Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IS(bildstabilisator)vara eller inte vara

Produkter
(logga in för att koppla)

Stauf

Ny medlem
Tänkte köpa mig ett 75-300 objektiv till min EOS 300d men vet inte vilket.

Jag har tittat lite på Canon EF 75-300/4-5.6 och Tamrons motsvarighet.Även på sigmas objektiv.

Men nu har ju Canon ett med IS också,visserligen dubbelt så dyrt men....

Min fråga är ju då:Behövs det?

Kan man ta bilder i max zoom utan stativ,eller måste man ha ett IS objektiv.
Jag har bara kunnat läsa mig till att IS behövs när det är lite mörkare,om man inte har stativ.
 
Du kan ju alltid prova.
Om du följer tumregeln att tiden ska vara max 1/brännvidden så blir det med bränviddsförälningen inräknat tider under 1/500s som du klarar utan IS.
IS gör att du klarar 2 steg vilket borde bli ner till 1/125s. Är tiderna längre än så så blir det stativ ändå.
 
Daniel Ahlin skrev:
Du kan ju alltid prova.
Om du följer tumregeln att tiden ska vara max 1/brännvidden så blir det med bränviddsförälningen inräknat tider under 1/500s som du klarar utan IS.
IS gör att du klarar 2 steg vilket borde bli ner till 1/125s. Är tiderna längre än så så blir det stativ ändå.

Brännviddsförändringen har väl ingen inverkan på 1/brännvidden regeln? Kör du på 100mm så ska det väl vara 1/125 och inte 1/250 för att det p.g.a. 1.6ggr förändringen blir 160mm på en 300D? Det är ju bara bildsnittet som ändras p.g.a. mindre sensor, brännvidden på objektivet är ju fortfarande 100mm.

Se denna artikel: http://www.fotosidan.se/doc.htm/2677
 
Senast ändrad:
Jag skulle vilja säga att det är just bildsnittet som gör vilken slutartid man behöver. Så om man tar en bild med 100mm brännvidd och ska delförstora någon del så gäller det att man har haft kortare slutartid än 1/125 om man har tagit på fri hand.

Och brännviddsförlängningen på 1.5-1.6x som det är på vissa digitalkameror kan liknas just en delförstoring.
 
Japp, man får räkna om brännvidden vad gäller slutartiden oxå (..inte bara vad gäller bildvinkeln).

Med 100mm ("160mm") objektiv på en 300D ska man alltså räkna med att behöva 1/160s (eller snabbare) i slutartid handållet..o.s.v.

Med IS på en objektivet skulle det alltså gå fint med så pass långa slutartider som 1/40s i samma situation (och den nyare varianten av IS hela 1/20s).
 
Senast ändrad:
Hade jag haft pengarna hade ja köpt med IS! Testade lite ett häromdagen underbart med IS:en på! sen bytte till mitt vanliga utan IS o fan då vart man besviken igen ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.