Annons

iPad

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm.. Windows (eller annat os med samma möjlighet) som kan köra program för lite 'quick-and-dirty-RAW-konvertering' vore kanske inte fel, så man kan tömma ett minneskort och göra några enkla konverteringar? Om man väl köper en platta så vill man väl att den så långt som möjligt ska kunna ersätta en notebook antar jag.

Undrar om/hur de funkar att kalibrera?

Hmm.. Windows (eller annat os med samma möjlighet) som kan köra program för lite 'quick-and-dirty-RAW-konvertering' vore kanske inte fel, så man kan tömma ett minneskort och göra några enkla konverteringar?
Stöd för RAW-filer finns inbyggt i iPad. Det går smidigt att importera en RAW-fil, redigera (beskära, kurvor mm) och skicka vidare via email. För import behövs "Camera Connection Kit" och för redigering behövs en App (tror den kostade 22 kronor).

Stöd för RAW-filer finns inbyggt i iPad. Det går smidigt att importera en RAW-fil, redigera (beskära, kurvor mm) och skicka vidare via email. För import behövs "Camera Connection Kit" och för redigering behövs en App (tror den kostade 22 kronor).

Ahaa, trevligt! Fast när man läser lite om den så låter den väldigt begränsad (på typiskt apple-manér) - det är inte alls samma sak som att koppla en kortläsare via USB, föra över bildfilerna, och därefter jobba fritt med dem?

och det här låter ju inte så muntert (från ovanstående länk):

"That having been said, there’s little doubt that the iPad Camera Connection Kit may stir up grumbles from some photographers and iPad owners—some will dislike the fact that it needs to exist at all because of the iPad’s overly sparing I/O ports, and others may be less than completely impressed by some of its current software issues, particularly its less than ideal handling of media shot by higher-end and higher-resolution cameras"

Men det kan väl komma uppdateringar som löser sånt förstås, och vem vet - det kanske rent av dyker upp en Ipad med USB?

Och här är en snubbe som är betydligt mer positiv:
http://terrywhite.com/techblog/archives/5214

Ahaa, trevligt! Fast när man läser lite om den så låter den väldigt begränsad (på typiskt apple-manér) - det är inte alls samma sak som att koppla en kortläsare via USB, föra över bildfilerna, och därefter jobba fritt med dem?
Nja, om du för över bilderna via en usb-port eller via Ipads speciella port spelar väl ingen större roll? Och vad menar du med att "jobba fritt"? Oberoende av vilken apparat du använder är du begränsad av den programvara du har. Vill du t ex använda den kompletta versionen av Photoshop är det en vanlig dator du ska ha, inte en platta.

Jag vet inte vilka begränsningar du tänker på, men detta fungerar för mig:
1a. Jag ansluter SD-adaptern med SD-kort från en NEX-5.
1b. Jag ansluter USB-adaptern med kabel till A900.
2. Automatiskt startas det inbyggda fotoalbumet och preview visas av bilderna på kortet/i kameran
3. Jag markerar bilder och väljer importera eller radera.
4. Bilderna importeras till fotoalbumet.
5. När jag kommer hem kan importerade bilderna (RAW och/eller JPEG) genom att dra bilderna ur fotoalbumet i iTunes.
6. Innan jag kommer hem kan man skicka bilder (med reducerad upplösning) via email eller använda något av de redigerings-appar som finns i App Store.

Det enda begränsningen är att de bilder du redigerar i en iPad sparas som JPEG med begränsad upplösning, det finns alltså ingen Aperture/Photoshop som kan påbörje ett redigeringsjob som senare avslutas hemma på datorn.

Å andra sidan, vem orkar redigera 24MP RAW med en klen processor, lite minne och på en liten skärm?

Men det kan väl komma uppdateringar som löser sånt förstås, och vem vet - det kanske rent av dyker upp en Ipad med USB?
Det finns USB i nuvarande iPad. Det enda adaptern gör är att omvandla den 30-poliga kontakten till en vanlig USB-kontakt. Även om Apple säljer den för anslutning av kamera fungerar det att ansluta USB-tangentbord, USB-ljudenheter (för extern mikrofon t.ex.), mm.

Jag beställde en iPad idag. Varför vet jag inte. Men det blir väl tufft att ha den...hehe.

Faktiskt 100% sant.

Och vad menar du med att "jobba fritt"?

Efter att ha ögnat som hastigast fick jag för mig att det inte var fritt fram att maila bilder i vilken upplösning som helst, ladda upp till hemsidor hur som helst osv, man jag kanske missförstod det?

Vill du t ex använda den kompletta versionen av Photoshop är det en vanlig dator du ska ha, inte en platta.

Varför det, och varför avgör du det och inte jag - utifrån mina behov och önskemål? Om det finns plattor som erbjuder mig något jag har glädje av så är det naturligtvis ett plus för mig. Vad du menar är kanske att det i så fall inte är just en Ipad jag ska ha, eller?

Det finns USB i nuvarande iPad. Det enda adaptern gör är att omvandla den 30-poliga kontakten till en vanlig USB-kontakt. Även om Apple säljer den för anslutning av kamera fungerar det att ansluta USB-tangentbord, USB-ljudenheter (för extern mikrofon t.ex.), mm.

Ahaa, verkligen? Det var också något jag i så fall missförstod - jag fick intrycket att USB-adaptern enbart fungerade för masslagring, och då bara med enheter som inte kräver strömfösörjning via USB såsom externa hårddiskar?

Låter ju bra i så fall!

Efter att ha ögnat som hastigast fick jag för mig att det inte var fritt fram att maila bilder i vilken upplösning som helst, ladda upp till hemsidor hur som helst osv, man jag kanske missförstod det?

Varför det, och varför avgör du det och inte jag - utifrån mina behov och önskemål? Om det finns plattor som erbjuder mig något jag har glädje av så är det naturligtvis ett plus för mig. Vad du menar är kanske att det i så fall inte är just en Ipad jag ska ha, eller?
Hur "fritt" man kan arbeta är, som sagt, beroende på vilken programvara man använder. Alla apparater och alla operativsystem innebär begränsningar av vilka program man kan använda. Vad jag vet finns det ingen platta som kör ett operativsystem (t ex Windows eller OSX) som gör det möjligt att använda t ex full version av Photoshop.

Man kan få fulla photoshop att funka på paddan, man får bara lösa det på ett roligt sätt :)
Installera en VNC på datorn så kan du styra din stationära dator med hjälp av paddan var du än är i världen :)
*
Var iofs bara menat halvt seriöst men jag använder faktiskt VNC på paddan för att komma åt hem datorn av andra anledningar.
Vill man gå ett steg längre kan man fixa Wake-on Lan på hem datorn så kan man sätta på den trots att man är i Japan.

Skulle det inte gå att köra PS, eller nån annan RAW-konverterare på Win7-plattorna menar du?
Som jag skrev har jag inte hört talas om att det finns plattor av Ipads typ som kör så avancerade operativsystem som t ex Win7. Om det finns får du gärna berätta mer!

Raw-konverterare finns det, om jag inte helt missförstått, på en Ipad.

Som jag skrev har jag inte hört talas om att det finns plattor av Ipads typ som kör så avancerade operativsystem som t ex Win7. Om det finns får du gärna berätta mer!

Raw-konverterare finns det, om jag inte helt missförstått, på en Ipad.

Ja, men det verkar inte solklart att jag kan tömma ett minneskort med RAW-filer, göra några enkla konverteringar, spara i jpg full upplösning, och sedan t.ex. föra över jpg-filerna till ett annat USB-minne, en dator e dyl?

Ja, men det verkar inte solklart att jag kan tömma ett minneskort med RAW-filer, göra några enkla konverteringar, spara i jpg full upplösning, och sedan t.ex. föra över jpg-filerna till ett annat USB-minne, en dator e dyl?
Det beror, som sagt, på vilken mjukvara man använder. Men det låter väl rimligt att det finns/kommer att finnas mjukvara som klarar av det du beskriver.

Angående länken till plattor med Win7 så är det väl ingen av dem som faktiskt existerar?

Det beror, som sagt, på vilken mjukvara man använder. Men det låter väl rimligt att det finns/kommer att finnas mjukvara som klarar av det du beskriver.

Angående länken till plattor med Win7 så är det väl ingen av dem som faktiskt existerar?

Jo flera av dem existerar och har fått varierande recensioner av testare.
Däremot kan de inte köpas förrän tidigast i slutet av året och senare.

Jo flera av dem existerar och har fått varierande recensioner av testare.
Däremot kan de inte köpas förrän tidigast i slutet av året och senare.
Med "existerar" menade jag iofs på marknaden, eftersom det är det enda som är intressant för användare. Men vad säger recensenterna om plattorna som fototillbehör -- går det att köra fullversion av Photoshop?

Med "existerar" menade jag iofs på marknaden, eftersom det är det enda som är intressant för användare. Men vad säger recensenterna om plattorna som fototillbehör -- går det att köra fullversion av Photoshop?

Angående "existerar på marknaden"
Som konsument/användare tycker jag, till skillnad från vad du uttrycker, att det är intressant vad om kommer det närmaste halvåret och iofs även längre fram.

Angående att köra photoshop
Har jag inte sett något om.
Jag skulle inte vilja köra full photoshop på så små skärmar mer än i nödfall.
Misstänker också att hastigheten inte blir särskilt imponerande för att uttrycka det milt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto