Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ir och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

superboy

Medlem
Hej allihopa har en fråga ang ir. Har skaffat mig ett hoya 67 mm ir filter och satt det på mitt 70-200 canon objektiv.. det jag undra om det är någon skillnad om jag sätter ett ir filter på mitt 17-40 objektiv efter som det är kotare. jag tänker då på kottare slutaretid .MVh Anton

filtret är lika mörkt oavsett vilken glugg du har det på, vilken exponering du behöver har inget med brännvidd att göra. iso, slutartid och bländare i förhållande till ljussituation.

Brännvidden gör som sagt ingen skillnad på slutartiden, dock största bländaren. Nu skriver du inte vilken version av 70-200 du har, d.v.s om den har största bländare 4 eller 2.8, men är det 2.8'an så kommer du givetvis få längre slutartid med 17-40'an om du kör båda fullt öppna.

Dock rekommenderar jag att blända ner till 8-11 för IR foto, det är lättare att få skärpan rätt då (eftersom objektivet inte fokuserar IR-ljus på samma avstånd som synligt ljus).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar