brus på att sänka iso under 200 men exponeringen kan bli lite mindre exakt samt att du kan tappa lite i dynamiskt omfång på bilderna.

Varför nikon valt att benämna de extrema ISO värderna till "steg under/över iso 200/3200" vet jag inte, kanske har det att göra med att man vill markera att dessa värden inte är att föredra.

Hej!

Lägsta steget på ISO skalan är inte 100! ISO skalan sträcker sig från ISO 6 (på gammal film) till över 12800 (som på nya canon 50d).

På nikon är Bas-iso satt till 200. Det är egentligen bara ett tal som förklarar ljuskänslighet och som vi har skapat för att förenkla.

Bas-iso menas där Kameran presterar absolut bäst bildkvalitet och där det (viktigt) dynamiska omfånget är som allra störst!

På nikons kameror är det dynamiska omfånget absolut bäst vid iso 200 och därför står det som bas-tal.

Går du ner eller upp kan du få andra fördelar men dynamiskt omfång och bildkvalitet kan försämras (tex mer brus vid höga iso lägen).

3 steg över eller under max-iso och under bas-iso är antagligen som en annan person sa här att kameran försöker kompensera och skapa ett yttligare möjligheter, som dock ofta är begränsade just pga. av det digitala.

Hoppas du har fått svar på frågan.
Jag är inte expert men jag studerar fruktansvärt mycket foto och kan mycket grundläggande saker.

Mvh Emil

Lägsta steget på ISO skalan är inte 100! ISO skalan sträcker sig från ISO 6 (på gammal film) till över 12800 (som på nya canon 50d).
Nu frågades efter vad som gällde för D90 så svaret var helt korrekt. Huruvida man ska använda ordet ISO-skala i sammanhanget kanske går att diskutera.

På nikon är Bas-iso satt till 200. Det är egentligen bara ett tal som förklarar ljuskänslighet och som vi har skapat för att förenkla.
Fel, det beror på DSLR-modell. Vissa har 100 och andra 200.

Jag har en D90 sen två månader tillbaka, men jag upplever att det är brusigt på låga iso.
Min gammla D60 tycker jag var bättre där, men efter Iso 800 på den var det inte bra.
Nu är denna bilden kanske lite under exponerad men den är tagen med Iso 500. Bilder utomhus blir lite bättre tycker jag.
Ser det ut så hära med en D90 och Iso 500 eller är det något fel på min kamera?

Bilagor

• ISObrus.jpg
    ISObrus.jpg
    11.6 KB · Visningar: 655
Ups, dåliga erfarenheter med ISO på D90? Beställde nyss en just för att förbättra mig jämfört med min nuvarande D50....

Jätte nöjde med kameran annars men jag märkte bruset nu när jag har fotat, men man kanske trodde den skulle vara nästan brusfri i jämnförelse mot D60

En bild tagen på t ex 100 "iso" på en D90 är egentligen en bild tagen på 200 iso med dubbla slutartiden för att sedan dras ner ett steg i efterhand av kameran. Bra om du behöver längre slutartiden, men dåligt eftersom högdagrar lättare bränner ut.

Ups, dåliga erfarenheter med ISO på D90? Beställde nyss en just för att förbättra mig jämfört med min nuvarande D50....

Lugn, lugn. D50 -> D90 är en fin uppgradering. Jag har själv gjort den och blev mycket nöjd! D90 är en av de brusfriare halvformatskamerorna på marknaden fortfarande, slagen, såvitt jag kan utröna, bara av ett par nyare Nikonmodeller (5100 och 7000)

Per.

Ref: http://www.dxomark.com/

Jag har en D90 sen två månader tillbaka, men jag upplever att det är brusigt på låga iso.
Min gammla D60 tycker jag var bättre där, men efter Iso 800 på den var det inte bra.
Nu är denna bilden kanske lite under exponerad men den är tagen med Iso 500. Bilder utomhus blir lite bättre tycker jag.
Ser det ut så hära med en D90 och Iso 500 eller är det något fel på min kamera?

Min gissning är att du tagit bilderna du jämför mellan D60 och D90 är tagna som jpeg?

Då handlar det nog helt enkelt mer om att D60 med standardinställningar brusreducerar lite hårdare än D90 med standardinställningar. Vilket, kan vara värt att notera, också leder till lite mer förlorade detaljer.

I underexponerade delar av en bild syns brus tydligare, skall man jämföra brus mellan kameror bör man göra det utifrån likartade exponeringar. Skall man vara riktigt petig skall man göra det i samma typ av ljus - olika sensorer reagerar lite olika beroende på hur ljuset är beskaffat. Men då börjar vi prata verkligt finlir ... :)

Precis som du säger. Nikon har gjort så för att HI och LO är egentligen för höga och för låga för att funka bra. Försök and undvik använda dessa om det är möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar