Annons

Inte hela huvudet

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Min syster var på någon modell/porträtt fotografering och fick en massa bilder med sig hem.

Jag såg att flera bilder hade de tagit så att man inte såg hela huvudet. Ska det vara så nuförtiden? Såg lite konstigt ut på vissa bilder!

Det finns en "stil" där man beskär i t.ex. pannhöjd för att ge effekten av närhet... Är det nåt sånt du menar?

Om det däremot av slarvighet med kameran så känns det ju lite B

Jag använder det ofta för att skapa närhet...gör för det mesta olika beskärningar och tilltalas ganska ofta av den där jag "tagit bort en del av huvudet". ibland också för att ögonen ska hamna i det gyllene snittet...eller helt enkelt för att jag tycker det är snyggt.

Guran99 skrev:
Det finns en "stil" där man beskär i t.ex. pannhöjd för att ge effekten av närhet... Är det nåt sånt du menar?

Om det däremot av slarvighet med kameran så känns det ju lite B

Japp, det är det jag menar! Pannhöjd är det. Det kostade en del så de visste säkert vad de gjorde. Jag skulle bara kolla vad ni sa om det.

På en del bilder tycker jag faktiskt det är rätt snyggt men på några andra hade jag velat se hela huvudet. Men det är väl en smaksak.

Det där att man inte får "kapa" kroppsdelar är ju lika passé som "säg cheese" och "ha alltid solen i ryggen när du fotograferar mäniskor".
Synd bara att folk dömmer bilderna efter den regel istället för att se bilden.

Många så kallade "fotoregler" är mer tumregler tycker jag. Tex "Använd det gyllene snittet". Många berömda porträtt är tagna med motivet exakt i mitten. Således finns inga absoluta regler att följa.

"Det är viktigare att ha ett bra liv än att ta en skarp bild" (Sagt av Christer Strömholm).

Det skulle vara spännande att se någon av de bilderna du beskriver, länka gärna om möjligt.

MvH:

Garbis

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar