Annons

IS. Övereklamerad strömslukare ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Classic

Aktiv medlem
Hajzan

Ska köpa ett 70 - 200 / 4 men vet ej om jag ska satsa på en lins med IS eller ej ?

Ni som vet.
* Är IS verkligen så bra så att det motiverar dom
extra kronorna som det kostar ?
* Drar denna funktion märkbart mer ström ?
* Är IS driftsäker eller finns det situationer där den kastar in handduken och allt blir skit ? Tex: snabba rörelser , zoomningar etc ?

Mvh
 
Mja.. Nu råkar det vara så att just EF 70-200/4L IS är den bästa telezoomen som Canon tillverkat. Till och med bättre än storebror.

1) Ja
2) Ja
3) Nej
 
Har för mig att 70-200/4 IS också är skarpare än sin föregångare. Sen har den senare också antireflexbehandlad bakre lins, vilket ger mindre reflexer på en digitalkamera där sensorn annars reflekterar ljus som sen studsar tillbaks via bakre linsen.
 
1) Ja

2) Jag har ingen aning om hur mycket mer då jag har IS på alla mina mest använda gluggar. I vart fall tycker jag att jag får tillräckligt lång batteritid med IS på. Den extra förbrukningen är på en acceptabel nivå.

3) Pålitlig - ja. Jag tycker IS:en gör sitt jobb, dvs att minimera mina skakningar.

Lösningen på allt - nej absolut inte! IS hjälper bara mot kameraskaket. Oskärpa på grund av motivets rörelser kan inte IS göra något åt och alltför häftiga rörelser kan det förstås inte hantera.

Om du har budgeten - köp med IS!

Mvh
Anders
 
IS, överreklamerad?

Ja, allt för många har fått för sig att IS kan rädda vilken bild som helst.
Så nu vill alla ha IS i både kamerahus och objektiv!

Sanningen är att vad IS kan är alldeles fantastisk, om man inte ställer orealistiska krav på vad den skall åstadkomma. Själv äger jag sedan länge en EF 75-300 USM IS (d.v.s. Canons första IS optik konstruerad runt 1994) och mycket kan man säga om denna optik. Men IS är egentligen det enda stora pluset med den.
Haft möjlighet att prova en kamrats EF100-400 IS USM där IS levererar vad den ska!
Har också provat EF 24-105 med IS, och tagit bilder i sådant ljus som jag inte trodde var möjligt på frihand.
Jag har planer på att införskaffa en EF 70-200 f/4.0 USM IS efter årsskiftet, och är övertygad om att IS är värt varenda krona.

Men IS kan inte fixa rörelseoskärpa, utan skakningsoskärpa vilket är en viss skillnad!

Mvh
Johan

ps.

Anders var tydligen före med skak/rörelse oskärpa!
ds.
 
Senast ändrad:
Har en Canon 24-105 IS på min Analoga Eos 30v och har märkt att den drar lite mera ström men tror inte att man märker det om man har en Digital system kamera.

Är mycket nöjd med optiken och rekommenderar att du skaffar IS optik om du har möjlighet till det.
 
Lika klart som IS !!!

Ahhh ! Det var klara besked. Verkar inte vara någon fara att investera slantarna på denna finess.
Det var bara en tanke om att desto fler saker man stoppar i en maskin desto fler felkällor. Men har inte i detta forum läst om någon som har strul med IS. Tanken har varit som alternativ att köpa 2,8 istället för 4,0 IS.

Får väl grunna vidare.

Tack för alla svar.

Hau en brau dau.

Classic
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.