Annons

Irriterande ränder

Produkter
(logga in för att koppla)

snurrarfort

Medlem
Jag har en Pentax K100d som jag är ganska nöjd med. Tyvärr så har ett ganska stort och irriterande fel uppkommit nu. Då jag fotar på lite högre iso, räcker med 800 så blir bilderna randiga (se bifogad bild). någon som vet vad jag ska ta mig till?

Bilagor

• litenimgp5058.jpg
    litenimgp5058.jpg
    39.8 KB · Visningar: 628
Hmm. konstigt att det uppkommit bara sådär.>_< har ju ändå tagit 15 000 bilder med kameran. Kan det hjälpa att lämna in den på service?

Det är inte så att du har underexponerat och lyft exponeringen i "framkallningen" av RAW?
Det går att locka fram bandning med extrema situationer.
Jag vet inte om det är fel på kameran.

Bilden är fotad i Jpeg. Och eftersom det är inställningar jag använt förut och aldrig haft något liknande problem så får jag anta att det är kameran.

Jag läste i nr 09 av kamera och bild att K100d super kunde ge randigt brus vid ISO 3200. Kanske är en Pentax grej i alla fall. Tråkigt att det kommer efter så många bilder.

Mvh Peter

Du kanske har lämnat in kameran nu...
Annars kom det en uppdatering i Januari-Februari av firmwearen, men jag antar du har den installerad.

Lämna in kameran på service så får de kolla den, det verkar helt klart vara sensorn. Ah, jag kommer verkligen hoppa högt av glädje den dagen Pentax har lämnat Sony-träsket och därmed alla problem som sensorer från Sony för med sig.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar