Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
ISO i ishallar?
- Trådstartare Mcnab
- Start datum
SportSkjutaren
Aktiv medlem
Ni som fotar hockey, kör ni med autoiso eller fast?
Om det är någon här som fotat i Scandinavium, vad körde ni med då i Kelvin?
Just Scandinavium är vad det gäller vitbalans ett av de lurigaste ställena i hela Sverige.
Grönmålat tak i kombination med ljus med mycket rött i är en rätt speciell kombination.
I övrigt är det alltid bäst att ställa vitbalansen mot en vit del av isen.
Då får du båda parametrarna för vitbalansen optimalt, både temperar (balansen mellan gult och blått) och "tint" (balansen mellan rött och grönt).
SportSkjutaren
Aktiv medlem
Jag märkte att iso:n ändrades hela tiden. Jag körde först på 1/500 och ändrade sedan till 1/640
men där gick gränsen för att inte hela tiden ligga på iso 3200. Bländare f4 rakt igenom.
Ska försöka att komma dit igen och fota, det var riktigt roligt med full action hela tiden.
Vad det gäller IS-sporter (glömde det i förra inlägget) så är det enda raka att använda helmanuell exponeringsinställning.
Anledningen är att ljussensorn mäter reflekterat ljus, och isen reflekterar inte ljuset på ett jämt sätt.
För att vara säker på att exponeringen verkligen är rätt så är det absolut bästa att läsa av histogrammet, som naturligtvis drar upp rejält i högdagrarna pga isen och dess goda förmåga att reflektera ljuset.
Hankki
Aktiv medlem
Jag är ingen sportfotograf men ibland kan det ju vara bra att öva det också
Jag hade kameran med till ishallen här på en knattematch för att kontrollera förhållandena där. Jag läste en tråd här på forumet där det stod att man ska ha manuellt inställt max bländare och slutartid på inget längre än 1/500s och justera iso efter behov.
I mitt fall med bl. 2.8 och 1/500 så blev iso 1250 och den inställningen fungerade fint. Vitbalansen var på 4100K men det var lite för blått i detta fall och i camera raw justerade jag upp balansen till 4700.
Kunde kanske ha använt iso1600 men när man fotograferar i RAW så går det ju att justera lite efter behov. Bifogad bild har justerad vitbalans till 4700K och exponeringen +0,7 i camera raw.
Jag hade kameran med till ishallen här på en knattematch för att kontrollera förhållandena där. Jag läste en tråd här på forumet där det stod att man ska ha manuellt inställt max bländare och slutartid på inget längre än 1/500s och justera iso efter behov.
I mitt fall med bl. 2.8 och 1/500 så blev iso 1250 och den inställningen fungerade fint. Vitbalansen var på 4100K men det var lite för blått i detta fall och i camera raw justerade jag upp balansen till 4700.
Kunde kanske ha använt iso1600 men när man fotograferar i RAW så går det ju att justera lite efter behov. Bifogad bild har justerad vitbalans till 4700K och exponeringen +0,7 i camera raw.
Bilagor