Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Inte så kul för fotografen...
- Trådstartare mipert
- Start datum
Greve Nickon
Aktiv medlem
Ja det krävs väll att man själv har gjort en miss för att förstå att andra också kan göra missar och inse att världen inte går under av det.
Jag inbillar mig att jag blivit en mycket bättre kund i alla avseenden sen jag själv började jobba med barnfotografering.
Ibland undrar jag om folk har like lite tolerans när det gäller deras egna jobb.
Greven
Jag inbillar mig att jag blivit en mycket bättre kund i alla avseenden sen jag själv började jobba med barnfotografering.
Ibland undrar jag om folk har like lite tolerans när det gäller deras egna jobb.
Greven
zoki
Aktiv medlem
mipert skrev:
Lustigt att jag reagerar mildare på detta än andra föräldrar...
Usch, bad dream.
Minns med ångest jultider någongång på 1990-talet när jag skulle plåta alla elever på idrottsgymnasiet i motala. Korten skulle användas till julkort.
Jag hade en 24 rulle i kameran och brände av runt 15-tal bilder (för att vara på den säkra sidan). Det var sista dagen innan de skulle splittras. På den tiden tyckte jag att det var synd att slänga de andra oanvända rutorna så jag gick runt i området för att använda upp de resterande. Räkneverket kom till 24 men inget stopp blev det när jag matade fram filmen. Nåja, en 36-rulle var det visst i kameran. Så jag gick vidare. Skräcken slog mig när räkneverket gick över 36 och började igen på 0.
Med darrande hand kände jag på återspolningsvevet som inte gav minsta motstånd när jag "vevade tillbaka" den osynliga filmen.
Ja, när ska man glömma stoppa in rulle i kameran? Sen jag tog i en kamera första gången, var det nog den enda gången jag försökte ta en bild utan att film varit i kameran, och då var det absolut mest olämpligt.
Damocles
Aktiv medlem
Senaste jag plåtade gruppfoto så var det en i en rätt jobbig situation. Det var en kör precis minutrarna innan en konsert. Stativet ovanpå dirigentplattformen, massor med publik bakom mig. Elektronisk utrustning och micar precis utanför bilden på alla ställen. Tog 5 bilder för säkerhetsskull, och tack vare diverse omständigheter blev alla bilder utom 2 oskarpa, och på en av dem så var det helt fel miner. Den sista var fullt användbar och jag behövde bara klona bort ett solblänk på fel ställe. Egentligen låg dessutom fokus på väggen bakom kören på en del bilder, men jag hade bländat ner någorlunda, vilket ändå gjorte att det fungerade väl för ett A4 på sista bilden där fokus, även om det inte låg perfekt, låg inom felmarginalen.
Inte direkt en bild som bara går att ta om heller. Men efter jag var klar så andades jag ut rätt ordentligt.
Med dagens kameror med alla inställningar och allting är det väldans lätt att glömma någon enstaka, då får man hoppas att man har rutinen den dagen det måste gå extremt fort mellan omgångarna.
Inte direkt en bild som bara går att ta om heller. Men efter jag var klar så andades jag ut rätt ordentligt.
Med dagens kameror med alla inställningar och allting är det väldans lätt att glömma någon enstaka, då får man hoppas att man har rutinen den dagen det måste gå extremt fort mellan omgångarna.
Maverick
Aktiv medlem
Jag brukar trösta mig med att Mattias Klum lär ha klättrat en 3 - 4000 meter upp i anderna för att plåta nått fjäderfä uppifrån och då glömt sätta i filmen. Känns det bra när man klättrat ned igen tro...
Jens Assur har också lyckats med något liknande men jag har glömt vad.
Robert Capa som käkt hoppade i land vid Normandie på dagen D. Fick i stort sett alla sina negativ förstörda i framkallningen pga nån nervös assisten. Det var ju inte Roberts fel, men skulle man bli lite vansinnig på det? Det är väl verkligen en sådan rulle man inte gärna tar om ifall man kan undvika det...
Mvh
Maverick
Som gick och plåtatde i Budapest i tre dagar utan film...
Jens Assur har också lyckats med något liknande men jag har glömt vad.
Robert Capa som käkt hoppade i land vid Normandie på dagen D. Fick i stort sett alla sina negativ förstörda i framkallningen pga nån nervös assisten. Det var ju inte Roberts fel, men skulle man bli lite vansinnig på det? Det är väl verkligen en sådan rulle man inte gärna tar om ifall man kan undvika det...
Mvh
Maverick
Som gick och plåtatde i Budapest i tre dagar utan film...
zlice
Aktiv medlem
Vår dagisfotograf gjorde denna tabbe förra året. Alla barnbilder var suddiga.. han hade antagligen gjort sina inställningar och sedan flyttat stativet eller liknande.
De skickade en annan fotograf för att åtgärda problemet 8)
Stellan
Sökaren är alltid svart när jag ska ta första bilden. Linslocket sitter helt klart på fel sida av kameran. Det är meningen att jag ska göra bort mig varje gång jag försöker agera proffs 8)
De skickade en annan fotograf för att åtgärda problemet 8)
Stellan
Sökaren är alltid svart när jag ska ta första bilden. Linslocket sitter helt klart på fel sida av kameran. Det är meningen att jag ska göra bort mig varje gång jag försöker agera proffs 8)
Dez
Aktiv medlem
Jag hade varit på Rock´n´roll i en liten park i somras och fotade flitigt. Dåligt ljus var det oxo, så jag skruvade upp ISO till 1600 på min 300D. Den ger inte särskilt bra bilder på de ISO-talen, det vet väl alla.. men privata festbilder duger de till. Nå väl, nästa dag var det backrace och jag fotade som en dåre. Jag var jättenöjd för jag hade teleobjektiv för första gången och fick många bra bilder nära inpå.
Sen när vi åker hem ser jag att kameran fortfarande står på 1600 ISO.
Bilderna kunde helt klart ha blivit bättre om man säger så..
Göran Segeholms tips i boken "Fånga Bilden" efterlevs hädanefter till punkt och pricka.
Det lyder: "Om du ändrat från din standardinställning, ställ tillbaka allt så att det är som vanligt när du är färdig"
Jag lär mig många saker hela tiden eftersom jag klantar mig, men som tur är upprepar jag sällan dumheterna, även om det händer..
Sen när vi åker hem ser jag att kameran fortfarande står på 1600 ISO.
Bilderna kunde helt klart ha blivit bättre om man säger så..
Göran Segeholms tips i boken "Fånga Bilden" efterlevs hädanefter till punkt och pricka.
Det lyder: "Om du ändrat från din standardinställning, ställ tillbaka allt så att det är som vanligt när du är färdig"
Jag lär mig många saker hela tiden eftersom jag klantar mig, men som tur är upprepar jag sällan dumheterna, även om det händer..
Dez
Aktiv medlem
Jag fotade en av årets viktigaste händelse på 1600 ISO i somras. Hade varit på Rock´n´roll kvällen före i en dåligt upplyst lokal.
Bilderna kunde helt klart ha blivit bättre, 300D har ju aldrig varit känd för bra bilder i de regionerna..
Hädanefter efterlevs Göran Segeholms tips i boken "Fånga Bilden" till punkt och pricka.
Det lyder: Om du ändrat kameran ifrån din standardinställning, ställ tillbaka när du är färdig"
Bilderna kunde helt klart ha blivit bättre, 300D har ju aldrig varit känd för bra bilder i de regionerna..
Hädanefter efterlevs Göran Segeholms tips i boken "Fånga Bilden" till punkt och pricka.
Det lyder: Om du ändrat kameran ifrån din standardinställning, ställ tillbaka när du är färdig"
Bengus
Aktiv medlem
Hum, fotograferade pluggets lucior för ett antal år sedan - alla flickorna var jätteglada och förväntasfulla och poserade som tokiga.
Sen brände jag ena rullen i framkallningsbadet Time-to-market två dagar så det gick inte att fota om.... Minst sakt pinsamt. Fick bli att klistra upp kopior av skolkatalogen för de som saknades. Glömmer man aldrig!
BAW
Sen brände jag ena rullen i framkallningsbadet Time-to-market två dagar så det gick inte att fota om.... Minst sakt pinsamt. Fick bli att klistra upp kopior av skolkatalogen för de som saknades. Glömmer man aldrig!
BAW
Falkman
Aktiv medlem
Gjorde lumpen på KA-1 1976/77 och låg på en minutläggare. Ville dokumentera det "hårda" livet ombord och frågade kaparen om det var ok att ta bilder vilket han gav sitt godkännande till. Lånade farsans Canon FX med laddad film plus att jag köpte en sv/v rulle. När jag sent om sider fick tillgång till mörkrum, långt efter muck, visade det sig att de sista 5-6 bilderna på den "gamla" rullen var ok, medans alla bilderna på den nya var helt svarta. Filmen hade (antagligen) inte fastnat på uppdragningsrullen.
Dez
Aktiv medlem
Vid sådana tillfällen hatar man sig själv en stund. Men numera dubbelkollar jag flera gånger om det är något viktigt man ska fota. Men man kanske blir nojjig på kuppen, och får obotliga tvångstankar om att kontrollera ISO-inställningen på alla kameror man hittar. Det kan bli ganska jobbigt, för jag bor granne med L-Foto som är en av de största på beg..
Gip
Aktiv medlem
Får mig att minnas när jag var sådär 9-10 år och hade sparat pengar för att köpa en film till kameran för att fota på en hundutställning.
Jag stoppade noga in filmen efter alla konstens regler för inget fick gå snett.
Jag valde noga ut mina 36 objekt och grädden på moset var när jag vågade fråga om jag fick ta kort på BIShunden (den vackraste av dom alla...)som var en av dom få som var kvar sist på dagen...då påpekade hundägaren att jag hade linsskyddet på...jag tog snabbt av det och låtasdes som om det bara var vid plåtandet av DEN hunden jag hade glömt det.
Jag tog av det och fick EN bild den dagen, på BIShunden...sen var det bara att gå grinades hem och vänta ett år tills nästa hundutställning.
Jag stoppade noga in filmen efter alla konstens regler för inget fick gå snett.
Jag valde noga ut mina 36 objekt och grädden på moset var när jag vågade fråga om jag fick ta kort på BIShunden (den vackraste av dom alla...)som var en av dom få som var kvar sist på dagen...då påpekade hundägaren att jag hade linsskyddet på...jag tog snabbt av det och låtasdes som om det bara var vid plåtandet av DEN hunden jag hade glömt det.
Jag tog av det och fick EN bild den dagen, på BIShunden...sen var det bara att gå grinades hem och vänta ett år tills nästa hundutställning.