Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interpolera från 2000x3000 px till en 50x70 cm bild med 254 dpi?

Produkter
(logga in för att koppla)

mohei

Aktiv medlem
Jag har kollat runt i forumet men inte hittat något svar.

Jag ska ta fram en 50x70 kopia från en 6 Mpix kamera. Labbet vill ha filen med 254 dpi.
I Scott Kelbys bok "Photoshop PS för digitalfotografer" läser jag att man kan interpolera med 10 % i taget. Hans exempel använder 72 dpi.

Jag har provat att skriva 254 dpi istället och bockat ur "Ändra bildupplösning" i fönstret "Bildstorlek" enligt tips från labbet.
Men då funkar det inte att skriva 110 % i rutorna för bredd och höjd. Värdena i de andra rutorna ändras så fort jag skriver i en av rutorna. Det går alltså inte att ha 254 dpi och 110 % samtidigt.
Jag sliter mitt hår och fattar ingenting. Morr. :)

Hur gör jag får att få en 50x70 med 254 dpi från en 2000x3000 px bild?
 
Jag kan ju tillägga att jag också har provat Scott Kelbys variant med 72 dpi. Men jag fattar inte när jag ska använda 254 dpi sedan. Och hur många steg jag behöver interpolera med 10 % i taget.
 
mohei skrev:
Jag har kollat runt i forumet men inte hittat något svar.

Jag ska ta fram en 50x70 kopia från en 6 Mpix kamera. Labbet vill ha filen med 254 dpi.
I Scott Kelbys bok "Photoshop PS för digitalfotografer" läser jag att man kan interpolera med 10 % i taget. Hans exempel använder 72 dpi.

Jag har provat att skriva 254 dpi istället och bockat ur "Ändra bildupplösning" i fönstret "Bildstorlek" enligt tips från labbet.
Men då funkar det inte att skriva 110 % i rutorna för bredd och höjd. Värdena i de andra rutorna ändras så fort jag skriver i en av rutorna. Det går alltså inte att ha 254 dpi och 110 % samtidigt.
Jag sliter mitt hår och fattar ingenting. Morr. :)

Hur gör jag får att få en 50x70 med 254 dpi från en 2000x3000 px bild?

Dpi kvittar ju! Du skall ju leverera en 5000x7000 pixlars bildfil. Att det sedan blir en 50x70cm bild är ju ett jobb för labbet, inte för dig.

http://www.fotosidan.se/cldoc/1827.htm

Edit:ändrat "kvittar väl?" till "kvittar ju!"
Edit2: Det blev ju ganska många "ju"...
 
I hans senaste bok så var det bara att skriva in upplösningen och storlek, men använda bikubisk skarpare. Skriv 254 först och sedan 50/70
Har inte testat det själv. Ändra enheten på storlek så du får centimetrar.
 
Tror det funkar så här:

För mig funkade detta faktiskt direkt, ovanligt nog. Kelby skriver (boken tryckt 2004, är för CS) att man ska försäkra sig om att Ändra bildupplösning är PÅSLAGEN och ändra till Bikubisk mjukare.

Sen ändrar man till procent då det gäller bildbredden (se Kelby).
Sist ändrar jag upplösningen (det skriver Kelby inget om).

Jag fixade makro också, det funkade fint , tyvärr var Kelbys tangenttips F11 upptaget och jag har glömt vad jag tog till......
 
Labbet vill ha filen med 254 dpi. Eller har jag fattat fel?


Villkor för kollas-bilder: läge rgb/8 bitar eller sv/v/8 bitar och 254 dpi. storlek 1:1filformat tiff (ej lzw komprimering), pdf.<
Med fixa allt-bilder menas att vi justerar filerna i nyans, balans, vit och svartpunkt samt skärpa.
Villkor för fixa allt-bilder: allt som går att öppna i Photoshop är ok.
Vid behov av större förändringar debiteras 13:-/min efter överenskommelse.
Bilderna kopieras i DURST EPSILON på riktigt fotopapper i RA-4 process.
Leveranstid: 4 arbetsdagar.
 
mohei skrev:
Labbet vill ha filen med 254 dpi. Eller har jag fattat fel?

Labbet har nog fattat fel på dpi och ppi, men strunt i det... (Eller så har jag fattat fel. Strunt i det också)

254 punkter per tum betyder exakt 10 punkter per millimeter, så labbet vill ha en 5000x7000 punkters fil.
 
Fotolabbet har 10 pixlar/mm till förfogade vilket är 254/tum.

Bilden har 6 miljoner bildpunkter

Bilden ska när den blir färdig vara 70x50 cm stor. Pappret har 7000 x 5000 pixlar tillgängligt.

Jag brukar skicka in den bildfil jag har och be labbet skriva ut den 70x50 cm stor (givet att höjd- och breddförhållandet stämmer, vilket jag annars anpassar ursprungsbilden till).
Hem i brevlådan får jag då en bild i rätt storlek, baserad på det matrial jag sänder in. Jag har förvissningen om att labbets maskiner är duktiga på att smeta ut tillgängliga pixlar på den yta som finns att tillgå på pappret.

Är det jättekinkigt med att jag måste veta exakt hur bilden blien, tar jag reda på hur maskinen skärper bilden, hur den förstorar bilden och i värsta fall tvingas jag om jag inte är nöjd med resultat av maskinens bearbetning försöker jag överträffa det ssjälv genom att storleksförändra bilden till 7000x5000 pixlar och sedan skärpa den lagom.

Det går att testa skillnaderna genom att göra utsnitt av bilden och skriva ut lika stor del av bilden på ett 15x10 cm och se om det är någon skillnad att själv ge bilden rätt storlek eller låta labbet göra det.
 
Senast ändrad:
Som någon redan påpekat skall "ändra bildupplösning" var i kryssad.

Sedan påpekade Ronnie mycket riktigt att i nya ger han ett annat tips än det du läst.

Nya tipset är som följer:
Välj storlek i cm och sätt ppi till önskat värde (254 i ditt fall).
Välj bikubisk skarpare (eller vad det nu heter) och du är klar att trycka på klar ,)

Enkelt, men om det fungerar det vet i katten. Har inte testa så stor interpollering och sedan skrivit ut det så stort.

Lycka till.

Tips! gör alla ändringar efter interpoleringen. Visa saker kan ge ganska lustiga resultat. Beskär dock innan interpolering :)
 
Nu fick jag mail om att använda 16 bitars färgdjup också.

Om jag går efter Kelbys bok ska jag alltså ha 72 dpi, Bikubisk mjukare och 110%. Hur länge ska jag interpolera med 10 % i taget? Tills jag når ungefär 5000x7000 pixlar eller ska det vara fler pixlar?

Hmm, efter femtielva steg är bilden nu 4716x7092.
Hur får jag 5000x7000?
 
M.Saaw skrev:
Som någon redan påpekat skall "ändra bildupplösning" var i kryssad.

Sedan påpekade Ronnie mycket riktigt att i nya ger han ett annat tips än det du läst.

Nya tipset är som följer:
Välj storlek i cm och sätt ppi till önskat värde (254 i ditt fall).
Välj bikubisk skarpare (eller vad det nu heter) och du är klar att trycka på klar ,)

Enkelt, men om det fungerar det vet i katten. Har inte testa så stor interpollering och sedan skrivit ut det så stort.

Lycka till.

Tips! gör alla ändringar efter interpoleringen. Visa saker kan ge ganska lustiga resultat. Beskär dock innan interpolering :)

Nytt tips i nya versionen av boken alltså?

Bilden behöver inte beskäras så det är bara att köra på?
 
Felet du gjorde var att avmarkera rutan "ändra bildupplösning". I det här fallet ska du ju öka antalet pixlar från 2000*3000 till 5000*7000.
Börja med att ändra proportionerna från 2:3 till 5:7 genom att skriva in 5 resp 7 i crop-verktyget rutor för längd och bredd (lämna rutan för upplösning tom, den har ändå ingen väsentlig funktion), beskär sedan bilden så som du vill ha den.
Sedan ändrar du bildstorleken med rutan ikryssad, sätter höjd och/eller bredd till 5000px (och även rutan för att behålla proportionerna ifylld). Alterantivt om du vill göra ökningen i 10%-steg skriver du 110% i någon av höjd/bredd, och upprepar tills du kommer i närheten av rätt storlek, sedan får du nog sista gången skriva i exakt 5000*7000.
 
Ang 16-bitars färg.

OK, det låter ju udda minst sagt.
Du kan inte trolla fram fler färger än orginalet.

Så om det är en JPG så är det bara onödigt att göra om den. Men ville de det så får du väl göra så.

Du får förstora lite till och beskära bilden så den passar. Din bild är inte i samma längd bredd förhållande som de skriver ut i.

---

Om du inte beskär kommer en av två saker att hända:
1. vitkant där inte ytan är 5000 eller 7000 px
2. de beskär bort pixlar som ligger utanför 5000 eller 7000px

Beskär hellre själv eller öka ytan med "arbetsyta"alternativet under bild i menyraden så du har en bild i storleken 7000x5000 px.
 
Senast ändrad:
M.Saaw skrev:
Som någon redan påpekat skall "ändra bildupplösning" var i kryssad.

Sedan påpekade Ronnie mycket riktigt att i nya ger han ett annat tips än det du läst.

Nya tipset är som följer:
Välj storlek i cm och sätt ppi till önskat värde (254 i ditt fall).
Välj bikubisk skarpare (eller vad det nu heter) och du är klar att trycka på klar ,)

Enkelt, men om det fungerar det vet i katten. Har inte testa så stor interpollering och sedan skrivit ut det så stort.

Lycka till.

Tips! gör alla ändringar efter interpoleringen. Visa saker kan ge ganska lustiga resultat. Beskär dock innan interpolering :)

Photoshop har egna ideer. Den vägrar godkänna att jag skriver 50 och 70 cm utan ändrar om något värde. Skriver jag Höjd = 70 så blir Bredd = 46.54 och med med Bredd = 50 så blir Höjd = 75.2.

Jag är mer förvirrad än någonsin. :)
 
mohei skrev:
Photoshop har egna ideer. Den vägrar godkänna att jag skriver 50 och 70 cm utan ändrar om något värde. Skriver jag Höjd = 70 så blir Bredd = 46.54 och med med Bredd = 50 så blir Höjd = 75.2.

Jag är mer förvirrad än någonsin. :)

Du har två alternativ.
1. Öka arbetsytan till rätt värde
2. beskära det större värdet så du når din önskade storlek på bild.

Du kör stora photoshop?
 
M.Saaw skrev:
Ang 16-bitars färg.

OK, det låter ju udda minst sagt.
Du kan inte trolla fram fler färger än orginalet.

Så om det är en JPG så är det bara onödigt att göra om den. Men ville de det så får du väl göra så.

Du får förstora lite till och beskära bilden så den passar. Din bild är inte i samma längd bredd förhållande som de skriver ut i.

---

Om du inte beskär kommer en av två saker att hända:
1. vitkant där inte ytan är 5000 eller 7000 px
2. de beskär bort pixlar som ligger utanför 5000 eller 7000px

Beskär hellre själv eller öka ytan med "arbetsyta"alternativet under bild i menyraden så du har en bild i storleken 7000x5000 px.

De vill ju ha filen med 8 bitar så jag fattar inte heller varför jag ska använda 16 bitar i PS.
 
Om du har en bild i 16-bitar från början bör du hålla detta färgläge så länge som möjligt för att få bästa möjliga bildkvalitet.

Men vissa filter fungerar inte med 16-bitars färgläge. Så man kan tvingas att ändra för att använda dem.

Du kan sedan gå tillbaka till 16bitar, men det är bara onödigt då informationen är borta och filen bara blir större och tyngre att jobba med.

Men om du håller 16-bitar hela vägen till tryck kanske det kan bli bättre resultat i utskrift, även om jag betvivlar det då det ofta går att reproducera färre färger än vad 8-bitars klara att blanda.

---

Har du löst storleks frågan?
 
Jag plåtar med Bästa Jpeg. Hur vet jag om bilden är i 8 eller 16 bitar?

Jag har provat med 254 dpi, Bikubisk skarpare och 50 resp 75.2 cm. Bilden ser ok ut.

Nu försöker jag lista ut vad jag ska göra sedan. :)
Jag är så snurrig att jag inte vet vad jag håller på med. :)
 
OK. Lugn och fin så blir det nog kanon.

Du kommer med 50x75.2 att få bilden kapad 5.2cm på 75.2cm måttet. Är det acceptabelt?

Om inte får du göra om och välja en storlek där bilden blir 70cm och sedan skära bort från den färdiga utskriften den vita ytan som är på sidorna.

Och om bilden måste vara 70x50 får du efter att ökat till 70cm gå in i Image/Canvas size (Bild/Arbetsyta) och öka det mindre måttet till 50cm.
___

Angående 8 eller 16, tror jag inte standard Jpg kan ha 16 bitars frägdjup.

Och i praktisk tilläpning i dag så är det inte nått man behöver hänga uppsig på. Skrivare klarar inte det färgdjupet heller.

Men om du skall änvända 16-bitars så får du nog växla över från Jpg till RAW i kameran.
 
Datorer och program kan verkligen ge mig nervproblem. :)
Och ändå har jag sökt en 10p kurs i Webbprogrammering. Någonting med Asp.Net 2.0. :)

Jag har använt beskärningsverktyget nu och skrivit in 5000 resp 7000 px. Lämnade rutan för pixlar/tum tom. Beskar lite i över- och underkant.
Kollar jag Bildstorlek tycks jag ha en bild som är 5000x7000 pixlar, 50x70 cm med 254 dpi.

Sedan uppstår nästa problem - oskarp mask på en sådan jättebild. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.