Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iphone och dess hållbarhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Själv så kommer jag aldrig mer att köpa en produkt från Apple. Orsaken är deras användar och garantivillkor.

Min dotters iPhone 4 har precis gått sänder. Ljudet är borta och det kommer upp en liten ruta som säger att "tillbehöret är inte kompatibelt med denna telefon". Det finns inga tillbehör anslutna..

Apple vägrar ta in den som ett garantiarabete då glaset är skadat lite lite i ena hörnet. En liten flisa som gått. Det hände för 10-11 månader sedan och fungerat alldeles utmärkt tills för två veckor sedan. Apple skyller på fallskador och de sa till mig att om de tar in den så kommer de i alla fall att skylla på fallskadan......
 
Apple vägrar ta in den som ett garantiarabete då glaset är skadat lite lite i ena hörnet. En liten flisa som gått. Det hände för 10-11 månader sedan och fungerat alldeles utmärkt tills för två veckor sedan. Apple skyller på fallskador och de sa till mig att om de tar in den så kommer de i alla fall att skylla på fallskadan......
Det där har inget med Apples garantivillkor att göra, utan handlar om lagens reklamationsrätt. Det är den du köpt telefonen av som ska stå för reparation. Vänd dig till konsumentvägledaren där du bor.

Fast du måste ju vara medveten om att om du lämnar in en pryl för reparation av något som du tror är ett "ursprungligt fel" och ska bekostas av säljaren, så kan det visa sig att felet beror på något annat, t ex ett fall. Och då måste du själv betala.
 
HTC gnällde också om "misstänkt fallolycka" när jag reklamerade en liten spricka i glaset... ;)
 

Bilagor

  • htc.jpg
    htc.jpg
    24.2 KB · Visningar: 2,470
HTC gnällde också om "misstänkt fallolycka" när jag reklamerade en liten spricka i glaset... ;)

Det ser ut som ett solklart fall, för att uttrycka sig lite humoristiskt :).

Jag väntar också på en iPhone 4s som skall dyka upp hos mitt paketutlämningsställe idag... Precis som tidigare nämnts imponerar den nya kameran, som verkar leverera bilder i klass med S95an.
 
Det där har inget med Apples garantivillkor att göra, utan handlar om lagens reklamationsrätt. Det är den du köpt telefonen av som ska stå för reparation. Vänd dig till konsumentvägledaren där du bor.

Fast du måste ju vara medveten om att om du lämnar in en pryl för reparation av något som du tror är ett "ursprungligt fel" och ska bekostas av säljaren, så kan det visa sig att felet beror på något annat, t ex ett fall. Och då måste du själv betala.

Jo det har det tyvärr. Vi var i kontakt med säljföretaget som hänvisade till Apples villkor för det är de som de använder
 
Fast du måste ju vara medveten om att om du lämnar in en pryl för reparation av något som du tror är ett "ursprungligt fel" och ska bekostas av säljaren, så kan det visa sig att felet beror på något annat, t ex ett fall. Och då måste du själv betala.

Självklart är det så och det är inget konstigt med det. Det tråkiga är att den som var reparationsansvarig på säljföretaget hävdar att Apple alltid nekar till garantirep i fall som dessa. Nu har jag inte testat men givetvis kan vi lämna in den i alla fall och försöka men då är det en minimikostnad på 850 kr.....Det kan givetvis vara så att säljföretaget snackar strunt

För övrigt så är sprickan i glaset ytterst liten . En liten liten flisa har gått ur.
 
Jo det har det tyvärr. Vi var i kontakt med säljföretaget som hänvisade till Apples villkor för det är de som de använder
De ska inte använda Apples villkor, utan de ska använda konsumentlagen. De måste bevisa att fallskadan har orsakat problemet med kontakten. Men det beror som sagt nog på smuts i kontakten som är lätt fixat om det är det.
 
Självklart är det så och det är inget konstigt med det. Det tråkiga är att den som var reparationsansvarig på säljföretaget hävdar att Apple alltid nekar till garantirep i fall som dessa. Nu har jag inte testat men givetvis kan vi lämna in den i alla fall och försöka men då är det en minimikostnad på 850 kr.....Det kan givetvis vara så att säljföretaget snackar strunt

För övrigt så är sprickan i glaset ytterst liten . En liten liten flisa har gått ur.
Det är alltid så drygt att hålla på och försöka få sin rätt när man blir bollad mellan olika företag. Men helt krasst så har det ingen betydelse för dig att Apple nekar det som garantireparation till företaget som sålt den. Då får de står för reparationen eftersom de enligt konsumentköplagen har en skyldighet gentemot dig. Men lättare sagt än gjort... :)
 
Inte heller i det fallet behöver man bry sig speciellt mycket om vad Apple tycker, utan kan hänvisa till konsumentlagstiftningen istället.

Självklart påverkas tillämpningen av konsumentlagstiftningen av hur tillverkaren av en produkt säger att den ska/får/bör användas. Det är precis det som berättar vad det är för produkt, och därmed sätter ribban för vad man kan begära av den.
 
Självklart påverkas tillämpningen av konsumentlagstiftningen av hur tillverkaren av en produkt säger att den ska/får/bör användas. Det är precis det som berättar vad det är för produkt, och därmed sätter ribban för vad man kan begära av den.
Det räcker inte att denna begränsning finns med i manualen, utan är något som (för att det ska gälla som villkor) måste tydligt informeras vid köpet. Det är inte rimligt att konsumenten ska förvänta sig att telefonen inte ska användas i minusgrader.
 
Javisst, där är vi helt eniga - det är orimligt att en mobiltelefon inte ska gå att använda i minusgrader, åtminstone om den marknadsförs i Sverige.

Problemet är väl att Apple inte verkar hålla med om det:

"Enligt If har företaget mottagit ett stort antal anmälningar från kunder där deras Iphone 4 gått sönder i vinterkylan. Eftersom Apple vägrar stå för några garantiåtaganden vänder sig användarna till sitt försäkringsbolag."

(länk)
 
Javisst, där är vi helt eniga - det är orimligt att en mobiltelefon inte ska gå att använda i minusgrader, åtminstone om den marknadsförs i Sverige.

Problemet är väl att Apple inte verkar hålla med om det:

"Enligt If har företaget mottagit ett stort antal anmälningar från kunder där deras Iphone 4 gått sönder i vinterkylan. Eftersom Apple vägrar stå för några garantiåtaganden vänder sig användarna till sitt försäkringsbolag."

(länk)
Den springande punkten i texten du länkar till är ju "utan att informera kunderna tydligt om vad som gäller". Har kunden inte informerats (och inte rimligen kunnat inse detta) gäller inte villkoret, utan det handlar om en skada som omfattas av konsumentskyddslagen.
 
Den springande punkten i texten du länkar till är ju "utan att informera kunderna tydligt om vad som gäller". Har kunden inte informerats (och inte rimligen kunnat inse detta) gäller inte villkoret, utan det handlar om en skada som omfattas av konsumentskyddslagen.


Försäkringsbolagen är nog lite extra kinkiga just nu när det gäller Iphones. De senaste veckorna har t ex antalet stulna iphones accelerat.

http://www.e24.se/pengar/din-ekonomi/bank-och-forsakring/nu-stjals-fler-iphones_3130823.e24
 
Den springande punkten i texten du länkar till är ju "utan att informera kunderna tydligt om vad som gäller". Har kunden inte informerats (och inte rimligen kunnat inse detta) gäller inte villkoret, utan det handlar om en skada som omfattas av konsumentskyddslagen.

Och det är inte rimligt att en kund läser instruktionsboken för en vara som man köpt innan man använder den?
Det är inte en retoriskfråga för att påstå att du har fel utan en ärlig fråga om var gränsen för vad tydlig information är. Dvs man kanske har rät att retrnera varan om man hittar "vilkor" i bruksanvisningen som gör att den inte passar det syfte man haft vid införskaffandet men inte efter att man använt varan i strid med bruksanvisningen.
 
Själv så kommer jag aldrig mer att köpa en produkt från Apple. Orsaken är deras användar och garantivillkor.

Min dotters iPhone 4 har precis gått sänder. Ljudet är borta och det kommer upp en liten ruta som säger att "tillbehöret är inte kompatibelt med denna telefon". Det finns inga tillbehör anslutna..

Apple vägrar ta in den som ett garantiarabete då glaset är skadat lite lite i ena hörnet. En liten flisa som gått. Det hände för 10-11 månader sedan och fungerat alldeles utmärkt tills för två veckor sedan. Apple skyller på fallskador och de sa till mig att om de tar in den så kommer de i alla fall att skylla på fallskadan......


I already commented on Apple and the way it takes care of it's customers - at least in the US (and similarly here in the UK) in the old thread.

I'll repeat what's relevant here - my old G3 iPhone. After using it for 2 1/2 years I dropped it from 6' onto a concrete sidewalk. The glass cracked but the phone still works perfectly. The battery is still very good - never run out of battery - but I don't play youtube videos all the time, nor do I play music all the time. I use it as a replacement for my macs at home when I am not home..=*^)

To replace the glass here in the UK cost 400- 500 SEK, depending who does it - you can do it yourself for about 250 SEK by buying a kit from the web.

I chose to do nothing - well, I cleaned the glass and put a screen protector on it for 15 SEK - and it served my just fine for probably 6 months - maybe more - can't remember exactly when I dropped it - until I got the 4S...

I can't comment on the situation in Sweden as I am not familiar with how things work there.

Now, perhaps this is relevant in this discussion, perhaps not..=*^):



Study finds Android handsets break more frequently than iPhone, could cost carriers $2B in repairs

http://www.appleinsider.com/article...iphone_could_cost_carriers_2b_in_repairs.html


"Cheaply assembled devices running Google's fragmented Android platform could cost telecoms billions of dollars a year in repairs, contrasting service costs for devices based on tightly controlled ecosystems like Apple's iOS.

The fragmented hardware implementation of Android, which lets manufacturers use unchecked testing methods and cheap components, causes a higher rate of repair when compared with Apple's iOS devices, according to a report released Thursday.

Citing a study by wireless service research firm WDS, Reuters reports that Android's rising smartphone marketshare has been boosted by cheap handsets hitting store shelves, some costing less than $100 or free-on-contract, but the growth may come at a cost to telecoms that have seen a spike in repairs for devices running Google's OS.

"While this price point sounds very attractive, when you look at a total cost of ownership it's a different story," said Tim Deluca-Smith, Vice President of Marketing at WDS.

The study of 600,000 technical support calls taken by WDS across Europe, North America, South Africa and Australia showed that Android device returns cost telecoms around $128 in service costs, shipping fees or replacement.''


more in the article linked above...

And that's all I have to say on the subject..=*^)
 
Menar du att Apples sätt att hantera reklamationer är ointressant eftersom billiga telefoner från andra tillverkare går sönder lättare/också?
 
Menar du att Apples sätt att hantera reklamationer är ointressant eftersom billiga telefoner från andra tillverkare går sönder lättare/också?


Jeez, no, that is NOT what I wrote at all.

I just wrote what *I* have experienced with MY iPhones, what *I* did about it, what *I* *could* have done about it.

I simply linked an article that's relevant as the ORIGINAL poster stated he will never again buy an Apple product - which is of course up to him.

I ALSO stated I know NOTHING how issues like this is handled in Sweden.

At NO point did I write ANYTHING like what you are suggesting here.

I am however keeping in mind that what is written here is ONE side of the issue - we DO NOT know what has been said by anyone else - all we have are hearsay and what has been posted here...

Again - I wrote NOTHING like you are suggesting in your post.

And I am out of here.., Why comment when posts are not read, slanted, misused or perhaps deliberately misunderstood?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar