Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inte kompis med 30/1,4-gluggen

Produkter
(logga in för att koppla)

g33kg1rl

Ny medlem
Hej!
Nybörjare här!
Jag köpte ett Sigma 30 mm/f1,4 i tron om att jag skulle ta skarpa bilder med suddig bakgrund på min dotter. Och för att slippa använda blixt inomhus. Kameran är en Canon EOS 1000D.
När jag fotar henne inomhus i vardagsrum med dagsljus från fönster uppstår följande problem:
-Om jag ställer bländaren på 1,4 eller 2 nånstans och fotar så har objektivet dels svårt att hitta fokuspunkt (?) och sen så blir det såklart väldigt kort skärpedjup så det känns ju som att hela bilden är suddig.
-Ökar jag f-talet till typ 8 så blir det ju längre slutartid för att det ska komma in mer ljus. Resultat - bilden blir suddig även här.

Ska jag bara inse att jag borde fota utomhus och på saker som inte rör sig? Eller ska jag köpa en extern blixt? Eller har jag valt fel objektiv?

Supertacksam för all hjälp!

Har du en glugg som t.ex. Sigmas 30 f/1,4 (och den är hel och väl fungerande) så kommer det inte att hjälpa att byta glugg. Du har bra förutsättningar för att lyckas, men behöver kanske exprimentera och testa lite. Jagande fokus låter som att det finns dåligt med omgivande ljus. Kan du flytta till en plats nära t.ex. stort fönster eller annan ljuskälla? Det är ju ett ganska stor hopp från f2 till f8. Vad händer om du väljer t.ex. f4 och möter med lite högre ISO för att kompensera? Sitter fokusen rätt, eller hamnar fokusen på t.ex. nästippen eller ett öra istället för ögat? Lägg gärna upp ett bildexempel så kan du säkert få bra tips här.

Inte lätt att fota med stor bländare eftersom det kräver att fokuseringen är korrekt utförd. Minsta lilla fel gör att motivet blir oskarp. Så det krävs en del träning för att AF (autofocus) skall sitta. Du bör heller inte komponera om efter fokusering eftersom fokusplanet kan hamna fel. Men om AF inte sitter som den skall efter lite träning kan det hända AF är felkalibrerad. I detta fall behöver kamerahus och objektiv skickas in för AF kalibrering, ifall front- eller bakfokus nu uppstår.

Annars kan man ju testa med att fokusera helt manuellt, men istället för den sista vridningen på fokusringen för finjusteringen kan det vara enklare att "gunga in fokus genom att röra överkroppen - ungefär som man ofta får göra vid makrofotografering.

Jag har samma objektiv, och det presterar extremt bra för pengarna.
Att du får ett väldigt kort skärpedjup med f/1.4 är ju inget att göra åt. Däremot kan man ju framgångsrikt skapa drömska och spektakulära effekter, vilket är lite av tanken med väldigt ljusstarka objektiv. Du får bara vara mer noggrann med exakt var du sätter fokuspunkt. Välja en fokuspunkt och sedan verkligen fokusera på ögat med den. (Eller var du nu vill ha fokus) Det är bara så det är att fota med så lågt bländartal, särskilt på kort håll.
Objektivet är lite soft på största öppning, men det är alla objektiv av den här typen. Mitt exemplar blir knivskarpt redan vid f/1.8, och det är där jag också använder det mest.
Den här modellen är också känd för att felfokusera då och då. Det får man acceptera. För mig händer det kanske en gång av tio.

-Om jag ställer bländaren på 1,4 eller 2 nånstans och fotar så har objektivet dels svårt att hitta fokuspunkt (?)
och sen så blir det såklart väldigt kort skärpedjup så det känns ju som att hela bilden är suddig.
Det är väl mörkt i rummet?

Är HELA bilden suddig? Den borde vara skarp där du sätter skärpan..

Låter som om Du fotar med för lågt ISO och därmed får för långa slutartider. Jag fotar mycker i lampbelysning, f/1,4 med Canon EF 50mm f/1.4 USM och ännu mer med Canon EF 24mm f/1.4L II USM.
Visst får jag kort skärpedjup men håller jag slutartiden på 1/60-del eller snabbare så finns oftast skärpan någonstans. Sen handlar det om att fokusera rätt.

Misströsta inte. Det är ett mycket bra objektiv du köpt.
Ni kanske bara behöver umgås lite mer för att bli bästisar.

Vad har du för slutartider på bilderna som är oskarpa? För att förhindra kameraskak vid handhållen fotografering med 30mm bör du ha åtminstone ha 1/50s, men ju kortare desto bättre…

Klent ljus brukar vara svårt för autofokusen, speciellt på objektiv med
stor bländare. Om objektivet hade största bländare 2 eller 2,4 och
är riktigt skarp där så funkar oxå autofokusen bättre.
Med Sigman kan du ju just välja ett ljust rum helst med sol ute och utan
att gardiner stör.
Leker dottern så lär inte f1,4 räcka till, 2 eller 2,8 är nog mer lämpligt
(kameran har lika svårt/lätt att hitta fokus), du får mera i fokus och
om bara bakgrunden är en bit bort blir den suddig ändå.

För att kunna relatera lite till vad som är tillräcklig skarpt så är här en jämförelse mellan kitobjektiv inställd på 35 mm och F:4.5 vs 30/1.4 inställt på F:1-4

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=2&APIComp=0

Och sedan Sigma 30/1.4 inställd på f:4.0

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=2&APIComp=0

Är man van vid skärpan från kitobjektivet så kan man bli besviken. Dock vinner man ju i slutartid och kort skärpedjup.

/Stefan

Är man van vid skärpan från kitobjektivet så kan man bli besviken. Dock vinner man ju i slutartid och kort skärpedjup.

/Stefan

Ehm... det där ser felfokuserat ut. Jag har haft Sigma 30/1.4 som enda objektiv mer eller mindre till en 20D i ett par år. Sitter fokus är det riktigt skarpt i mitten från 1.4.

Till att börja med måste du välja en fokuspunkt, om du inte gör det så är risken stor att kameran väljer fel. Välj gärna central fokuspunkt och träna att sätta skärpan där du vill ha den.
Du säger att du vill ha suddig bakgrund och då är det bara stor bländare som gäller. Befinner sig din dotter i närheten av fönstret så kommer slutartiden vara tillräckligt kort vid dagsljus.
Har du ställt in den stora ratten på Av? Det är ett måste för att du skall kunna välja den bländare du vill.
Du skall med fördel ställa kameran på Auto- ISO.

Kanske bara är jag, men är det inte befängt att jämföra ett objektiv på 1.4 mot ett på 3.5 eller 4 ?

Inte om man är van med en viss skärpa. Andra länken försökte jag ju matcha objektiven.

Klart man alltid kan jämföra, beror på vad man vill jämföra mot o varför. Tror du inte kitobkekivet är skarpare i absolut alla lägen mot Sigmas 30? Det tror jag!

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Alltså, jag läser den här tråden av lite sentimentala skäl. Jag håller med de som gillar gluggen för dess skärpa samt i övrigt trevliga karaktär helt öppen. Jag sitter faktiskt och funderar på om den kanske kan vara intressant som "normal" på D800. Inte på full sensor naturligtvis, men i 1,5x beskuret läge, eller helst 1,2x ;)
Jag var faktiskt helt såld på Sigma 30 när jag hade D300.

/K

Hej!
Nybörjare här!
Jag köpte ett Sigma 30 mm/f1,4 i tron om att jag skulle ta skarpa bilder med suddig bakgrund på min dotter. Och för att slippa använda blixt inomhus. Kameran är en Canon EOS 1000D.
När jag fotar henne inomhus i vardagsrum med dagsljus från fönster uppstår följande problem:
-Om jag ställer bländaren på 1,4 eller 2 nånstans och fotar så har objektivet dels svårt att hitta fokuspunkt (?) och sen så blir det såklart väldigt kort skärpedjup så det känns ju som att hela bilden är suddig.
-Ökar jag f-talet till typ 8 så blir det ju längre slutartid för att det ska komma in mer ljus. Resultat - bilden blir suddig även här.

Ska jag bara inse att jag borde fota utomhus och på saker som inte rör sig? Eller ska jag köpa en extern blixt? Eller har jag valt fel objektiv?

Supertacksam för all hjälp!

- Anna, någon sa här att du måste bli vän med utrustningen-testa dej fram.Helt rätt.Det är inte objektivet som fixar bilden utan den som håller i kameran.

Inte om man är van med en viss skärpa. Andra länken försökte jag ju matcha objektiven.

Klart man alltid kan jämföra, beror på vad man vill jämföra mot o varför. Tror du inte kitobkekivet är skarpare i absolut alla lägen mot Sigmas 30? Det tror jag!

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

I alla lägen.. hmm.. nej, det tror inte jag. Jag tar och listar några lägen..
30mm f/1,4
30mm f/1,8
30mm f/2,0
30mm f/2,8

Jag tror jag stannar där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar