Annons

Instamatic-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrks

Ny medlem
Hej.

Jag gillar inte instamatic filter då jag anser att de berövar ett foto dess naturliga återspegling av verkligheten.

Min kompis Stellan som jobbar på bank och är flitig användare av Instamaticfilter, håller inte med mig. Han menar att det faktum att jag använder UV filter på min kamera är jämförbart med den förvanskning som hans Instamatic filter.

Jag har svårigheter att bemöta honom i detta och därför ber jag om er expertis.

Rätta mig om jag har fel, men Instamatic filter kan likställas med efterbehandling av bilden, medan ett UV filter inte gör annat än att skydda objektivets främre lins på digitalkameror

Ett polariserande filter ändrar bilden, så det skulle väl vara en mer korrekt jämförelse, men ändå inte då det sker innan bilden är tagen

Sedan kan man ju hävda att ett fotografi alltid är en förvanskning av verkligheten och så fort du tar bilden så förvanskar ju kameran bilden med programmerade inställningar men även komposition, skärpedjup etc.

Så är egentligen rätt så meningslöst att tjafsa om, blir lite hårklyveri av det hela och det finns inga fotografier som är helt verklighetstrogna, bara representationer av verkligheten som fotografen subjektivt uppfattade den :) så enas om att ni tycker olika om Instamatic och satsa tiden på att fotografera istället :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar