Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IPS Panel

Produkter
(logga in för att koppla)

Xaphia5

Aktiv medlem
Hej!

Är i datorköpandet och har kommit till skärmdelen. Har förstått att det är att föredra IPS panel, men jag är av den typen av hobbyfotograf så jag kommer antagligen inte att kalibrera denna regelbundet, om någon gång alls. Ska man fortfarande skaffa en skärm med en typ av IPS panel?

Mvh
Johan
 
Ja, IPS ger skillnad i mycket jämnare färger över bildytan pga bättre betraktningsvinkel. Med en TN-panel ser man en gradient från topp till botten på bilden, medan en IPS- eller PVA-panel ger en jämn fin färgåtergivning.
IPS eller PVA är normalt sett dyrare, men beroende på vad du vill ha för storlek så har Dell iaf minst en IPS-skärm (2209WA) som säljs på dustinhome för ca 2500kr.
Läser du tester på denna dell-skärm så kommer du att se att den får mycket positiva omdömen och att jämförbara skärmar kostar betydligt mer.
 
Ja, IPS ger skillnad i mycket jämnare färger över bildytan pga bättre betraktningsvinkel. Med en TN-panel ser man en gradient från topp till botten på bilden, medan en IPS- eller PVA-panel ger en jämn fin färgåtergivning.
IPS eller PVA är normalt sett dyrare, men beroende på vad du vill ha för storlek så har Dell iaf minst en IPS-skärm (2209WA) som säljs på dustinhome för ca 2500kr.
Läser du tester på denna dell-skärm så kommer du att se att den får mycket positiva omdömen och att jämförbara skärmar kostar betydligt mer.

Ja det är faktiskt den jag har tittat på, har dock inte bestämt mig än om det blir laptop + extern skärm eller iMac än...svårt val, iaf för mig.
 
Har det blivit nåt köp utav skärm? isf vore det intressant med lite omdömmen och dyligt :)

mvh.
Albin

Hej Albin!

Har inte bestämt mig om jag skall ha iMac eller inte än :) Men om det blir så att jag köper en laptop med extern skärm så ska jag meddela vad jag köpt och vad jag tycker.

Mvh
Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.