Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO-artefakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Fotade med Nikon D300s lång slutartid och fick en blå ring på bilderna tagna med ISO 400. Vid basiso 200 fanns inte dessa ringar. Min fråga är varför det bildas en blå ring?

PS. Har läst någonstans om att olika ISO tal som passar till ett basiso, nån som vet vilka man bör föredra till min D300s? Kan fel ISO multipel vara orsaken till den blå ringen?

Bilagor

• OLA_6868.jpg
    OLA_6868.jpg
    69 KB · Visningar: 326
Jag tror inte att ISO är inblandat när det gäller ringen. Mer sannolikt är det ett optiskt fenomen som till exempel kan bero på reflexer inne i objektivet. Att den inte uppträder på andra bilder kan hänga ihop med att en annan bländaröppning har använts där ringen inte kommer fram lika mycket. Om du kollar noga, kanske den finns där också, fast svagare.

ISO kan knappast ge den här typen av fenomen, och det du har läst om multiplar gäller Canons sätt att hantera ISO, men inte heller där handlar det om artefakter, utan det är bruset som är lika vid mellanvärdena, så att det inte finns något skäl att välja andra ISO för brusets skull. Annars ska teoretiskt ISO bara vara den analoga förstärkningen i sensorn, men det förekommer andra lösningar, och kamerafabrikanterna berättar inte för oss vilka kompromisser de har gjort. Men oavsett om en del av ISO-inställningen inte är analog, utan ligger i kurvhanteringen vid omvandlingen, så blir det inga ringar av ISO.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar