Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO i stället för slutartid? Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

fruRT

Medlem
Hej!
Jag håller på att lära mig hantera min Nikon D80, och är på det hela taget väldigt nöjd. Men nu har det hänt en sak som förbryllar mig.

Tanken är ju att man skall kunna ställa in slutartiden genom att vrida på vredet med högertummen (inte i alla lägen, såklart, men ni fattar...) - men nu är det inställningen för ISO-talet som ligger på det vredet. Och jag får inte tillbaka slutartiden...
Jag har letat fram och tillbaka i menyerna, och till och med gjort en återställning, men inget har hjälpt.

Alltså: är det någon som vet hur jag får tillbaka möjligheten att ställa in slutartiden med vredet för högertummen?

Tacksam för alla tips - det här stör mig...
/Helena
 
Jo, du vrider den lilla runda ratten (hittar inte det rätta ordet) till slutartidsläge, S. Sen är det bara att snurra på för att ändra slutartiden. Inte svårare än så.
Fast det verkar som ditt problem är mer än bara det.
Jag vet inte hur D80 har sitt menysystem, jag skulle rota omkring där om inte annat.
 
Tack för ditt svar!

Jag blev så vansinnigt full i skratt nu! För jag var precis på väg att skriva att det inte är så enkelt... men så slog jag på kameran för att kolla lite hur jag skulle beskriva mitt problem tydligare.

Och då insåg jag en jättedum grej... det var ju helt enkelt så att slutartiden var inställd på så höga tal att jag misstog det för ISO-tal. Det stod 1250 och 1600 och sånt... och jag misstolkade det helt enkelt som ISO-tal när det i själva verket var väldigt korta slutartider... undra på att bilderna blev mörka! ;-)

Men, men - du fick mig ju att lösa problemet! :) Tack! *skratt*

/Helena
 
jag testade lite olika inställningar men jag lyckades inte få iso till tumratten, kansek iso knappen har fastnat?
 
Haha, ja så kan det bli ibland.
Men det var ju kul att man kunde vara till hjälp i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.