Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Insticksfilter till äldre objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Snotling

Ny medlem
Jag har nyligen köpt ett äldre tokina 300/2.8 objektiv.
det jag undrar är om insticksfiltret som sitter i(antar att det är ett uv-filter) behöver sitta i? känns som att den mera stjälper än hjälper där den sitter?
och om det är någon som vet var man kan få tag på ett polarisationsfilter som passar, storleken på filtret enligt filterhållaren är 35,5 mm.
Har försökt söka högt och lågt men hittar inget spår efter filter i den storleken.
 
Snotling skrev:
Jag har nyligen köpt ett äldre tokina 300/2.8 objektiv.
det jag undrar är om insticksfiltret som sitter i(antar att det är ett uv-filter) behöver sitta i? känns som att den mera stjälper än hjälper där den sitter?

Nej. Om det är ett UV-filter så behövs det knappast. Jag (med flera) sätter UV-filter på alla objektiv som ett mekaniskt skydd just för att det påverkar så lite som möjligt. Ett insticksfilter gör ju knappast någon nytta som mekaniskt skydd.

och om det är någon som vet var man kan få tag på ett polarisationsfilter som passar, storleken på filtret enligt filterhållaren är 35,5 mm.
Har försökt söka högt och lågt men hittar inget spår efter filter i den storleken.

Ett polarisationsfilter måste man ju komma åt att rotera för att ha någon nytta av och det ör du väl knappast med ett insticksfilter. Polfilter ska sitta längst fram på objektivet.

---/Thomas
 
Det där filtret sitter ju uppenbarligen I objektivet och då är det en helt annan sak än filter framför frontlinsen. Kan mycket väl vara så att filtret behövs där även om det också kan vara helt onödigt.
 
Förmodligen är den optiska konstruktionen gjord med tanke på att det ska sitta ett filter i. Dessa glasytor är alltså medräknade i den optiska beräkningen. Det innebär att objektivet presterar optimalt med "filter" (inte otroligt att det som sitter i är en ofärgad glasbit), sämre utan.

(För övrigt borde det inte vara så svårt att få tag i pol-filter på 35,5 mm. De finns i t ex B+Ws sortiment.)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.