Annons

Iso 800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Athena

Medlem
Jag ska fota inne i kyrkan på ett bröllop och har en systemkamera med en inbyggd blixt, tyvärr. Därför tänkte jag kompensera ljuset med att köpa en rulle med ISO 800. Blir det mycket korningare bilder med 800 eller är skillnaden minimal?

Mitt tips är Fuji Superia 800. Den är fantastiskt bra. Så mycket skillnad mot 400 är det inte. Fast man får vara noga så man inte underexponerar (gäller all negfärg). Kan skicka en scanning om du vill, tagen på Superia 800 exponerad efter 400. Kanske inte riktigt vad du är ute efter, men maila mig gärna i så fall.

Jag har plåtat hockey med Fujicolor Superia 800 och kan verkligen rekommendera den.
Har även plåtat musik men dom filmerna är inte framkallade.

Pressa inte Superia 800 2 steg till 3200 ISO, då blir det kornigt. :)

Svårt att se kornet kanske i forumstorlek men jag har en hockeybild i mina album också.
Den verkar tåla blandljus rätt bra också. I ishallen var det mest lysrör men det blev inte mycket färgstick. Enkelt att fixa i photoshop. :)

Bilagor

• kif2400.jpg
    kif2400.jpg
    44.9 KB · Visningar: 424
Suck! Man börjar bli gammal tror jag, jag hade ju andra musikbilder plåtade med Superia 800. :)

Dåligt ljus på scenen så det var svårplåtat.
800 ISO, bländare 2.8, 1/30 sek, manuell fokus.

Bilagor

• thering1400.jpg
    thering1400.jpg
    44.1 KB · Visningar: 408
ett hett tips är att köra NeatImage på de skannade bildere efteråt - blir stor skillnad.

mohei skrev:
Jag har plåtat hockey med Fujicolor Superia 800 och kan verkligen rekommendera den.
Har även plåtat musik men dom filmerna är inte framkallade.

Pressa inte Superia 800 2 steg till 3200 ISO, då blir det kornigt. :)

Svårt att se kornet kanske i forumstorlek men jag har en hockeybild i mina album också.
Den verkar tåla blandljus rätt bra också. I ishallen var det mest lysrör men det blev inte mycket färgstick. Enkelt att fixa i photoshop. :)

Tack för tipset. Ser ju väldigt snyggt ut!

Japp ! Fuji Superia 800 är sjukt bra.
Väldigt bra bilder, litet korn och ger bra papperskopior. Jag tror vi alla är eniga i denna frågan, vilket inte sker ofta på FS :)

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar