Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR foto med analog kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie Edlund

Aktiv medlem
Jag undrar om man behöver IR-filter när man fotar analogt med IR film.
Och ja jag har sökt i forumen men hittar bara frågor om digitalt.
 
Om jag inte är alldeles ute och cyklar nu så är det så att när man plåtar analogt IR så använder man speciell IR-film till det. Dock är det nog inte alla kameror som funkar för just IR-foto, det får man kolla upp först..
 
Ja du behöver IR-filter. Utan IR-filter så kommer de synliga våglängderna att dominera helt eftersom IR-filmen -- som du också behöver -- är känsligare för synliga våglängder än för IR-vågorna.

Och som Catherine skriver; vissa kameror har IR-avkännare för filmtransporten, de kommer att ljusskada filmen. Vilka kameror det är har jag tyvärr inte koll på.

-- MW
 
Ok, tack för svaren. Hade funderingar på att köpa en analog kamera och hoppades på att man kunde ta bilder utan ir-filter eftersom slutartiderna blir så fruktansvärt långa med filtret på.
 
Ronnie Edlund skrev:
Ok, tack för svaren. Hade funderingar på att köpa en analog kamera och hoppades på att man kunde ta bilder utan ir-filter eftersom slutartiderna blir så fruktansvärt långa med filtret på.


Hur menar du nu?

Jag har iaf fått för mig att grundregeln "sunny-sixteen" gäller med IR-film som precis vilken annan film. Och att det är filtret som avgör filmens effektiva ISO-tal vad gäller att räkna ut lämplig exponering.

mvh
 
Johan Okker skrev:
Hur menar du nu?

Jag har iaf fått för mig att grundregeln "sunny-sixteen" gäller med IR-film som precis vilken annan film. Och att det är filtret som avgör filmens effektiva ISO-tal vad gäller att räkna ut lämplig exponering.

mvh

Har kört med R72 filter till digitalkameran och slutartiderna i dagsljus blir 10-30 sekunder.
 
Ronnie Edlund skrev:
Har kört med R72 filter till digitalkameran och slutartiderna i dagsljus blir 10-30 sekunder.

Det är för att digitalkamerorna har ett ir-blockerande filter framför sensorn. Något sådant filter finns inte på analoga kameror.

Jag vet att flera av de analoga EOS-kamerorna har ir-avkänning på filmmatningen och därför inte lämpar sig för ir-foto.
 
-Per- skrev:
Det är för att digitalkamerorna har ett ir-blockerande filter framför sensorn. Något sådant filter finns inte på analoga kameror.

Jag vet att flera av de analoga EOS-kamerorna har ir-avkänning på filmmatningen och därför inte lämpar sig för ir-foto.

Ok, så det går att köra med kortare slutartider när man kör analogt alltså?
Hade tänkt mig EOS30 eller EOS300 vet du om dom funkar?
 
Ronnie Edlund skrev:
Ok, så det går att köra med kortare slutartider när man kör analogt alltså?
Hade tänkt mig EOS30 eller EOS300 vet du om dom funkar?

Om du inte konverterar din digitala genom att plocka bort filtret som blockerar ir och sätter dit ett som istället blockerar synligt ljus.

Den här länken kan nog hjälpa dig med vilka analoga EOS-kameror som funkar till ir.

http://photonotes.org/articles/eos-ir/#which

"The following cameras use IR diodes for sprocket hole-counting and so fog IR film. Some also have pressure plate cutouts for good measure. Still others (the newer Rebel-type cameras) have parallel grooves cut into their pressure plates, making matters still worse for HIE photography.

EOS 100 (Elan, 100 QD, 100 panorama), 5 (A2, A2E, 5 QD), 50 (Elan II), 50E (Elan II E), 55, 500 (Rebel XS, Kiss), Rebel X, 500N (Rebel G, New Kiss), 5000 (888), 3, 30 (Elan 7E, EOS 7), 33 (Elan 7), 300 (Rebel 2000, Kiss III), 3000 (88), 30V (Elan 7EN, EOS 7S), 33V (Elan 7N), 300V (Rebel Ti, Kiss 5)."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.