Annons

Intresse för resa till Himalaya och snöleopard?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag tänkte åka till Snöleopardens hemtrakter i jul för att förhoppningsvis lyckas fånga denna underbara katt på bild. Efter principen "the more the merrier" (och troligtvis "cheaper"). Så hör jag mig för lite här om det finns nått intresse härifrån att följa med på en sådan resa. Än så länge har jag skickat en fråga en lokal resebyrå som jobbar med ekoturism till fördel för snöleoparden om kostnader och möjligheter.

Ungefärliga datum det handlar om är 15:e dec till 10:e jan ungefär.
Kolla in följande hemsida för mer info:
http://karmaquests.com/winterquest2010.htm
Där finns en exempelresa som är kortare, min förhoppning är att få till en längre resa som är lite mer skräddarsydd. Det bör inte vara omöjligt om vi blir några st. Där finns också en fingervisning om vad det kommer kosta, det är inte som en sista minuten till mallorca om man säger så. Den kostnaden som skrivs där är också exklusive flyg ToR till Leh också.

Hojta till om ni är intresserade av att fira jul/nyår med snöleoparder!

Vill du få det billigare så är det lätt att bara fara dit och arrangera allt från Leh. Det är bara en taxiresa på ca 45 min därifrån till Hemis National Park, och har man hyfsad vandringsvana och karta och kompass så är det inga problem att gå själv i en vecka eller så, boende finns i homestay i byarna under vägen.

Flyg dit går att hitta billigt, boende i Leh kostar inte mer än en hundralapp och boende ute i nationalparken mycket lite.

Tack för info:n!
Har du gjort så själv? Det känns som att chanserna att se snöleopard minskar en aning om man inte har en guide eller?
Hur är det med möjligheterna att tälta? Kan man ta med sig ett eget tält och tälta? Vad gäller för regler i parkerna?

Jag var runt i Kashmir och Jammu för två år sedan. Tältade en vecka när jag klättrade i berg, betalar man parkavgiften så är det inga problem att tälta (som jag märkte). Men områdena runt där man bäst ser snöleoparder bodde jag bara i homestay då det var lite trevligare och man fick mat och allt.

Det är säkert större chanser att komma nära och se snöleoparder med guide, allt finns att fixa i Leh. Jag såg några snöleoparder på håll, de smälter in väldigt bra mot bergen så väldigt svåra att upptäcka.

Här är några bilder jag tog därifrån
http://troyenekvist.weebly.com/ladak1.html
&
http://troyenekvist.weebly.com/1/post/2011/09/jammu.html

här är karta över området med byarna utmärkta

http://www.himalayan-homestays.com/ladakpages/hemis.htm
Det är mellan Zingchan, Rumbak och Yurtse som det är störst chans att se snöleoparderna.
Till Zingchan kan man ta sig med bil, sen blir det att gå. Man kan antingen åka tillbaka från Zingchan igen, eller gå till Chilling och ta buss därifrån tillbaks till Leh, den går två gånger i veckan. Så kan vara värt att kolla upp innan vilka dagar.

Senast ändrad:
Såg just att du tänkte fara dit på vintern. Då skulle jag nog rekommendera guide och inte tälta, det är kallt. Jag var där i Oktober, det var på gränsen nästan på en del ställen. Jag klättrade Stock Kangri med årets sista expedition. Var minusgrader på nätterna och det är inte allt för behagligt i tält allt för många nätter i sträck. I december/januari skulle jag inte ens tänka på tälta därute.

Nej, jag såg att medeltempen i parken var -30 på vintern så det är nog inte att föredra, även om jag kommer från ett Göteborg där -2 känns som -30 på andra ställen ;)
Men tack för tipset iaf.

Kanske ska tillägga för de som är intresserade att detta är på hög höjd (ca 4000m och högre) så det kan vara bra att veta hur man reagerar på sånt, själv vet jag att jag troligtvis kommer behöva acklimatisera mig en smula innan jag är fullt med på noterna (efter ett mindre lyckat försök att nå killimanjaros topp)

Ytterligare info!

Hej!
Har haft kontakt med en säljare på planetwildlife.com, de har en "snow leopar experience" då, kolla in den, får vi ihop 3-4 pers så fixar han resan på den tiden vi önskar för ca 1500 dollar (!).
Hör av er om ni är intresserade, än så länge är vi bara två...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar