Annons

Iphone och dess hållbarhet

Produkter
(logga in för att koppla)
Sista OT här nu, men om det inte funkar så kan du även prova elektronikrengöring. Googlade och hittade någon som löst problemet med det. http://piratbyran.org/index.php?view=forum&a=thread&id=49609

Se dock upp lite med det rengöring.

Inte för att elektronikrengöring är skadligt, utam för att en av "skvallerpunkterna" för fukt sitter vid kontakten, och elektronikrengöring/isopropyl/vatten _kommer_ att få den att lösa ut. Då har man ett hvete att påvisa att telefonen inte är fuktskadad om man senare hamnar i ett garantiärende.
 
Själv så kommer jag aldrig mer att köpa en produkt från Apple. Orsaken är deras användar och garantivillkor.

Min dotters iPhone 4 har precis gått sänder. Ljudet är borta och det kommer upp en liten ruta som säger att "tillbehöret är inte kompatibelt med denna telefon". Det finns inga tillbehör anslutna..

Apple vägrar ta in den som ett garantiarabete då glaset är skadat lite lite i ena hörnet. En liten flisa som gått. Det hände för 10-11 månader sedan och fungerat alldeles utmärkt tills för två veckor sedan. Apple skyller på fallskador och de sa till mig att om de tar in den så kommer de i alla fall att skylla på fallskadan......

när jag idag skulle fota en lägenhet på götgatan så gick jag förbi en data affär som ligger bredvid pantabanken där byter dom tydligen glaset för 495 kr. Den ligger ungefär mittemellan ringens köpcenter o skarapan. Jag kör mac dator sedan länge o iphone telefoner sedan 3 år men med datorerna är det aldrig strul däremot deras telefoner så är det jämnt något skit, har svårt att förstå att det kommer från samma företag för datorerna krånglar aldrig.
 
Tackar. Jag hittade samma butik i onsdags. Enligt de källor jag pratat med så flukturerar det en massa piratglas på marknaden. För att Apple skall ta in telefonen på garantirep så måste glaset vara utbytt av en av dem aktoriserad verkstad och glaset vara ett originalglas.... Har ingen aning om ifall butiken på söder är en av dessa. Kommer givetvis att kolla upp saken.
 
Tackar. Jag hittade samma butik i onsdags. Enligt de källor jag pratat med så flukturerar det en massa piratglas på marknaden. För att Apple skall ta in telefonen på garantirep så måste glaset vara utbytt av en av dem aktoriserad verkstad och glaset vara ett originalglas.... Har ingen aning om ifall butiken på söder är en av dessa. Kommer givetvis att kolla upp saken.

apple lagar mig veterligen inga telefoner över huvudtaget. Jag hade min iphone 3 inne för fel och om dom inte får i ordning telefonen med en uppdatering så får du en ny om telefonen inte är äldre än 1år. Så jag fick en ny som funkade bättre men inte perfekt. Hade stora förhoppningar på 4 för flera sa att den var klart bättre men jag har problem dels med mottagning samt att den bara bryter samtal trots full täckning på min samt den som ringer.
 
Tänk att folk envisas med att köpa Ajfån när det finns bla Samsung Galayxy 2S. Större skärm, betydligt tunnare och lättare än ajfånen
 
Tänk att folk envisas med att köpa Ajfån när det finns bla Samsung Galayxy 2S. Större skärm, betydligt tunnare och lättare än ajfånen

Inte nog med det! Den har även lägre upplösning och (således) sämre ppi än de två senaste modellerna av iPhone.

Större är inte alltid bättre. Jag har inget som helst behov av en större skärm med lägre upplösning.

I slutändan förstår jag inte riktigt varför folk lägger så jäkla mycket energi på att hata på något man själv inte har. Jag springer inte omkring och hatar på Android-lurar, de har självklart sina fördelar också. Precis som att iPhone har sina fördelar. Är det inte lite vettigare att fokusera på prylen man själv använder istället för något man bevisligen inte tänker köpa iaf?
 
Inte nog med det! Den har även lägre upplösning och (således) sämre ppi än de två senaste modellerna av iPhone.

Större är inte alltid bättre. Jag har inget som helst behov av en större skärm med lägre upplösning.

I slutändan förstår jag inte riktigt varför folk lägger så jäkla mycket energi på att hata på något man själv inte har. Jag springer inte omkring och hatar på Android-lurar, de har självklart sina fördelar också. Precis som att iPhone har sina fördelar. Är det inte lite vettigare att fokusera på prylen man själv använder istället för något man bevisligen inte tänker köpa iaf?

det är väl samma sak med att många som kör pc hatar mac?
men ibland fet hatar jag min iphone o längtar tillbaks till den gamla goda tiden med en stabil Nokia o ej smartphone men tyvärr så behöver man kunna ta ner mail etc.
 
det är väl samma sak med att många som kör pc hatar mac?
men ibland fet hatar jag min iphone o längtar tillbaks till den gamla goda tiden med en stabil Nokia o ej smartphone men tyvärr så behöver man kunna ta ner mail etc.

Ja det är väl klart att det är exakt samma sak, och precis lika fånigt där som här :)

Första och sista Nokian jag hade var en 5110. Komiskt nog har det inte hänt speciellt mycket med deras UI sen dess ;) Däremot har jag upplevt alla mina smartphones, oavsett märke, som väldig stabila faktiskt. Och då är jag definitivt vad man kallar en avancerad användare.
 
Det görs inga reparationer av iPhone. De byts ut, och de gamla återvinns.

Jag sa inte att de reparerar den. Bara att de inte tar in den på garantirep om det inte är ett originalglas. Det är inte samma sak :)

Enligt de källor jag har så gör Apple allt vad de kan för att slippa laga/byta ut en telefon. Kan de skylla på något så gör det gladeligen det......

Men visst sker reparationer. Har en granne som har arbetat med att laga telefoner. Dock är det inte mycket de lagar. Glas, kontakter etc är i princip det enda som byts....

I ett tidigare yrke jag hade så var vi underleverantör till Ericsson. Det var undet tiden för T28. Vet ni vad som var den dyraste delen i hela kartongen? Alltså i kartongen där telefonen låg när den levererades.. Manualen! Den kostade då 5 kr. Säger lite varför man numera endast får en CD...
 
Jag har inte iPhone utan använder själv Android. Mina barn har däremot iPhone. Jag har också använt Apples variant tidigare. Jag hatar definitivt inte ajvfånen eller Mac. Alldeles lysande produkter men det är ju även en PC med W7 eller min HTC/Android idag. Alternativen är väl så bra idag. Jag föredrar faktiskt gränssnittet i min HTC/sense före IOS5 men det är enbart en smaksak givetvis.

Det jag hatar är när företag eller personer tar sig friheter på det sätt som Apple idag gör med sina garantivillkor eller användarvillkor. Hur bra Apples produkter än är så kommer jag aldrig att köpa en så länge de använder rena maffiametoder och villkor. Aldrig!! Bara en sådan sak att de blockerar BT överföring mellan enheter.....Faktum är att på mina barns skola regerade iPhone statusligan till för ett halvår sedan. Numera "drömmer" de flesta om en Android. Detta enbart för att Apple blockerar BT överföring mellan två enheter... Ungdomarna vill dela musik, filmer, klipp etc..

För övrigt så anser jag att det blev fel rubrik på denna tråden. Det handlar egentligen inte om iPhones hållbarhet utan om Apples garantivillkor....
 
Jag sa inte att de reparerar den. Bara att de inte tar in den på garantirep om det inte är ett originalglas. Det är inte samma sak :)

Enligt de källor jag har så gör Apple allt vad de kan för att slippa laga/byta ut en telefon. Kan de skylla på något så gör det gladeligen det......

Men visst sker reparationer. Har en granne som har arbetat med att laga telefoner. Dock är det inte mycket de lagar. Glas, kontakter etc är i princip det enda som byts....

I ett tidigare yrke jag hade så var vi underleverantör till Ericsson. Det var undet tiden för T28. Vet ni vad som var den dyraste delen i hela kartongen? Alltså i kartongen där telefonen låg när den levererades.. Manualen! Den kostade då 5 kr. Säger lite varför man numera endast får en CD...

Nu bryter jag in ;)
Där har du fel angående vad som lagas.
Jag satt själv på Anovo i Kristinehamn och lagade T28 när det begav sig.
Vi lagade ALLT vill ja lova ;) Vi satt hela dagarna med lödning med penna, BGA lödnings maskin osv och därefter kalibrerade de komponenter vi bytt ut.
Det görs även idag med iPhones. Så snacket att iPhones inte lagas är fel!
De lurar som kommer in lagas upp å blir utbytesenheter till nästa kund om skicket är gott inuti.
Skal och display/glas bytes alltid.
 
Ungdomarna vill dela musik, filmer, klipp etc.....

Anledningen till att det inte fungerar att överföra via Blåtand är att det ska begränsa
Piratkopiering av film och musik. Det är jag mycket glad för!

Om nu ungdomarna vill sprida sina filer så kan de göra det hemma via bredbandet
så de lätt kan spåras om det sker i mängder. När ska dagens ungdomar lära sig upphovsrättslagen!!
Man blir ju förbannad för mindre....
 
Anledningen till att det inte fungerar att överföra via Blåtand är att det ska begränsa
Piratkopiering av film och musik. Det är jag mycket glad för!

Om nu ungdomarna vill sprida sina filer så kan de göra det hemma via bredbandet
så de lätt kan spåras om det sker i mängder. När ska dagens ungdomar lära sig upphovsrättslagen!!
Man blir ju förbannad för mindre....


Of course they don't learn when the parents think it is ok...

And it interesting to see how Apple is "blamed " for this - (that they are "restricting" transfers and copying of purchased material) when it is in fact the record companies who have insisted on it.

But facts are less important as long as one can put blame where one *wants* it - not where it *should* rightfully be..
 
http://feber.se/mac/art/239884/apple_tvingas_erbjuda_tv_rs_ga/

läs och du förstår nog varför. ser ut som apple måste förlänga sina garantier med mera:)

Vi ska nog skilja på Garanti och Reklamationrätt.
Reklamationrätten regleras i lag och det är nog den Apple varit dålig att uppfylla. Om jag förstod Konsumentverkets expert så har säljaren ansvaret att visa att felet inte är ursprungligt de första 6 månaderna och konsumenten ska visa att felet är ursprungligt resterande tid.

Garanti gäller enligt avtal mellan säljare och köpare (och ibland mellan tillverkare och köpare). Under garantitiden gäller garantin enl avtal och det är utställaren som ska visa att garantin inte gäller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.