Annons

irriterande förblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

cstinaaa

Aktiv medlem
nyligen köpt en olympus e-420 som första systemkamera. fungerat bra hittils förutom en sak som jag stör mig på.

när jag ska fota på mörkare platser med blixt så skickar kameran ofta ut en väldig massa förblixtar (inte en eller två utan kanske fem?!) vilket gör att ingen vill vara med på bild då de blir bländade.. verkar som att kameran inte hittar fokus?

har läst manualen men hittar ingenting där. eller gör jag fel på något sätt?

tacksam för hjälp!

Hejsan!

Jepp, det beror på att det är för mörkt för att kameran skall kunna hitta fokus mot något.. därav skickar den iväg blixtar för att lysa upp..

Vad jag vet, så är en lösning i alla fall att köpa en extern blixt med IR-diod, då kommer kameran med hjälp av IR att fokusera istället..

Annars vet jag ej hur man kommer ifrån det, förutom att köra manuell fokusering då...

(Ps. kan inte så jätte mycket om detta, och kör själv med Canon, samma sak där..)

Förblixtarna går att stänga av i en av menyerna. Har inte vilken i huvudet, men det är relativt lätt att hitta som fokuseringshjälp. Om jag inte minns helt fel fanns det angivet i bruksanvisningen även om det inte var markerat med några feta rubriker.

Att stänga av förblixtarna var bland det första jag gjorde när jag köpt min kamera och det vill mycket till innan jag slår på dem igen.

Förblixtarna går att stänga av i en av menyerna. Har inte vilken i huvudet, men det är relativt lätt att hitta som fokuseringshjälp. Om jag inte minns helt fel fanns det angivet i bruksanvisningen även om det inte var markerat med några feta rubriker.

Att stänga av förblixtarna var bland det första jag gjorde när jag köpt min kamera och det vill mycket till innan jag slår på dem igen.

okej, ska kolla upp det! tack för hjälpen

om någon vet exakt hur man stänger av förblixtarna - hojta till!

;)

I manualen på sidan 88 står det:

"AUTO POP UP
In AUTO or scene mode, the built-in flash pops up automatically in low light or backlight
conditions. When set to [OFF], the built-in flash will not pop up automatically."

Förmodligen är det här du hittar svaret till ditt problem. Om jag har uppfattat manualen rätt så skall du gå till menyn "Custom Menu 1/d EXP/e/ISO" och sätta auto pop up till [OFF].

Hoppas att detta löser ditt problem. Lycka till.

Mvh
Mats

I manualen på sidan 88 står det:

"AUTO POP UP
In AUTO or scene mode, the built-in flash pops up automatically in low light or backlight
conditions. When set to [OFF], the built-in flash will not pop up automatically."

Förmodligen är det här du hittar svaret till ditt problem. Om jag har uppfattat manualen rätt så skall du gå till menyn "Custom Menu 1/d EXP/e/ISO" och sätta auto pop up till [OFF].

Hoppas att detta löser ditt problem. Lycka till.

Mvh
Mats

jag hittade en inställning i en av menyerna som hette AF ILLUMINAT.

denna jag ändrade från ON til OFF och då försvann förblixtarna, skönt! :)

Extern blixt rekommenderas för fokushjälp

Med en extern blixt från Olympus, Panasonic, eller Metz, så är fokushjälpen mer diskret i form av röda lysdioder, dvs. inga epilepsi-framkallande stroboskop-blixtar längre.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto