Annons

IR eller UV?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pestbarn

Aktiv medlem
Jag blev sjukt sugen på att köpa ett IR-filter när jag såg ett par bilder på deviantART, exempel är denna bild: http://www.deviantart.com/deviation/36628880/

Jag kikade runt lite på vad andra tagit för bilder med IR-filter, och det var ungefär samma stuk och effekt på samtliga bilder. Så jag hittade ett 55mm Hoya-filter för några få hundralappar, men kom då på att kolla upp vad man kan åstadkomma med ett UV-filter också.

Där har vi mitt problem. Jag hittar inga bilder som visar rent konkret vad man kan åstadkomma med ett UV-filter. Blir det någon speciell effekt på bilderna, som det blir med ett IR-filter?
 
Pestbarn skrev:
Där har vi mitt problem. Jag hittar inga bilder som visar rent konkret vad man kan åstadkomma med ett UV-filter. Blir det någon speciell effekt på bilderna, som det blir med ett IR-filter?

Ett UV-filter är inte så spännande. En kvalificerad gissning är att över 50 % av bilderna du ser här på fotosidan är tagna med UV-filter på. Jag har mina UV-filter enbart som skydd för frontlinsen när jag plåtar sporter med risk för flygande föremål. Alla mina ishockeybilder och speedwaybilder är tagna med UV-filter på.

Så om du är ute efter effekter så är IR det du ska ha.
 
Ir-filter släpper igenom ir-ljus men inte vanligt ljus, medan uv-filter blockerar uv-ljus och släpper igenom vanligt.

Skulle vara intressant att testa ett filter som bara släpper igenom uv-ljus.
 
Tack så mycket för snabba svar, det är alltså ett IR-filter jag är ute efter nu.

Nu över till följdfrågan. Jag har hittat ett ganska billigt IR-filter, och i beskrivningen står det följande.

Används för fotografering med infrarödkänslig film.

Infraröd film är känslig för ultravioletta strålar och korta våglängder av det synliga ljuset. Det är därför viktigt att filtrera bort allt utom de infraröda strålarna. R72 släpper endast igenom 720nm. Filtret används ofta vid teknisk- och medicinsk fotografering. Vid normal fotografering med infraröd film kan t.ex. filter K2, G eller 25A användas för att ändra kontrast eller färgeffekt.

Min fråga är alltså, vad gör filter K2, G och 25A, och vad skulle skillnaderna bli, på ett ungefär?
 
Hos Life Pixel finns information om hur man kan behandla sina IR-bilder i Photoshop.

Och när man funderar över hur man kan ratta i Photoshop: då IR-ljuset är osynligt för ögat vet väl ingen vilka färger som är "rätt"? De infraröda färgbilder man ser går sällan i rött utan mera i blått/vitt...
 

Bilagor

  • 2007_02_19_d100ir-0006.jpg
    2007_02_19_d100ir-0006.jpg
    41 KB · Visningar: 426
Det finns ju UV-filter som blockerar allt annat än UV-ljus också, vilket ger intressanta resultat om man nyttjar icke-coatade objektiv. Kanske var det ett sådant du tänkte på?
- F.
 
Menar du att enbart fånga UV-ljus på bilden? Det skulle vara ganska intressant att testa på. Men jag har nog inte sett något bildexempel på hur det kan se ut med ett sådant filter än.
 
Det såg jag inte förrän nu. I vilket fall har jag ett B&W UV-filter (närmast svart). Om någon är intresserad kan jag titta upp gängdiameter o.s.v.

Bästa,
F.
 
Var hittar jag UV-filter som ger bilder på blommor, så som Rörslett har åstadkommit?

En sak om IR-foto - det är inte alltid de dyraste kamerorna som ger bäst effekt. Jag har märkt att t.ex en mobil kan ge handhållna tider medan en Canon systemare kräver stativ och flera sekunders exponeringstid. Billigare digitalkameror är oftast mer känsliga för IR.

IR-exempel
IR-exempel 2
 
Det beror väl på att det är sämre inbyggda IR-filter i de billiga kamerorna. Man kan också operera ut dem om man vill göra en IR-only-kamera.
 
Jag har testat IR med såväl min Eos 350D och min gamla Olympus C-2100UZ, och det är en enorm skillnad. Canon-kameran kräver slutartider på 20-30 sekunder och ger ändå mediokert resultat (mörkt, ojämn exponering, grynig), medan Olympusen skjuter utmärkt med så korta tider att man lätt kan plåta handhållet. Med Olympusen är det i princip som att plåta vanligt, men med ett lite mer spännande resultat.

Är du intresserad av IR-foto så är Olympus C-2100UZ ansedd som en bra kamera för ändamålet (enda större nackdelen är att den är 2.1 megapixel), och man kan lätt få tag på dem begagnade för 1000-2000 kr idag.

Några exempel med Olympusen, alla handhållna och med tillit till kamerans automatik: http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=97
 
Finns det någon som testat ett IR-filter till en Fujifilm Finepix S5600? Det är nämligen en sån kamera jag använder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.