Advertisement

Annons

IR-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinja

Medlem
Hej alla duktiga fotografer,

en snabb fråga, är det överhuvudtaget möjligt att få igenom mera än en färg med 760nm IR filter? Har försökt med att ändra vitbalansen och trixa med channel mixern i photoshop, men det enda som händer är att bilderna blir mera blå istället för röda, så min egen gissning är att det inte går?

Tack på förhand!

Hur mycket "färginformation" du kan få vid infraröda bilder beror väldigt mycket på dels hur sensorn reagerar på IR-strålning, men också på hur lågpassfiltret som sitter precis innan sensorn filtrerar bort våglängderna.
Vill man behålla någon form av färginformation i sina bilder så brukar man oftast välja ett filter som släpper genom ljus med våglängd från 650 nm.
Har man däremot en kamera med väldigt dåligt lågpassfilter, alternativt plockat bort lågpassfiltret, så får man ungefär samma effekt med filter som släpper genom ljus med våglängd från 720 nm.

Värt att notera är också att den "färginformation" man får inte har med de färger ögat ser att göra utan det är skillnaderna hos objekten man fotograferar i hur mycket de reflekterar olika våglängder mellan ~650 till ~800 nm. Därefter blir sensorerna ganska linjära och man tappar denna effekt, precis som du nu märker med ditt filter.

En annan tips är att när du är ute när solen skiner, går ut på en riktigt grön gräsmatta, tar en bild rakt ner på den där det bara är grönt, och sen använder den tagna bilden för att ställa vitbalansen i kameran. Detta kommer göra att allt som reflekterar mycket IR strålning, så som gröna blad på växter, kommer bli vita på bilderna. När du sen är vid datorn, byter röd kanal mot blå för att få blå himmel med mera, så kan du få färgmässiga resultat liknande denna: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2332968&target=_blank

Tack för bra info, ska gå ut och prova så fort det blir en solig dag.
Sen har jag en Nikon D80 och har förstått att den inte är så bra för IR, men min tanke är också att köpa en D7000 inom kort, finns det någon som har koll på hur den fungerar med IR?

Tack igen.

Generellt sett så blir nya kamerahus mindre lämpliga för IR fotografering på grund av att lågpassfiltret ständigt förbättras i nyare modeller.
(Man vill undvika IR våglängder vid vanliga bilder).
Detta får till följd att man får längre slutartider.
Mig veterligen är det detta som beror på kamerahusen, däremot så har val av objektiv väldigt stor betydelse då många ger så kallad hotspot i mitten av bilden. Detta ger oftast en ljusare cirkel i mitten som även ofta har en annan färgnyans.
På din testbild i ditt galleri ser jag dock inte tendens till hotspot så du verkar redan ha ett objektiv som lämpar för till IR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar