Annons

Inte egentligen dia vs digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Hej!!

Detta är egentligen inte en vs-fråga men jag visste inte var jag skulle placera den! Det kanske är en anti-vs fråga?

Jag är en älskare av diafilm som jag dels kan se på duk dels scanna för att sedan leka med i elements och printa ut. Jag förstår att andra gillar digitalt med de fördelar detta ger. Samtidigt har jag med intresse följt den pågående omröstningen kring hur många som använder dia/sv/v osv. Jag vill att det skall gå bra för "dia" inte för att jag egentligen bryr mig så mycket om hur många diakompisar jag har - men om vi som älskar dia blir få så finns ju risken att vi inte längre har någon diafilm att stoppa i våra kameror. Endast av den anledningen kan jag tänka mig att vildsint propagera för diats fördelar och jag hoppas att det blir fler som återigen eller för första gången stoppar en Velvia/Provia eller annan godsak i kameran och inser att det faktiskt inte är så dumt.

Vad tror Ni andra - hur länge kommer jag kunna hitta bra diafilm till mina kameror?? Så länge 10 % använder dia så är vi väl ändå en hyfsad marknad? Vissa av dessa 10 % kanske också använder mycket film (kan jag ju hoppas på). Men kommer vi att bli färre?- och var går i så fall gränsen för när vi inte längre är intressanta? Det säljs ju trots allt fortfarande kameror för film och så länge det gör det så finns det väl hopp? Kan man förresten hitta film till de gamla instamaticarna i dag?
 
Clasberg skrev:
Vad tror Ni andra - hur länge kommer jag kunna hitta bra diafilm till mina kameror?? Så länge 10 % använder dia så är vi väl ändå en hyfsad marknad? Vissa av dessa 10 % kanske också använder mycket film (kan jag ju hoppas på). Men kommer vi att bli färre?- och var går i så fall gränsen för när vi inte längre är intressanta? Det säljs ju trots allt fortfarande kameror för film och så länge det gör det så finns det väl hopp? Kan man förresten hitta film till de gamla instamaticarna i dag?

Det går att hitta film till det mesta idag men det är svårt & kan bli dyrt...

Antar att du menar hur länge man kan gå in i en fotoaffär & handla?

Problemet är nog kostnaderna som tyvärr kommer att höjas, både på film & labbiten. Vet inte hur de stora filmjättarna funderar men helt klart så blöder dom kraftigt & det enda viktiga för dem är ju pengar, det ska man ha klart för sig...

Har inget bättre svar på din fråga, tyvärr...

//Larsa
 
Re: Re: Inte egentligen dia vs digitalt

.Z. skrev:
Vet inte hur de stora filmjättarna funderar men helt klart så blöder dom kraftigt & det enda viktiga för dem är ju pengar, det ska man ha klart för sig...
Jag skulle nog snarare säga att överlevnad är det enda viktiga och pengar är ett förutsättning för överlevnad.
 
Re: Re: Re: Inte egentligen dia vs digitalt

sagan skrev:
Jag skulle nog snarare säga att överlevnad är det enda viktiga och pengar är ett förutsättning för överlevnad.

JO...

Var på Photokina 2002 (tror jag de var) & där insåg man hur stora Kodak & Agfa är, om nu storleken bedöms av montrarnas format samt personalmängd vill säga...

Kodaks monter hade format som hela fotomässan på Elmia kändes det som...

Nu fick jag av min fotohandlare höra det att Kodak & Agfa av tradition tävlade om att synas mest & då dom inte som kameratillverkarna har så många "roliga" fysiska produkter att visa upp så satsar dom på monterstorlek i stället...

Sorry avhoppet från tråden...

//Larsa
 
Jag känner precis samma vånda som Magnus gör.

På fotoimpex.de har jag sett en negativ färgfilm som passar för Instamatic, men sedan kommer kruxet vilka lab som kan hantera dessa filmkassetter. Det vet jag tyvärr inget om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.