Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iphoto + Photoshop = krångel med profiler

Produkter
(logga in för att koppla)
Använder Iphoto i Mac Osx för att importera bilder från Canon 20D. Iphoto är inställt på att lägga till bilderna i Iphoto-arkivet och lägga till Colorsync-profil. Jag är osäker på om bilderna blir som de "ska" när de importeras, jag misstänker att de är aningen mörkare och har mer färg än de ska.

När jag öppnar dem i Photoshop (från Iphoto, "redigera i extern redigerare") ser det ok ut. Sparar jag i Photoshop och sedan öppnar i Iphoto igen har de fått alldeles för mycket färg och kontrast.

Jag har nu angett sRGB som profil för skärmen, och ställt in Photoshop att konvertera till den aktuella färgrymden samt använda sRGB som profil. Vad jag kan se verkar bilderna överensstämma mellan programmen nu. Fortfarande osäker på om de är som de "ska", dvs som de lagrats i kameran. Allt har också blivit mycket ljusare. Jag antog att det berodde på att jag ändrat profil för skärmen, men när jag jämför med bilder som jag lagt upp på nätet ser de mörka ut som innan ändringen.

- Ändras bilder när de importeras som jpegs med Iphoto?

- Hur säkerställer jag att bilder inte ändras när man för över dem mellan Photoshop och Iphoto?

- Har hittat mängder med artiklar om Colorsync och profiler men blir inte klok på det, behöver ett praktiskt förslag utan en massa teori. Kan inte vara första gången någon ansluter en digitalkamera till en mac och vill ha bilderna intakta oavsett bildredigeringsprogram.

Tacksam för svar, /Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar