Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iphone och dess hållbarhet

Produkter
(logga in för att koppla)
Finska MikroPC har testat hur bra olika telefoner klarar kylan, Can Your Smartphone Stand The Cold?, iPhone 4s blir sämst i test...

Det kunde jag nästan gissa. Jag har nämligen varit ute på promenad i -30 några gånger och fotograferat och den la ganska snabbt av. Om man ska prata så vill man ändå inte hålla i luren så då kan den hållas varm i en innerficka tillsammans med handsfree. Eftersom telefonen är gjord av glas och metall, som bekant har goda värmeledningsförmågor, så blir batteriet snabbt nedkylt. Sånt är livet men lika glad är jag för det för jag vill ändå inte byta mot någon annan telefon i hela vida världen :)
 
Tvärtom. Glas är mycket dåligt på att leda värme.

Jämfört med plast?! Plast har väl ändå lägre specifik värmekapacitet och därmed sämre värmeledningsförmågor än metall men även glas... Det vet väl alla som greppat ett vanligt dricksglas med hett kaffe jämfört med en plastkåsa.
 
Jämfört med plast?! Plast har väl ändå lägre specifik värmekapacitet och därmed sämre värmeledningsförmågor än metall men även glas... Det vet väl alla som greppat ett vanligt dricksglas med hett kaffe jämfört med en plastkåsa.

Precis. Kanske blandat ihop materialet glas med fönster principen?

Fönster är tre-lagers just för att glas leder värme, men de två luft väggar som bildas mellan dem isolerar väl. Ju fler glas per fönster desto mer väggar av isolerad luft får du.
 
Jämfört med plast?! Plast har väl ändå lägre specifik värmekapacitet och därmed sämre värmeledningsförmågor än metall men även glas... Det vet väl alla som greppat ett vanligt dricksglas med hett kaffe jämfört med en plastkåsa.
Nu är det väl inte specifik värmekapacitet utan värmeledningsförmåga det handlar om. Två helt olika egenskaper som inte hänger ihop.

Rostfritt stål har ungefär 15 W/mK (Watt per meter och Kelvingrad), vilket är väldigt lågt för att vara metall (och det är förstås ingen nyhet för den som tillbringat lite tid vid spisen). Vanligt kolstål har en bit över 50, aluminium runt 200 och koppar ungefär 400.

Glas har 1. Ungefär samma som porslin och några typer av plaster. Andra plaster ligger lägre, kring 0,2-0,5. Papper och gummi har 0,2. Luft 0,02.

Jag tror iofs inte detta spelar så stor roll för en telefons funktion vid -30 eftersom det oftast handlar om mindre än en millimeter tjocka höljen.
 
Nu är det väl inte specifik värmekapacitet utan värmeledningsförmåga det handlar om. Två helt olika egenskaper som inte hänger ihop.

Rostfritt stål har ungefär 15 W/mK (Watt per meter och Kelvingrad), vilket är väldigt lågt för att vara metall (och det är förstås ingen nyhet för den som tillbringat lite tid vid spisen). Vanligt kolstål har en bit över 50, aluminium runt 200 och koppar ungefär 400.

Glas har 1. Ungefär samma som porslin och några typer av plaster. Andra plaster ligger lägre, kring 0,2-0,5. Papper och gummi har 0,2. Luft 0,02.

Jag tror iofs inte detta spelar så stor roll för en telefons funktion vid -30 eftersom det oftast handlar om mindre än en millimeter tjocka höljen.

Ok Mr Messersmith. Jag kommer givetvis inte att fortsätta diskutera detta mer eftersom min tid är dyrbar och jag hellre ägnar den åt annat än att spåra ur i en tråd. Vad du än säger så är det fortfarande så att min retina-skärm leder värme bättre än plastglaset i min gamla lur. Livet går vidare. Hoppas att du inte är bitter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.