ANNONS
Annons

Instegskamera/objektiv. Råd önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklashbg

Ny medlem
Hejsan!
Jag som nyss fylld 18-åring är mycket så klart mycket förtjust i fotografering efter 1 år med farsans gamla OM-2:a och har nu bestämt mig för att ta nästa steg: DSLR.

Men...

Det finns så klart en uppsjö av kameror och inte minst objektiv. Jag har många vänner med Nikon och Canon kameror; allt från 80D och 40D till 400D och 450D. Jag var först inne på D40 (pga priset), men ändrade mig ganska snabbt när jag prövat både den och D80.

Så för tillfället lutar det åt en D80. Men sen ska man då välja objektiv till skrället. Kitobjektivet Nikkor 18-55 VR känns lite platstigt och saknar någon vettig fokusring (gillar MF). Jag kollade (idag faktist) på Sigma-objektiv, 18-200 DC och 18-55 DC och tyckte att de såg schyssta ut med redig fokusring etc. Man vill ju ha någon slags all-around objektiv som sitt första: 18-(+55) alltså mer än 55mm som största brännvidd.

Sammanfattnigsvis så är jag ganska säker på kamerahuset (D80) men inte objektivet.

Tack på förhand!

Kostar något mer, men kolla in nya Sigma 18-50/2,8 Hsm macro och nya Tamron 17-50/2,8.
Två riktigt bra optik!

/K

bildstabilisator?

Vet inte om jag kan komma upp i den prisklassen om jag ska ha en D80 då jag kommit överens med mig själv om att ca 10'000kr-gränsen inte skall överskridas. :p

Men sen var det det här med bildstabilisator. Hur vitalt är det och i vilka situationer behövs det som mest? Ska den sitta i optiken eller i huset?
Optiken förvirrar mer än kamerahusen, haha.

Har du klarat dig utan bildstabilisator innan, så klarar du dig utan nu (man saknar ju inget man aldrig haft).
Sen skadar det ju aldrig med bildstabilisering.

Re: bildstabilisator?

Niklashbg skrev:
Vet inte om jag kan komma upp i den prisklassen om jag ska ha en D80 då jag kommit överens med mig själv om att ca 10'000kr-gränsen inte skall överskridas. :p

Men sen var det det här med bildstabilisator. Hur vitalt är det och i vilka situationer behövs det som mest? Ska den sitta i optiken eller i huset?
Optiken förvirrar mer än kamerahusen, haha.

Har du bestämt dej för D80 så får du förlita dej på optik med stabilisator. Vissa kortzoomar har stabilisator för att kompensera den dåliga bländaröppning. De exempel jag gav är ljusstarka sk kortzoomar där stabilisator inte förekommer alls egentligen. Men på telezoomar är det en klar fördel om det finns.
Sony, Pentax, Olympus och ev Samsung har stabilisator inbyggt i huset.

Men inte behöver du spränga 10000 kronors-gänsen med D80 + tex Tamrongluggen väl?
Det finns en diger beg-marknad där ute.

/K

Re: Re: bildstabilisator?

keckax skrev:
Har du bestämt dej för D80 så får du förlita dej på optik med stabilisator

Jag är inte helt låst på D80:n. Så har du ett bättre förslag på kamerahus så kanske jag följer det. Grejen är ju den att jag vill ha något att växa måttligt i då jag har en tendens till att göra
sådant :)

Re: bildstabilisator?

Niklashbg skrev:
Hur vitalt är det och i vilka situationer behövs det som mest? Ska den sitta i optiken eller i huset?
Stabilisering är förstås viktigast när man använder långa brännvidder. Och då är det en stor fördel om den inte sitter i kamerahuset utan i objektivet. Då blir nämligen även sökaren stabiliserad och det är mycket lättare att t ex se om fokus sitter på rätt ställe och eventuellt justera fokus manuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar