Annons

iPad

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte om det här ämnet passar under denna forumdel men jag chansar.

Någon som är sugen på en iPad och vad har ni för tankar kring denna nya pryl?

De främsta användningsområdena för iPad sägs vara surfande, mejl, bilder, filmer, musik, spel och e-böcker.

Sätt igång och diskutera! ;D

Förutom nämnda saker använder jag min iPad för att visa min portfolio. Sedan finns ju MÄNGER med appar för olika ändamål. T. ex frärrstyrning av min kamera m.m.m.m.m.m. Har haft min i tre månader och blir mer och mer nöjd med den.

Jag vet inte om det här ämnet passar under denna forumdel men jag chansar.

Någon som är sugen på en iPad och vad har ni för tankar kring denna nya pryl?

De främsta användningsområdena för iPad sägs vara surfande, mejl, bilder, filmer, musik, spel och e-böcker.

Sätt igång och diskutera! ;D

Jag har använt min sedan April. Den fungerar utmärkt som mail & surfplatta samt spelande. Den torde dock inte kunna ersätta datorn för en fotograf, åtminstone inte i dess nuvarande form.

Jämfört med vad man får för de upp till ca 700 euro (priset i Spanien för toppmodellen, 64GB, 3G, de svenska gråimportprisena är nästan de dubbla, 12000kr) gör att den för tillfället är ganska dyr. Fast å andra sidan är det en kul pryl, samt att det som alltid kostar att ligga på topp när man vill vara först med de senaste leksakerna.

Det jag saknar på den är en USB eller varför inte en FW-port. Det lär dock finnas adaptar.

Dock bör man nog satsa på varianten med 3G, man blir lite begränsad annars, då det inte finns Wifi överallt. Många roliga appar förutsätter, precis som iphone, att man är uppkopplad.

Jag har använt min sedan April. Den fungerar utmärkt som mail & surfplatta samt spelande. Den torde dock inte kunna ersätta datorn för en fotograf, åtminstone inte i dess nuvarande form.

Jämfört med vad man får för de upp till ca 700 euro (priset i Spanien för toppmodellen, 64GB, 3G, de svenska gråimportprisena är nästan de dubbla, 12000kr) gör att den för tillfället är ganska dyr. Fast å andra sidan är det en kul pryl, samt att det som alltid kostar att ligga på topp när man vill vara först med de senaste leksakerna.

Det jag saknar på den är en USB eller varför inte en FW-port. Det lär dock finnas adaptar.

Dock bör man nog satsa på varianten med 3G, man blir lite begränsad annars, då det inte finns Wifi överallt. Många roliga appar förutsätter, precis som iphone, att man är uppkopplad.

Nja, jag har nog sålt en tjugotal iPads och då har priserna legat mellan 6000 och 8000. Annars håller jag med om att 3G modellerna är att föredra. Vad jag saknar mest är stöd för flash.

Förutom nämnda saker använder jag min iPad för att visa min portfolio. Sedan finns ju MÄNGER med appar för olika ändamål. T. ex frärrstyrning av min kamera m.m.m.m.m.m. Har haft min i tre månader och blir mer och mer nöjd med den.

Åh, vad kul! Den säljs väl inte i Sverige riktigt än? Har du importerat din? :)

Har du också importerat din? ;)

Tycker iPad verkar stå sig bra om du faktiskt jämför den med en dator. Jämför du den med stationär nu eller bärbar och om bärbar så vilken? På vilket sätt kan den inte ersätta datorn för en fotograf? :)

Den är ju ny och ganska hypad så jag är inte särskilt chockad över att den är dyr i dagsläget.

Inte USB? Jag läste något med USB på Apples hemsida, ska kika in där igen och återkomma. Kanske läste något annat om USB. ^^

Åh, vad kul! Den säljs väl inte i Sverige riktigt än? Har du importerat din? :)

Av en tillfällighet kom jag i kontakt med ett företag i USA som skeppade över en massa Paddar m.m. Nu är de slut, men det kommer fler och då blir det 3G modellen. När de kommer till Sverige verkar ingen veta, men det lär dröja till långt in på hösten.

Av en tillfällighet kom jag i kontakt med ett företag i USA som skeppade över en massa Paddar m.m. Nu är de slut, men det kommer fler och då blir det 3G modellen. När de kommer till Sverige verkar ingen veta, men det lär dröja till långt in på hösten.

Jag googlade lite, den skulle släppts redan i maj men datumet blev ändrat. Nu har jag läst lite överallt att den ska släppas i andra halvan av augusti om inte tidigare. Juni har ju redan varit och juli är vi redan inne i.

Åh, jag är sugen på en! Fast importera skulle jag verken våga eller vilja, de lär väl inte vara på svenska?

Jag googlade lite, den skulle släppts redan i maj men datumet blev ändrat. Nu har jag läst lite överallt att den ska släppas i andra halvan av augusti om inte tidigare. Juni har ju redan varit och juli är vi redan inne i.

Åh, jag är sugen på en! Fast importera skulle jag verken våga eller vilja, de lär väl inte vara på svenska?

Nej, dock finns ÅÄÖ, på ungefär samma sätt som de flesta mobiler.

Det verkar som iPad redan går att beställa i Sverige. På CyberPhoto beräknas den vecka 29.

Hittade via Blocket, fanns tydligen med 16GB, 32GB och 64GB samt 3G / ej 3G (ovan länkar jag till modellen med 64GB och 3G).

Åh, jag vill ha en!

Låt mig fråga er som har den eller vet. Jag förstår att det är en liten dator, dock inte med prestanda som en laptop (MacBook Pro).

Jag har dock funderat på att överväga en iPad istället eftersom dess syfte skulle duga för mig. Däremot undrar jag hur det är med att koppla den till HDTV osv. med tanke på avsaknad av USB?

Läste på Apples hemsida http://www.apple.com/se/ipad/specs/ där det står att det finns olika tillbehör för ladda in bilder, USB och VGA i form av adaptrar.

Med andra ord, kan jag med tillbehören göra det jag vill... Ladda in bilder från kameran, fixa USB-anslutning och VGA-anslutning. Hittar däremot inte något för HDMI. :( Något annat sätt/omväg kanske?

Senast ändrad:
Jag köpte en av Mats (iBoat) och den var riktigt trevlig men jag sålde den vidare för jag skulle nog hellre isåfall ha en 3G (4G) variant. Och så gillar jag verkligen inte Itunes. Jag saknade även en USB-port rätt mycket.

Jag köpte en av Mats (iBoat) och den var riktigt trevlig men jag sålde den vidare för jag skulle nog hellre isåfall ha en 3G (4G) variant. Och så gillar jag verkligen inte Itunes. Jag saknade även en USB-port rätt mycket.

Jag hade en på jobbet ett tag, men lämnade den vidare. Funktionalitetsmässigt kan den mindre än en iPhone, skärmen går inte av för hackor ibland dock lite väl liten men klar och med bra betraktningsvinkel. Älskar du din iPhone/iPod touch så kommer du älska iPaden, tycker du iPhonen/iPod touchen är ett otyg kommer du tycka att iPaden är ett otyg.

/Karl

USB-port fanns det ju adapter för?

4GB... när kommer det då? ;P

Jag hade en på jobbet ett tag, men lämnade den vidare. Funktionalitetsmässigt kan den mindre än en iPhone, skärmen går inte av för hackor ibland dock lite väl liten men klar och med bra betraktningsvinkel. Älskar du din iPhone/iPod touch så kommer du älska iPaden, tycker du iPhonen/iPod touchen är ett otyg kommer du tycka att iPaden är ett otyg.

/Karl

Kan mindre än en iPhone? Förklaring tack!

iPad är ju ingen kameramobil....

Eh, fast det är ju ingen mobil utan en minidator? Hur sjukt skulle det inte se ut att ringa med en iPad? xD

Det är som att påstå att en Mac laptop kan mindre än en iPhone för den kan ju inte ringa...

Jag vill verken ringa eller fota med en dator, vilket är så jag ser iPad som. En otroligt flexibel dator vars syfte är att följa med överallt.

Ringa gör jag hellre med en liten mobil i normalstorlek och fota gör jag helst med en proffskamera.

Med tanke på den supergrymma IPS skärmen som iPad har tycker man den hårdvarumässigt har potential att vara ett bra IT stöd till fotografer. Tyvärr finns det väl relativt lite mjukvara som fungerar som stöd för fotografer för iPad. Tänkbara användningsområden.
1) Mobil bildlagrare/sortering urval, ungefär som Archos mfl hade mobil HD med skärm.
2) WiFi upladdare av bilder för trådlös koppling till kameran, och sedan automatisk uppladdning till bildbyrå/flickr eller liknande.
3) mobil enkel bildredigerare, med tanke på den grymma skärmen. Den har ju ingen monsterprestanda, men med en iPad-photoshopvariant, skulle det nog ändå gå bra att småredigera lite on location.
4) skärm i studio, så att folk ser sig själva under en porträttfotografering, och kan ge ok på bilder. Alternativt som större skärm för fotografen att kolla fotad bild. Syns bättre om bilden blev bra, än på en 3" skärm på baksidan av kameran. IPS tekniken ger ju grymma betraktningsvinklar.
5) Fjärrstyrning av kamera via WiFi/USB och mjukvara, typ Canon remote capture, eller vad det nu heter.
6) Elinchrom RX styrning av studioblixtar via dator.
7) Ipad monterad ovanför kamera i studio, som extern vinklingsbar kameramonitor. Ryggen och eller knäna tar mycket stryk med kameran på stativ när man ska kolla monitorn på baksidan. Ofta är ju kamerans arbetshöjd långt under ögonhöjd. Tänk att använda iPad som extern kameramonitor. Ungefär som man sätter extra monitor på DSLR när de används som videokameror. Visst har kameraskärmarna förbättrats avsevärt från ca 1,6" till 3" och 40.000 pixlar till 300 000. Men kom igen. ca 10" med ca 1000000 pixlar med IPS teknik. Fan det är inte utveckling, det är kvant språng..... revolution. + att den är extern så man kan montera den för riktigt behaglig arbetsställning. Måste kolla om det går att fixa. Bara det skulle motivera en investering på 8 laxar.

Någon som har idéer på andra användningsområden inom foto?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto