Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Irriterande reklamfilm

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik Flodberg
.......Och är det inte bra att se en banner som ger dig 25%
på ProffsFoto om du klickar på den, eller att Elmia-mässan
hålls till helgen i Jönköping? Som sagt, det är bra och
relevanta reklambanners vi har på Fotosidan och det kan
inte vara annat än bra.
Det kanske är så......
Jag har nog en inbyggd bannerblockerare. Jag ser inte
annonser. Måste vara en försvarsmekanism jag utvecklat. :-D

Jag håller med dig i övrigt, men det verkar inte alla göra.
 
Hej!

De som är insatta i och jobbar med reklam och websidor har fakta, kunskaper, undersökningar och statistik som jag som vanlig internetanvändare inte har, men så här har det i alla fall fungerat för mig i fallet med flashfilmen som fick mig att starta tråden:

1. Jag hade Adblock installerat till Firefox för att vissa andra sidor hade på tok för mycket rörlig, blinkande reklam. Reklamen på Fotosidan, banners och annat, hade jag inga problem med.

2. Fotosidan lägger till en flashfilm som tog upp 10-20% CPU och fick min dator att låta som en mindre dammsugare.

3. Jag stod inte ut, startade den här tråden och bad om hjälp för att slippa flashfilmen. Jag fick ett tips om vad jag skulle göra i Adblock för att blockera filmen. Det fungerade.

4. I tråden dök upp ytterliger ett tips, Flashblock, till Firefox.

5. Kan vara värt att testa, tänkte jag, för att i fortsättningen slippa att lägga ned en massa jobb på att leta upp och skriva in URLerna till de mest störande flashreklamerna. Fotosidans flashfilm lyckades jag nämligen inte blockera med Adblock innan jag fick tipset i den här tråden om vad jag skulle skriva i Adblocks filter.

6. Jag installerar Flashblock. Plötsligt har jag inte en flash någonstans, vare sig på Fotosidan eller någon annan sida.

Vem tjänar och vem förlorar på det här?
Inte vet jag, men detta är en liten historia ur verkligheten, och den är inte unik.


I vissa inlägg i den här tråden får jag en vag känsla av att man ska ha dåligt samvete för att man blockerar reklam och att de som gör det skulle lida av någon naiv vanföreställning om att allt ska vara gratis.
Självklart kan varken Fotosidan, TV4 eller någon annan bedriva sin verksamhet utan intäkter. Jag accepterade också utan problem Fotosidans reklam fram till dess att nämnda flashfilm dök upp. Den var i mitt tycke värre än att ha både Aftobladets och TV4s websidor öppna samtidigt, oblockerade.

Min poäng är att det finns en smärtgräns och när den smärtgränsen är nådd agerar jag och många andra, och då ryker ofta mycket annat i samma veva, vilket var vad som hände när jag installerade Flashblock.
En sådan åtgärd slår då mot alla websidor som använder flashreklam. Om detta tvingar dem att lägga ned sin verksamhet, så gör de det. Det kommer nya. Om sedan dessa nya websidor väljer sådan reklam som får folk att blockera deras inkomster så får de också lägga ned osv osv.
Internet är för stort för att de ska gå att ha kvar besökarna om en websidas nackdelar överväger fördelarna. Konkurrensen är alldeles för stor. Och det handlar inte bara om reklamen. Reklamen är bara en faktor.

Jag överlåter åt reklamkunniga och websideadministratörer att bedöma vilken reklam som har och vilken som inte har önskad effekt. De har en yrkesmässig helhetsbild som jag inte har. Jag vet bara hur jag själv och folk i min omgivning reagerar och agerar, samt naturligtvis en hel del andra exempel på åsikter och reaktioner som råkar komma i min väg via media av olika slag.

Mvh.
Lasse C
 
Själv funderar jag fortfarande på hur många MWh flashreklamen på de största svenska websidorna förbrukar?

Ta snittantalet personer konstant inne på Fotosidan på årsbasis, multiplicera med 10-20W extra effektuttag för 10-20% extra CPU-belastning (hyfsat välgrundad gissning) och multiplcera till sist med antalet timmar per år.

Gör om samma sak med en stor sajt nedlusad med flash, som Aftonbladet. Upprepa för alla stora flash-sajter i landet, och summera till slut ihop den genererade effektförbrukningen.

Överkurs:
Konvertera till ton CO2, ton olja eller kilo högaktivt kärnavfall.

Svara sedan åter på frågan: "Måste reklam blinka?"...
 
Lasse C skrev:
...
I vissa inlägg i den här tråden får jag en vag känsla av att man ska ha dåligt samvete för att man blockerar reklam och att de som gör det skulle lida av någon naiv vanföreställning om att allt ska vara gratis....

Min poäng är att det finns en smärtgräns och när den smärtgränsen är nådd agerar jag och många andra, och då ryker ofta mycket annat i samma veva, vilket var vad som hände när jag installerade Flashblock....

Mvh.
Lasse C
Om det var mina inlägg du refererade till, vill jag
bara säga att det var en ren generalisering. Inget
var riktat mot dig.

Jag håller helt med dig. Jag undviker, som sagt, alla
annonser. Det vore intressant att veta hur alla andra
medlemmarna på FS agerar. Hur "klickglada" är de?
 
Reklam påvärkar inte mej!!!!!!!

....tror jag; men har säkert fel.....
Men den Flash-reklamen för Aperture är inte god reklam för Fotosidan.
Om leverantörer i fotobranchen vill visa sina primörer: Visa mej vad som duger. Huvuddelen av fotosidans medlemmar litar på tester och kollegers erfarenhet...inte på en "tokstolle" som klättrar på värdens tak.

JAG ÖNSKAR MEJ EN REKLAMFRI FOTOSIDAN!
/Erik J.....som betalar för en reklamfri SVT...till ingen nytta......
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar