Annons

ISO i ishall

Produkter
(logga in för att koppla)

U-571

Medlem
Jag började mina försök att ta kort i ishallar med en Canon G7 som tyckte att ISO 1600 var ett bra val. Kommer inte ihåg vilka inställningar jag hade i övrigt men det snöade i alla fall på bilderna, inomhus.

Har letat efter "precis-på-gränsen"-lösningar bland systemkameror sedan dess och hunnit avverka Nikon D80 och D90 samt Canon 60D. Nu försöker jag med en Canon 70D.

På D80n hade jag en Tamron 70-300, på D90n till slut en Sigma 70-200/2.8 och det började likna nåt! Fick ett erbjudande som jag inte kunde tacka nej till och blev stolt ägare av en Canon 70-200/4 IS. Svår att gänga ihop med en D90 så dottern fick ta över Nikonen och själv köpte jag en 60D.

När 70D nu lanserades sålde jag kamerahuset och köpte en 70D istället. En Canon 70D med en 70-200/4 IS. Det borde funka!

Så när jag i helgen tog 4000 bilder under en stor ungdomshockeyturnering i Värmland var jag rimligt säker på att mycket skulle vara användbart. Förvisso! Men mycket kunde jag också kassera direkt. Jag upplever precis samma problem med Canon 70D som med 60D, nämligen att på 70 mm så blir bilderna underexponerade. Eftersom jag tog (vilket jag brukar) JPEG endast så misstänker jag att när jag försöker kompensera (kraftigt) för underexponeringen via PSE så sabbar jag förutsättningarna för en tekniskt bra bild. Det blir inte bättre av att jag oftast beskär bilderna rejält.

Till saken. ISO. Jag kör helt manuellt, bländare 4, 1/500s men låter kameran själv välja ISO. Just detta att låta kameran ta hand om ISO, är det så smart? Just det faktum att bilder tagna på 70 mm fångar upp mer is?

Finns det någon som har en idé om hur jag ska hitta rätt ISO (som jag sedan ska låsa exponeringen till) så tar jag tacksamt emot tips!

Hälsningar från en glad amatör!
 
Dom få gånger jag plåtat ishall har det varit helt manuellt och exponerat efter spelarna, alltså överexponerat. Har kört raw för att inte helt blåsa ut isen, men tror kanske inte det var helt nödvändigt. Helt manuellt har funkat helt ok, belysningen är oftast väldigt jämn, lite beroende på hall kanske.
 
Största bländare och 1/500sek är bra om du vill frysa ögonblicket. Auto-ISO är bra så länge du har definerat ett max-ISO som du kan leva med.

Ishall är annars ett väldigt vagt begrepp, ljuset är väldigt olika i en pojkmatch i en liten lata på landsbygden och en TV-sänd match i elitserien. Det förstnämnda är ganska mörkt medans det sistnämnda nästan badar i ljus.

/Karl
 
Till saken. ISO. Jag kör helt manuellt, bländare 4, 1/500s men låter kameran själv välja ISO. Just detta att låta kameran ta hand om ISO, är det så smart? Just det faktum att bilder tagna på 70 mm fångar upp mer is?

Finns det någon som har en idé om hur jag ska hitta rätt ISO (som jag sedan ska låsa exponeringen till) så tar jag tacksamt emot tips!

Hälsningar från en glad amatör!

I en ishall där ljuset är rätt konstant finns det väl ingen anledning att inte köra manuellt (och då menar jag inte manuell slutare/bländare och auto-iso)? Gör du det kommer ju exponeringen variera beroende på om du fotar hemma eller bortalaget (mörka eller vita tröjor). Likaså om du fotar ett gäng med spelare (mycket mörkt) eller en spelare med mycket is runt (dvs mycket ljust).

Sen så skall det väl till en riktigt ljus hall om 1/500 och bländare 4 kan ge bättre än säg ISO 2000-3200 ?

I Scaniarinken (som ju har rätt bra ljus) har jag använt 1/640, bländare 2,8 och då har ISO landat på 1000-1250 om jag minns rätt.

Tyvärr så kan man inte ställa in ISO i 1/3 steg på Sony så jag har mätt ljuset mot ett representativt motiv med slutartiden angiven 1/640 och sett vilket iSO kameran valt. Har jag varit nöjd med exponeringen har jag sedan låst exponeringen. Det är knappast ett problem på din kamera antar jag.
 
Hej

Känner igen ditt problem, har själv fotograferat i så gott som samtliga ishallar i Värmland och bara där kan man inte sätta samma inställningar men man kan hitta en utgångspunkt.

Min rekommendation är följande:
-Fota i AV läge
-Sätt ISO på lämpligt tal för den ishallen du är i, skulle tro att du behöver köra 2000-3200 oftast. Brushanteringen är såpass bra på nya kameror.
-Ställ in bländare på typ 2.8-max 4, kör du då en bländare på 4 så kanske du tvingas gå upp ett steg i ISO för att bibehålla tiden.
-Tiden bör du ligga på runt 640-800 kanske, det är nästan ett minimum om det ska bli bra, sedan beror det på vilka vinklar du fotar ifrån.
-Ljusmätningen kan du testa lite med, ibland kan det variera mycket beroende vad det är för färger på matchställ osv. Spotmätning är det jag brukar använda mest.
 
I Läkerol Arena kör jag ofta 1/800 - 1/1000, f2.8, iso 2500-3200.
Ofta får jag börja perioden på iso 3200, då de nyss tänt lyset, sen när det kommit igån går jag ofta ned till iso 2500.
 
Hej, ljuset kan som sagt variera flera exponeringssteg från hall till hall, men en rimlig utgångspunkt om ljuset är bra kan vara ISO3200, f/2.8 och 1/640. (Jag brukar använda ISO3200, f/2.8, 1/800 i en hall på allsvensk nivå.)

Som jag tolkar dig så har du f/4 som bäst och då är det tyvärr åtminstone ISO6400 som gäller. Ett prisvärt alternativ för att komma ner i ISO kan då vara ett ljusstarkt fast objektiv, t.ex. EF100/2 eller EF85/1.8. (Just EF85/1.8 har jag själv till 7D och tycker det är en höjdare till hockey om man har möjlighet att stå rinkside.)
 
Tack för synpunkter och idéer!

Tog med mig kameran till en ishall igår (med svarta och vita träningströjor på spelarna) och efter lite prövande låste jag ISO på 3200 (bländare 4, 1/500s). Dessutom, efter ett tips, ställde jag AF på AI Servo för första gången i mitt liv...

Plötsligt satt allt!!!

Sköt en serie (7 bps) på säkert 5 sekunder på en spelare som for i alla möjliga riktningar under en ganska avancerad övning. Rätt exponerat och "tack sharp", varenda bild.

Klev upp på läktaren och tog ett gäng bilder på 70 mm som samtliga var bra.

Bra hus och bra glugg men med lite skit bakom spakarna kan det ändå bli fel... Kan inte låta bli att tänka på vad min D90 med Sigman (70-200/2.8) egentligen hade kunnat prestera.

Åter igen, tack för alla bra svar! Nu kommer jag stå i ishallar med ett stort leende på läpparna i fortsättningen! :)

Mvh Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.