Annons

Interiörbilder utan utfrätta fönster och lampor med befintligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)
...
Jag kör 5 bilder och använder oftast +2, 0 och -2.
...
Lite motsägelsefullt. Tyder ju snarare på att du kör med 3 bilder (2 eller 3 bilder torde väl vara vanligast).


...
Det sägs att Photoshop CS5 är lika bra som Photomatix, men det tror jag först när jag ser det.
...
På den punkten håller jag i alla fall med dig! Photoshop är inte framme än (fast jag har i och för sig inte provat CS5).
 
Lite motsägelsefullt. Tyder ju snarare på att du kör med 3 bilder (2 eller 3 bilder torde väl vara vanligast).
Inte så motsägelsefullt om man kör bracketing på en Nikon. Där har man max ett bländarsteg mellan varje bild vilket gör att man tvingas ta fem bilder för att få omfånget mellan -2 till +2. Sedan behöver man ju bara använda tre av bilderna.
Personligen använder jag alla fem bara för att enkelt kunna batcha med Photomatix. Det går visserligen att ställa in batchningen till att t ex välja fem bilder i taget i en mapp och sedan bra använda tre av bilderna men då blir det problem så fort man har vanliga, icke bracketade, bilder i mappen. Jag brukar välja funktionen där Photomatix automatiskt känner av vilka bilder som hör ihop med hjälp av tidsangivelse i stället. Det gör inget att det tar lite längre tid att processa.
På den punkten håller jag i alla fall med dig! Photoshop är inte framme än (fast jag har i och för sig inte provat CS5).


Jag tycker att PS CS5 ger lika bra sammanslagning av bilderna som Photmatix (i vissa fall bättre, tänker mest på bilder med rörligt lövverk eller liknande) men Photomatix är överlägset vad gäller smidig batchning.
 
Nej, Nikon D300s klarar INTE att skapa en HDR-bild direkt i kameran, vilket ju var vad jag talade om tidigare.

Den har iallafall en funktion för bildsammanslagning, men det kanske är något annat då?

Jag tycker inte den ger så mycket HDR-effekt som den borde, kanske är därför :)

Sen har iallafall inte jag sagt att man behöver en Nikon för att få en HDR-bild!
 
Den har iallafall en funktion för bildsammanslagning, men det kanske är något annat då?
...
Nej, det räcker inte att den klarar bildsammanslagning, det klarar ju Pentax K-7 också (vilket de sedan enligt min mening helt felaktigt kallar för HDR). För att klara att åstadkomma tillfredsställande HDR-bilder måste kameran "pixel-aligna" (med lite swengelska) delbilderna. Klarar D300s detta, ja då är den med i bilden (tycker dock att jag borde ha observerat detta i så fall...). Vill gärna att du kollar upp hur det ligger till.


...
Jag tycker inte den ger så mycket HDR-effekt som den borde, kanske är därför :)
...
Det kan vara så. :)

Alltså att D300s inte pixel-alignar. Det kan också vara så att den slår samman bilder med bara -1 - 0 - +1 exponeringsvariation, vilket vanligen inte räcker till för HDR-bilder.


...
Sen har iallafall inte jag sagt att man behöver en Nikon för att få en HDR-bild!
Nej, det var inte du.

Kanske inte bokstavligen någon annan heller - mera exakt var det ju:
"Vill du ha spektakulära resultat för att framställa HDR använder du en Nikonkamera"
Det var därför vi reagerade på detta - det stämmer förstås inte - det är ju enbart "missionerande"... :)
 
Inte så motsägelsefullt om man kör bracketing på en Nikon. Där har man max ett bländarsteg mellan varje bild vilket gör att man tvingas ta fem bilder för att få omfånget mellan -2 till +2. Sedan behöver man ju bara använda tre av bilderna.
...
Aha, är det så - visste inte att det var max ett steg på Nikon.
 
Inte så motsägelsefullt om man kör bracketing på en Nikon. Där har man max ett bländarsteg mellan varje bild vilket gör att man tvingas ta fem bilder för att få omfånget mellan -2 till +2. Sedan behöver man ju bara använda tre av bilderna.

Kan detta verkligen stämma ?

Sen funderar jag på varför du tidigare skriver att det ska vara en nikonkomera för det ? Visst är nikon klart bäst på allt ;) ;) annars hade jag inte ägt en ;) men bracketing har väl alla märken idag som inte är ren instegsmodell ?
 
Det är så illa att max bracketing på Nikon är ett steg per bild, villl man ha mer får man ta fler bilder. Man behöver ju förstås inte använda alla 5-7-9 bilder man tar. Däremot ökar ju tiden det tar mellan den första och sista bilden ju fler bilder man tar och då ökar ju risken för att man ska ha flyttat kameran eller att motivet ska ha flyttat sig.
 
Det är så illa att max bracketing på Nikon är ett steg per bild, villl man ha mer får man ta fler bilder. Man behöver ju förstås inte använda alla 5-7-9 bilder man tar. Däremot ökar ju tiden det tar mellan den första och sista bilden ju fler bilder man tar och då ökar ju risken för att man ska ha flyttat kameran eller att motivet ska ha flyttat sig.
Det finns något tredjepartstillverkat tillbehör, en trådutlösare, med vilket man kan programmera bracketing lite hur man vill. Konstigt att inte Nikon själva har givit dessa inställningsmöjligheter. (Inte testat tillbehöret själv eftersom jag ofta är beroende av trådlös fjärrutlösare.)
 
Den har iallafall en funktion för bildsammanslagning, men det kanske är något annat då?

Du blandar inte ihop det med funktionen för dubbelexponering?

Det vill säga två (eller flera) bilder med samma exponering kombinerade till en bild, det är något helt annat än HDR tonmappning där vi kombinerar bilder med olika exponering.
 
Det är så illa att max bracketing på Nikon är ett steg per bild, villl man ha mer får man ta fler bilder. Man behöver ju förstås inte använda alla 5-7-9 bilder man tar. Däremot ökar ju tiden det tar mellan den första och sista bilden ju fler bilder man tar och då ökar ju risken för att man ska ha flyttat kameran eller att motivet ska ha flyttat sig.

Då fick man lära sig något nytt, kändes som en mysko "begränsning" tycker jag.

Dels som du säger är risken att kameran ändras större, sen är ju även risken att miljön runt om ändras mer, samt att slutaren får jobba fler ggr än nödvändigt.
 
Aha, är det så - visste inte att det var max ett steg på Nikon.


Det tror jag inte att det är heller.
...
Mja-jo, det är det nog...


...
På min D90 håller man nere BKT-knappen och snurrar på hjulet ock kan välja omfång från 0.3 EV till 2 EV.
Någon av oss har missförstått något.
Per.
Jo, och missförståndet ligger väl i att utgå från att allting är likadant på alla Nikon-modeller? Vad jag förstår så tycks det ju vara de bättre Nikon-kameror som uppvisar denna begränsning... :)
 
Jo, och missförståndet ligger väl i att utgå från att allting är likadant på alla Nikon-modeller? Vad jag förstår så tycks det ju vara de bättre Nikon-kameror som uppvisar denna begränsning... :)

Jag slog upp D300-handboken på nätet, men måste säga att jag inte riktigt förstår vad det står. Det finns ett val som styr inkrementen(*) (kan ställas till 1/3, 2/3 och 1 steg) men sedan ska använda ratten också för detta(*). Jag vet inte riktigt om jag förstår.

Per.

*) Bägge parametrarna kallas "exposure size increment"
 
Kan du reda ut skillnaden mellan att ställa stegen med ratten och inställningen med parameter b2? Jag tittade i handboken till D300, inte D300s. Kanske är de samma på den här punkten.

Per.

PS. Jag ber om ursäkt till trådskaparen för denna OT-diskussion. DS.

Jo, inställning b2 (EV-steg för exp. kontroll) anger hur stora steg man kan justera med ratten, 1/3 steg, 1/2 steg eller 1 steg.

På 1/3 steg på b2 kan man alltså välja +- 0,3 0,7 och 1, på 1/2 steg kan man välja +- 0,5 och 1 och på 1 kan man bara ha 1 steg. Det gäller alltså bracketing.

B2 gäller ju också exponeingskompensationen, den går till +- 5 steg på D300s.
 
Jo, inställning b2 (EV-steg för exp. kontroll) anger hur stora steg man kan justera med ratten, 1/3 steg, 1/2 steg eller 1 steg.

På 1/3 steg på b2 kan man alltså välja +- 0,3 0,7 och 1, på 1/2 steg kan man välja +- 0,5 och 1 och på 1 kan man bara ha 1 steg. Det gäller alltså bracketing.

Tack, Rickard!

Per.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar