Annons

IS stänger inte av sig själv på stativ (Canon 70-200/2.8L IS)

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Som jag förstod det av instruktionen som följde med objektivet, så skulle IS stänga av sig när jag monterar objektivet på en stativ. Det sker dock inte, utan jag får manuellt stänga av IS:en.

Varför det ska stängas av, det vet jag inte, men jag antar att det blir bättre bilder utan IS om man fotar från stativ. Annars skulle det väl inte finnas en inbyggd funktion som stänger av IS?


Utrustning:
Canon 20D
Canon 70-200/2.8L IS
Manfrotto 141RC
 
Nej, den skall nog inte "stänga" av sig själv utan gå över till ett intetgörande läge, om du förstår vad jag menar.

Mitt större tele fungerar så.

Jag tror kanske den är konstruerad så att den är i gång men samtidigt inte för att den skall kunna övergå till och ifrån stabilisering utan "det hinder" (=uppstarten behövs alltså inte) som en 100% avstängning skulle innebära.


Mvh Niclas,
 
Dumt att det inte finns "AF,stopknappar" på ett 70-200 IS.

Jag har nämligen i de självvalda funktionerna bytt ut AF,stop-funktionen mot IS,aktiveringen. Det gör att jag kan aktivera IS,en av och på separat ifrån andra knappar (som tex exponeringsknappen). Då slipper man ju fipplandet med IS,omkopplaren..

Personligen så förstår jag INte varför producenterna inte har ett par tre strategiskt placerade knappar på objektivet där man med ett push sätter igång IS,en... Obegripligt..

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Nej, den skall nog inte "stänga" av sig själv utan gå över till ett intetgörande läge, om du förstår vad jag menar.


Mjoo, jag förstår nog hur du menar, och jag är inte heller säker på om IS verkligen gör något när den är monterad på stativ, eller om den bara går på "tomgång". Men den låter precis lika när man trycker ner avtryckaren, ett surrande ljud under ett par sekunder, oavsett om objektivet står på stativ eller om jag har det handhållet. Därför misstänkte jag att den jobbar på precis som vanligt. Men så är det alltså inte?


Jag ska testa det under helgen; plåta text från stativ, både med IS omkopplaren stäng och sen på. För att se om bildkvalitén ändras.
 
Ja, som jag förstår det så skall den inte stabilisera men ändå "surra" som stilla gång..

Det kan ju vara läge att testa..

Personligen så fotar jag både med tre och en:bensstativ MEn aldrig så stabilt att IS,en inte gör nytta.. Jag använder i princip aldrig trådutlösare, självutlösare eller ngt liknande.

Så jag har inget behov att testa själv heller..

Jag har haft många IS,linser och använt alla frekvent på trebensstativ, trots alla patetiska föreskrifter... Men det har vel sin naturliga förklaring eftersom de förenklar i texten.

MVH Niclas,
 
En anledning att inte köra IS-på stativ skulle väl kunna vara att man sparar på ström.

Satt faktiskt och testade lite med IS/PÅ resp av på min 17-85mm på stativ. Det syntes ingen skillnad i upplösning med på eller av. Spegellåsning eller inte gjorde mer skillnad(om än liten).

Om konstruktionen är smart gjord så inser IS:en att det inte rör sig och reglerar inte optikelementen, men för att veta detta måste man nog snurra igång gyrot....

mina 5 cents bara.

Edit: Mitt 17-85 skall inte ha tripoddetektion, 70-200 2,8 ska ha det.
http://www.nobell.org/~gjm/photography/lenses.html
 
Ja, där har vi nog svaret. Att gyron faktiskt måste vara aktiv för att kuna avläsa det som verkligen händer.




Mvh Niclas,
 
Denna bild tog jag på stativ, med spegellåsning på och med IS på (50% crop):
 

Bilagor

  • medis_low.jpg
    medis_low.jpg
    53 KB · Visningar: 1,029
Senast ändrad:
Den här är också tagen på stativ med spegellåsning på, men IS avstängt. Tilläggas bör att jag tog 5 bilder av vardera, både med IS och utan IS. Ovanstående bild med IS var den värsta av de med IS på, det var på två till av dem som det var skakningsoskärpa. De resterande två lyckades perfekt.

Av de som togs utan IS lyckades alla så här:
 

Bilagor

  • utanis_low.jpg
    utanis_low.jpg
    46.5 KB · Visningar: 1,023
Senast ändrad:
Här lite Exif för ovanstående bilder:

Tv( Shutter Speed )
.....1
Av( Aperture Value )
.....5.6
Metering Mode
.....Evaluative Metering
Exposure Compensation
.....0
ISO Speed
.....100
Lens
.....70.0 - 200.0 mm
Focal Length
.....200.0 mm
Flash
.....Off
AF Mode
.....One-Shot AF
Noise Reduction
.....Off
Custom Function
.....C.Fn:01-2
.....C.Fn:02-0
.....C.Fn:03-0
.....C.Fn:04-0
.....C.Fn:05-2
.....C.Fn:06-0
.....C.Fn:07-0
.....C.Fn:08-1
.....C.Fn:09-0
.....C.Fn:10-0
.....C.Fn:11-0
.....C.Fn:12-0
.....C.Fn:13-1
.....C.Fn:14-0
.....C.Fn:15-1
.....C.Fn:16-1
.....C.Fn:17-0
.....C.Fn:18-1
Drive Mode
.....Single-frame shooting


Jag hoppas att någon annan också vill testa lite på skillnader med och utan IS när man fotar på stativ, för att se om det bara var jag som gjorde något fel.
 
Senast ändrad:
De flesta reglerkretsar har någon form av reglerfel.

Detta innebär att även om insignalen är konstant (ingen skakning) så kan utsignalen (förskjutning av optikelement) röra sig lite.

Det man kan göra är att definiera att under en viss insignalsnivå så sätts utsignalen=0. Detta borde vara mycket enkelt att åstadkomma mjukvarumässigt och anledningen till att bara vissa objektiv har denna funktion är antagligen en ren prissättningspolicy, dvs man måste få något om man betalar mer =).
 
Mitt objektiv är Canon 70-200/2.8L IS och enligt specen ska den känna av om den är monterad på stativ och därmed automatiskt stänga av IS. Så man får inte alltid det man betalar för...
 
Eeros skrev:
Mitt objektiv är Canon 70-200/2.8L IS och enligt specen ska den känna av om den är monterad på stativ och därmed automatiskt stänga av IS. Så man får inte alltid det man betalar för...

Den reaktionen förstår jag absolut. Men om IS,en hade fungerat så att den hade slagit av sig 100% när det var tillräckligt stabilt så hade det varit fler nackdelar involverade enligt mig. Spec för oss som fotograferar mycket med aktiv IS på stativ (alltså med aktiv kameraföring på trebensstativ). Då hade väl troligtvis IS,en slagit av & på rättså okontrollerat och med många störande moment som följd.

Mvh Niclas,
 
Eeros skrev:
Jag hoppas att någon annan också vill testa lite på skillnader med och utan IS när man fotar på stativ, för att se om det bara var jag som gjorde något fel.
Jag får identiska resultat som du med mitt EF 70-300 DO IS som vad jag förstår också skall känna av stativmontering :(

Edit: jag tog tre bilder vardera med och utan IS på max brännvidd, 1 sek och bländare 8. Till skillnad från dig hade jag dock ingen märkbar spridning i resultatet inom respektive bildserie utan skillnaderna blev ungefär som på bilderna du visar här rakt igenom.
 
Senast ändrad:
Jag undrar om det är fler som egentligen är/blir förvånade över resultaten. Jag är nog itne så förvånad även om jag förstår era tankar.

Jag håller med om att det bästa hade varit att sensorernas aktivitet inte märktes även om den surrar på stativet.. Men hur hade det blivit om den slogs av helt? Ja, inte hade det blivit bättre inte. Kanske är det fysiskt omöjligt att eliminera alla vibrationer när den vibrerar i "icke stabiliserande läge"...


MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Jag håller med om att det bästa hade varit att sensorernas aktivitet inte märktes även om den surrar på stativet.. Men hur hade det blivit om den slogs av helt?
Jag bryr mig inte alls om den surrar, snurrar, stänger av sig helt eller hur det fysiskt går till men om det inte är fel på just våra objektiv (eller det finns brister i testmetoden) verkar det som att den utlovade stativfunktionaliteten inte fungerar i praktiken.

Jag älskar IS handhållet (framförallt i ett tele) men känner mig mycket besviken på att en funktion man speciellt marknadsför som en finess är oanvändbar. Eftersom jag trott på uppgiften att IS inte behöver stängas av har jag flera gånger kämpat och försökt förstå varför bilder blivit suddiga trots stativ. Nu vet jag åtminstone en anledning :(
 
P.R. skrev:
...men om det inte är fel på just våra objektiv (eller det finns brister i testmetoden) verkar det som att den utlovade stativfunktionaliteten inte fungerar i praktiken.


Jag ringde Canon Sverige kundsupport idag och frågade om saken. Hon i supporten frågade en av sina tekniker som sa att man måste stänga av IS själv manuellt, att det inte ens är tänkt att det ska fungera som så att den stänger av sig själv.

När jag påtalade tjejen i supporten att Canon minsann marknadsför detta objektiv med den finessen att det ska klara av att stänga IS av sig själv när det monteras på stativ, sa hon att det lät jättekonstigt. Hon sa att hon ska skicka mitt ärende till deras klagomålsavdelning, eftersom det ser ut som att Canon för vilseledande reklam.

Nu tror jag dock att det inte är fallet, istället är det nog tänkt att det ska fungera, varför skulle man annars marknadsföra den finessen? Det tråkiga var att jag inte fick veta något vettigt, vare sig av supportpersonen eller kamerateknikern.
 
Är det så att ni förväntar att IS,en skall slå sig helt av (sluta "surra")?

Jag tror nog inte Canon lovat att den skall vara tysst eller att den inte skall vara igång utan att den inte skall stabilisera i det läget. Den gör väl snarare det motsatta. Stabilisera skall den ju inte göra i det läget, den förväntas göra INget, såklart:)

Men hörni,, är det så konstigt att det genereras en viss portion vibrationer när den fortfarande "surrar" på? Det tycker nog inte jag att det är.
Och att den skulle stanna av helt hade ju sänkt funktionen till det ohållbara eftersom övergångarna inte skulle vara direkt trevliga i den praktiska situationen.


Det är nog också så att den VISst känner av att den är stabil (på stativ eller likn) men just pga sin fortsatta aktivitet riskerar att tillföra vibrationer trots att inte gyron stabiliserar ngr linser. Alltså så är det ju knappast frågan om falsk marknadsföring eller vilseledande info... Dock kanske inte så lätt att räkna med att den skulle skapa vibrationer, IS,objektiv som det ju är tal om:)

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Är det så att ni förväntar att IS,en skall slå sig helt av (sluta "surra")?

Jag tror nog inte Canon lovat att den skall vara tysst eller att den inte skall vara igång utan att den inte skall stabilisera i det läget. Den gör väl snarare det motsatta. Stabilisera skall den ju inte göra i det läget, den förväntas göra INget, såklart:)

Men hörni,, är det så konstigt att det genereras en viss portion vibrationer när den fortfarande "surrar" på? Det tycker nog inte jag att det är.
Och att den skulle stanna av helt hade ju sänkt funktionen till det ohållbara eftersom övergångarna inte skulle vara direkt trevliga i den praktiska situationen.


Det är nog också så att den VISst känner av att den är stabil (på stativ eller likn) men just pga sin fortsatta aktivitet riskerar att tillföra vibrationer trots att inte gyron stabiliserar ngr linser. Alltså så är det ju knappast frågan om falsk marknadsföring eller vilseledande info... Dock kanske inte så lätt att räkna med att den skulle skapa vibrationer, IS,objektiv som det ju är tal om:)

Mvh Niclas,


Som jag förstod den tidigare diskussionen så har det testats med påde IS knappen på och av medans kameran har varit monterad på stativ.

Resultatet var att det blir sämre resultat med IS-knappen i läget på än av. dvs att IS inte stängs av automagiskt när den sitter på stativ (fast den borde enl. canon)

Att den troligtvis måste snurra för att mäta att den sitter på ett stativ kan man nog inte komma undan.

PS. jag tor inte att "gyrosnurrandet" ger vibrationer som märks optiskt, däremot skulle start av gyrot när man trycker ned slutaren kunna ge lite effekt, slutarfördröjningen är trots allt inte så lång. (spegeln ger nog mer påverkan)
 
Tror vi missförstår Canon, ingen IS skall nog sluta vara aktiv utan bara sluta att aktivt stabilisera linselementet.

Det hade absolut varit tokigt om linselementet inte låg stilla, där håller jag med. Jag tror personligen att det ligger stilla.. men jag har inte testat heller:)!



Vi måste också komma ihåg att vibrationerna som krävs för att gyron skall stabilisera är mkt mkt små i praktiken. Derför så är det nog så att många gånger så stabiliserar IS,en även när man fotar på trebensstativ och med trådutlösare..
Men detta var knappast ngt problem för testen som jag antar att ni genomfört innomhus och med stabila omständigheter..


Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.