Annons

ISO fundering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
När jag läser recensioner om Nikon vs Canon så talas det ofta om att Nikon ger brusiga bilder på ISO-tal över 400. Jag tycker att det är konstigt eftersom ISO-talet går mycket högre än så. Betyder detta att bilder tagna inomhus i halvdunkelt ljus (tex bowlinghall / dåligt belyst vardagsrum )endast blir gryniga då? Det är klart att man kan använda extra blixt förstås men ändå...(den inbyggda blixten räcker ju inte så långt)
Men det är väl inte så ofta man (som 100% amatör) utnyttjar högre ISO än 400?

Anledningen till frågan är att jag är vankelmodig mellan D200 och 30D och precis som dom flesta andra vill jag ju ha så brusfria bilder som möjligt.
Har idag en kompaktkamera som tar jättefina bilder utomhus men riktigt usla bilder inomhus.

om du ska fota inomhus utan blixt då räcker inte
ISO400, i en sporthall måste du ha jättekraftigt blix för att klara rörelseoskärpa.

Ju högre ISO-tal ju brusigare/grynigare blir bilderna. Systemkameror ger mindre brus än kompaktkameror vid samma känslighetstal. Brus uppkommer bl a av elektriska störningar i sensorerna, vilka är ungefär lika stora per pixel oavsett vilken sensor som används. I kompaktkameror är den ljusupptagande ytan per pixel mindre än i systemkameror vilket gör att brusnivån relativt ytan blir större.

Att använda lägsta möjliga ISO-tal är alltid att remoendera, men ska inte vara ett hinder för att avstå att ta en bild. Dagens systemkameror fungerar i allmänhet bra upp till ISO 400 utan att bruset stör. Kompaktkameror ger ofta upp betydligt tidigare. ISO 800 kan på vissa kameor vara helt drägligt.

Varje fördubbling av ISO-talet innebär att ljusmängden som behövs kan halveras.

Inomhus en dunkel höstkväll finns det alltid för lite ljus tillgängligt. Lösningen är mer ljus, längre slutartider, eller ljusstarkare optik.

Jag är av övertygelsen att en Nikon D200 och Canon EOS 30D båda är jämbördiga i bildkvalité. Även lillebröderna bör vara jämbördiga i teknisk bildkvalité.

Med en kamera försedd med t ex ett objektiv med ljusstarkt objektiv, minskas behovet av extremt höga ISO-tal. Optik som Canon EF 28/1,8, 50/1,8 eller 35/1,8 (motsvarande optik finns hos de flesta kameramärken). De kan även finnas med ljusstyrka 1,4 ger alla möjlighet till bättre slutartider och lägre ISO-tal än vad t ex medföljande optik EF-S 18-55/3,5-5,6 ger. Stativ eller bildstabilisering ökade möjligheter till längre slutartider.

Summeringen är att systemkameror har en bättre bildkvalité än kompaktkameror. Systemkameror kan utrustas med tillbehör som t ex rätt optik för ändamålet, extra belysning som blixtar av olika slag. Systemkameran är dock ingen patentlösning, men ger bättre möjligheter att lyckas.

Normalupplysta sporthallar och bowlinghallar (utan tevesändning) kräver korta slutartider för att frysa pågående aktiviteter, vilket kräver mycket ljus, oftast mer än vad hallen kan förmå. Dock är möjligheten bättre med systemkameran med ljusstark optik, stativ/bildstabilisering (att få bort fotografens ryckningar) och höga ISO-tal kan det fungera, dock inget jag lovar att det gör för just ditt fall. Vardagsrummet med familjen bör fungera med tanke på att det är statisk verksamhet, förutom barn och hundar som hoppar oberäneligt omkring på golvet.

Senast ändrad:
Kolla här. Hela sajten innehåller massor med info, kolla gärna på fler sidor med hjälp av "den vita nedrullningslisten uppe på sidan, eller huvudmenyn till vänster på sidan. Testerna är enormt noggranna och väldigt många modeller har testats. Sidan jag länkat till visar på brusskillnader mellan EOS 30D och Nikon 200D.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos30d/page20.asp

I övrigt kan man väl säga att vilken systemkamera du än köper så är den väldigt mycket bättre än en kompaktkamera med liten sensor i brusavseende. Nu råkar bara Canon ha rykte som bäst på höga ISO. Men för en del fotografer är det inte avgörande. Dessutom har Canon ibland lika mycket färgbrus (dock mindre monokromt (luminansbrus) brus). Skillnaden är ofta att färgbrus kan vara lite mer störande medan monokromt brus ofta uppfattas mer som det traaditionella filmkornet.
Lycka till.

Kajsa220 skrev:
När jag läser recensioner om Nikon vs Canon så talas det ofta om att Nikon ger brusiga bilder på ISO-tal över 400. Jag tycker att det är konstigt eftersom ISO-talet går mycket högre än så. Betyder detta att bilder tagna inomhus i halvdunkelt ljus (tex bowlinghall / dåligt belyst vardagsrum )endast blir gryniga då? Det är klart att man kan använda extra blixt förstås men ändå...(den inbyggda blixten räcker ju inte så långt)

Anledningen till frågan är att jag är vankelmodig mellan D200 och 30D och precis som dom flesta andra vill jag ju ha så brusfria bilder som möjligt.
Har idag en kompaktkamera som tar jättefina bilder utomhus men riktigt usla bilder inomhus.

Både D200 och 30D ær mycket bættre vad gæller brus æn kompaktkameror øverlag. Du kommer antagligen inte att se någon skillnad på utskrivna bilder - båda ær mycket fina kameror. 30D hanterar brus bættre, men det ær før det mesta en akademisk fråga.

Køp ljusstark optik så slipper du gå upp så mycket i ISO nær det ær lite ljus. Gå och kænn på kamerorna och køp den som du tycker mest om! Køp programmen Noise Ninja eller Neat Image om du verkligen avskyr brus.

Jo förresten, tänkte bara tipsa om ytterligare 2 kameramodeller som kan vara värda att kika på. Pentax K100D (6Mpix) och Sony Alfa 100 (10Mpix), vilka båda har inbyggd bildstabilisering i kamerahuset, vilket gör att du i många lägen kan använda lägre ISO och istället längre slutartid. Sony har tydligen samma sensor som Nikon 200D.

Tack så mycket *vinkar glatt*

Svaren är utskrivna och länkarna tittade på.
Har kollat olika länkar med bildjämförelser och i mina ögon så vinner tyvärr 30D.
Säger tyvärr för Nikon känns för övrigt som den rätta kameran för mig. Men huvudmålet med fotografering är ju ändå att få dom bästa, klaraste bilderna. *suck*

Till bildlänken nedan en höstkväll i noveber i befintligt elljus vid plattan i Stockholm har ISO 800, 1/10 s med bildstabilisering i optiken använts. bilden är något brusreducerat i efterhand. Kamera Canon EOS 5D.

Bilden

En sak att tillägga är att ju mindre kopiorna av bilderna blir, ju mer tolerant är jag med bruset. På en 15x10 cm bild finns ungefär 1,5 miljoner bildpunkter tillgängliga. Vid 30x20 cm 6 miljoner. Rättså ofta tvingas man slå samman bildpunkter till färre när bilderna ska skrivas ut, vilket i sig reducerar brusproblemet. Andra trick att ta till är t ex brusreduceringprogram som Neatimage.

Kajsa220 skrev:

Har kollat olika länkar med bildjämförelser och i mina ögon så vinner tyvärr 30D.
Säger tyvärr för Nikon känns för övrigt som den rätta kameran för mig. Men huvudmålet med fotografering är ju ändå att få dom bästa, klaraste bilderna. *suck*

Du har missuppfattat saken om du tror att valet mellan 30D och D200 ær skillnaden mellan bra/dåligt och grå/klara bilder misstænker jag! Skillnaden ær verkligen inte så stor.

Nejdå Love....jag tror inte att det handlar om bra eller dåliga bilder alls. Jag är övertygad om att båda kamrorna är utmärkta. Men jag tänker som så att när t o m jag ser skillnad på dessa länkar.....
Men sen vet jag ju att jag måste tänka på vad jag själv fotar och hur jag använder mina bilder.

Jag förstorar och skriver ut mycket så ett brusred. program kan vara en god ide framöver.

Får man fråga vilka objektiv som är planerade till detta inköp?
Bara av ren nyfikenhet :)
Och vad det är för motiv/situationer som oftast fotograferas?

Kajsa220 skrev:
Nejdå Love....jag tror inte att det handlar om bra eller dåliga bilder alls. Jag är övertygad om att båda kamrorna är utmärkta. Men jag tänker som så att när t o m jag ser skillnad på dessa länkar.....
Men sen vet jag ju att jag måste tänka på vad jag själv fotar och hur jag använder mina bilder.

Jag förstorar och skriver ut mycket så ett brusred. program kan vara en god ide framöver.

De bilderna från dpreview.com motsvarar oerhørt stora førstoringar. Pysslar inte du med scrapbooking? Jag tror att det ær mycket smart att køpa den kamera du trivs med och læra dig den så att du får ut max bildkvalitet ur den - det jæmnar ut den lilla skillnad som finns. Vill du ha 30D så køp den før all del, tycker bara det vore synd om det var på felaktiga grunder ;-)

Kajsa220 skrev:

Jag tror du skall ta dig ytterligare en funderare innan du bestämmer dig. Enligt viss expertis skall D200 förfoga över ett något mer filmlikt brus än många av konkurrenterna, sådant brus kan i vissa fall vara både snyggt samt förstärka bildspråket. Jag har en D200 och i fina ljusförhållanden kan man uppnå rena bilder upp till 640 iso. Träffar man exponeringen rätt så blir bilderna överlag bra vid 500 iso. Annars så är 30D en mycket fin kamera som knappast gör någon besviken. Personligen skulle jag inte låta brusegenskaperna vara avgörande för vilken av de bägge kamerorna du väljer, med tanke på hur små skillnaderna ändå är. Det finns andra tycker jag mer avgörande faktorer.

Kajsa220 skrev:

hur bilderna blir beror nog mer på hur man hanterar kameran, och hur noggrann man är vid efterbehandlingen, där finns mycket att göra, jag antar att du tänker fotografera enbarat i RAW-format om du söker bästa bildkvalitét.

Tycker nog du bör prioritera hanteringen av kameran i det här fallet, när det rör sig om två kameror som är så pass jämna vad gäller bildkvalitet. Hur fungerar sökaren, sitter alla rattar logiskt och lätt åtkomliga?

Vid utskrift så har D200 en liten fördel tack vare 25% fler pixlar, det måste du ta hänsyn till när du jämför bilder på skärm.

Om du plåtar väldigt ofta på ISO1600 så kanske 30D är mer lämplig, men räkna inte med att skillnaden är så väldigt stor i praktiken på utskrivna bilder upp till A3.

D200 har aning mer brus över ISO800, men det är monokromatiskt i större utsträckning och därför mindre störande. Att man exponerar korrekt och gör noggrann efterbehandling är också extremt viktigt för hur bra slutresultatet blir vad gäller brus och skärpa i bilden.

Precis så har jag tänkt....alltså det är 25% fler pixlar på D200, vilket lär vara bättre när man som jag ofta tar ut en detalj och förstorar.
Nikon känns riktigt bra för mig.

Niclas - jag har fått rek om följande:
Canon 60 mm samt 70-300.

Jag fotar främst familjen / semesterbilder...lite natur och min lilla hund.

Ska träna mig på portträtt på nära och kära.

Ja,jag kommer att fota i RAW. Jag är jättenöjd med svaren som jag har fått. :)

Ett litet tips är att titta både på kamera och optik vid val av kamerasystem/märke. Med de motivområden du nämner skulle jag nog gissa att du kommer vilja använda brännvidder mellan 17-50(eller 70) minst lika mycket som 60mm och 70-300mm. Nu finns 2 av de mest intressanta objektiven Tamron 17-50/2,8 och Sigma 17-70/2,8-4,5 till båda systemen. Däremot är det stor skillnad på standardobjektiven från de egna tillverkarna som ofta följer med i paket. Där är väl Nikon 18-70/3,5-4,5 bäst och samtidigt otroligt prisvärt. Att köpa t ex Canon 30D med standard 18-55/3,5-5,6 är inte att rekommendera om man är ute efter bästa bildkvalitet eftersom optiken då ofta står för begränsningarna.
(Själv använder jag Canon sedan nästan 20 år och trivs bra... men försöker vara objektiv i forumen ;-)

Kajsa220 skrev:

Det finns en hel tråd som handlar om hur kamerorna Nikon 200 och 5d uppträder. 5d och 350,20d, 30d har samma brusbild men bruset ses lite mindre på en kopia/utskrift från 5D eftersom 5d har fler pixlar. Och det skall stora förstoringar till för att skillnaderna skall ses

Över 400iso inträder det mer brus hos Nikonkameran vilket gör att detaljnivån i bilden blir sämre än hos Canon. Ses mest i skuggor och mellantoner eftersom där är signalnivån lägre än i högdager.

Bruset och detaljnivå är ca 1.5-2 steg bättre hos Canon jämfört med Nikon. Vilket betyder att Canon har ungefär samma brusbild och detaljnivå på 2800-3200 iso som Nikon har vid 800iso och rawfil

Vid 100iso ses ingen skillnad mellan kamerorna.

Här kan du se hur d200 repektive 5d uppträder
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55259&highlight=nikon+200+5d

Mikael

Senast ändrad:
Personligen tycker jag att höga ISO (800+, ofta upp till H/3200) på 30D är starkt vanebildande. Det kanske inte är något man hänger upp i jätteförstoring på väggen (beror dock på motiv) men det duger till tryck och vardagsfotografering).

Det är hur kul som helst att kunna plåta utan blixt inomhus i fönsterljus eller normal innerbelysning vid bländare 2.8-4.

paul innergård skrev:
Jag tror du skall ta dig ytterligare en funderare innan du bestämmer dig. Enligt viss expertis skall D200 förfoga över ett något mer filmlikt brus än många av konkurrenterna, sådant brus kan i vissa fall vara både snyggt samt förstärka bildspråket. Jag har en D200 och i fina ljusförhållanden kan man uppnå rena bilder upp till 640 iso. Träffar man exponeringen rätt så blir bilderna överlag bra vid 500 iso. Annars så är 30D en mycket fin kamera som knappast gör någon besviken. Personligen skulle jag inte låta brusegenskaperna vara avgörande för vilken av de bägge kamerorna du väljer, med tanke på hur små skillnaderna ändå är. Det finns andra tycker jag mer avgörande faktorer.

Det filmlika resultatet hos Nikon stämmer tidigare men det var före Raw och när det blochiga bruset från Canon var besvärande beroende på internt uppräknade jpg filer.
Idag när vi kan räkna upp rawfiler med samma programvara från exv d2x och 5d så ses inte dessa skillnader .
Fortfarande så är Nikon i mitt tycke bättre på intern uppräkning, förfinade kontrastkurvor och ett mer färdigt/snyggare resultat ut från kameran.

Mikael

Senast ändrad:
tycker nog inte att ISO1600 e så pjåkigt på D200 ändå:

http://www.knutas.com/goran/DSC_0004_C1.jpg

ser riktigt bra ut i A4, A3 funkar också bättre än jag trodde tidigare. Nedskalningen av bilden motsvarar ungefär vad man ser på en A4 vid normalt betraktningsavstånd.

testbilden © Macrobild..
hoppas du inte har nåt emot att jag lägger ut den, Mikael..

:)

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto