Annons

Installera EOS utility utan CD

Produkter
(logga in för att koppla)

rowingtobbe

Medlem
Hej!
Har skaffat ny bärbar dator m Windows 7. Har förstått att det går bra att installera Vista versioner av Canon's EOS-programvaror.

Problemet är bara att den nya datorn inte har någon CD-enhet, och jag har inga planer på att ge mig ut och köpa en extern enhet i helgen.
Tittar man på Canon's hemsida så finns det inga hela versioner att ladda ner utan bara uppdateringar för "Eos Utility" och "Digital Photo Profesional"..

Är det någon som vet var man kan ladda ner dessa programvaror på nätet?
 
Hej!
Har skaffat ny bärbar dator m Windows 7. Har förstått att det går bra att installera Vista versioner av Canon's EOS-programvaror.

Problemet är bara att den nya datorn inte har någon CD-enhet, och jag har inga planer på att ge mig ut och köpa en extern enhet i helgen.
Tittar man på Canon's hemsida så finns det inga hela versioner att ladda ner utan bara uppdateringar för "Eos Utility" och "Digital Photo Profesional"..

Är det någon som vet var man kan ladda ner dessa programvaror på nätet?

Canon har av någon anledning gjort det väldigt krångligt om man inte har sin CD. Min rekommendation är att du besöker "Piratbukten" så hittar du det du söker där.
 
Canon har av någon anledning gjort det väldigt krångligt om man inte har sin CD. Min rekommendation är att du besöker "Piratbukten" så hittar du det du söker där.

Har övervägt detta. Men tanken på att ha en dator med bara lagliga programvaror är väldigt lockande. (dessutom är det i praktiken frugans dator och jag vill inte få in mer skit än nödvändigt på den..)

Ingen som har något bättre förslag?
 
Hej!
Har skaffat ny bärbar dator m Windows 7. Har förstått att det går bra att installera Vista versioner av Canon's EOS-programvaror.

Problemet är bara att den nya datorn inte har någon CD-enhet, och jag har inga planer på att ge mig ut och köpa en extern enhet i helgen.
Tittar man på Canon's hemsida så finns det inga hela versioner att ladda ner utan bara uppdateringar för "Eos Utility" och "Digital Photo Profesional"..

Är det någon som vet var man kan ladda ner dessa programvaror på nätet?
Är det en 10-tummare kommer du inte kunna installera DPP.

Har du CD-läsare och en annan dator kan du kopiera filerna till en usb-enhet, eller så kan du få dem utav mig om du PM:ar mig din adress.
 
Är det en 10-tummare kommer du inte kunna installera DPP.

Har du CD-läsare och en annan dator kan du kopiera filerna till en usb-enhet, eller så kan du få dem utav mig om du PM:ar mig din adress.

Det gick ju hur bra som helst att kopiera till ett minne och sedan installera.

Tackar så hjärtligt för hjälpen! :)
 
Då är problemet redan löst. Men jag tänkte ändå berätta hur jag gjorde, när jag installerade de programmen på min likaledes DVD-lösa lilla bärbara sak.

Jag delade ut en DVD-spelare på en annan dator i nätverket, och installerade sedan över nätverket. Det går också bra. Min lilla har för liten skärm, men man kan lura programmen genom att sätta en större upplösningen än vad skärmen faktiskt har, så går de att installera i alla fall.
 
DPP kräver en upplösning på 1024x768.
Vilket min netbook klarar men default är 1024x600.
Har en Asus EEC 1008 som "resedator" (10,1" skärm), och alla Canons prg.varor gick fint att installera på den via ett usb-minne.
 
Senast ändrad:
Är också påväg att köpa en minidator.

Storlek / upplösning 10,1 " / 1024 x 600

Den skall användas till backup i fält, bildkollning i fält samt tethered shooting då bilderna främst visas på extern skärm. Dock skall självklart programvaran kunna köras utan den externa skärmen inkopplad om nöden kräver.

Funkar det? Någon som provat?
 
Eftersom det verkar vara mkt datorspecifikt

Kan man ändra upplösningen på en ASUS EEE PC 1001PX till minst 1024x768 trots att skärmen inte klarar det?

Någon som provat?
 
Eftersom det verkar vara mkt datorspecifikt

Kan man ändra upplösningen på en ASUS EEE PC 1001PX till minst 1024x768 trots att skärmen inte klarar det?

Någon som provat?
Är specen att den inte klarar 1024x768, så lär den inte göra det.
(Möjligtvis med extern skärm, vilket du inte vill ha).
Har tyvärr ingen erfarenhet från denna dator.
 
Nu har jag beställt en så hoppas verkligen det kommer att fungera =) I värsta fall får jag avbeställa.

Vad jag läst på nätet skall de flesta(alla i 1000 serien?) asus eee pc fixa detta under win XP. Det som anges är skärmens upplösning, man kan oftast ställa in en högre. Antingen blir skrivbordet större än skärmen och man får scrolla sig runt eller så trycks allt ihop på en mindre yta vilket brukar göra att vissa rader av ex. text blir förvrängda.

I manualen kan man läsa detta:

The display resolution supports up to 1027x600 pixels only under win7 OS.

Men jag har som sagt beställt den med winXP. Dessutom kan man ändra i registret i exempelvis Asus 1000H så att man kan välja högre upplösningar även i Win7.

Men frågan kvarstår alltså, har någon erfarenhet av just denna dator som jag beställt?

ASUS EEE PC 1001PX
 
Jag flikar in och berättar att Adobe Camera Raw inte är speciellt kul att använda på en så liten skärm. Av outgrundlig anledning har fönstret en fast storlek. Ryms knappt på min bärbara 1366x768.
 
Eftersom det verkar vara mkt datorspecifikt

Kan man ändra upplösningen på en ASUS EEE PC 1001PX till minst 1024x768 trots att skärmen inte klarar det?

Någon som provat?

Om vi håller oss till "windows" och "standarddrivrutiner" så är svaret:

På en ansluten extern skärm: Ja.
På den interna skärmen: Nej.
 
Nu är ju problemet löst för trådskaparen. Den här gången; metoden att bara kopiera filerna till usb-pinne fungerar inte alltid. Min rekommendation skulle annars varit programmet Deamon Tools, som kan beskrivas som en virtuell optisk enhet. Mycket smidigt. Deamon Tools Lite kan laddas ner gratis på:

http://www.daemon-tools.cc/eng/downloads
 
Nu är ju problemet löst för trådskaparen. Den här gången; metoden att bara kopiera filerna till usb-pinne fungerar inte alltid. Min rekommendation skulle annars varit programmet Deamon Tools, som kan beskrivas som en virtuell optisk enhet. Mycket smidigt. Deamon Tools Lite kan laddas ner gratis på:

http://www.daemon-tools.cc/eng/downloads

Bra tips.

Elaborate Bytes Virtual Clonedrive är ett liknande program som också är gratis.
 
Bra tips båda två, men enklast är ju att lägga över Canon's CD på en usb sticka. Vilket fungerar klockrent!
 
Min pyttedator är en Toshiba NB100. Där får man scrolla skärmen upp och ner, men då låtsas datorn att det är 1024*768, och programmen blir nöjda och snälla.

Om man som jag redan har nätverk med utdelad DVD-spelare är det nog det allra enklaste. Lägg i skivan och kör från den utdelade driven på din netbook, bara.

En del av programmen går utmärkt att köra på det som syns, alltså 1024*600, men en del blir lite träliga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.